Permalänk

Eco CoolIT problem?!

Skulle bara höra mig för om någon annan har samma problem som mig eller om någon kan svara på VAD det är för fel

Nåja, till felet! Helt plötsligt har Pumpen börjat låta en hel del, man hör ganska tydligt hur den liksom "klickar" men håller fortfarande god temperatur. Trodde först det var något fläkt som låg och skavde eller helt enkelt höll på att ge upp men testade mig fram till att det var pumpen, har uteslutit allt annat.

Det jag blev rädd för nu är om den håller på att ge sig, kommer den gå sönder och spruta ner vätska i hela burken eller vad är det frågan om?!

EDIT: 20 min efter post så brister skiten och hela datorn blir dyngsur, den är tvärdöd, genomvåt och stinker. Grafikkortet, nätagg, ram minnen ja allt är skit!!! Är det någon som vet hur Eco ställer sig till det här? Hörde hur skiten small och det bara sprutade ut vätska, ca 1,5 år gammal.… Dem kommer ju få stå för en saftig ersättning i alla fall.

Kan det vara så att det kommit in någon luftbubbla i systemet som gör att den låter?

Jätte tacksam för svar och synpunkter vad det kan vara som är problemet... :S

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe_89:

Skulle bara höra mig för om någon annan har samma problem som mig eller om någon kan svara på VAD det är för fel

Nåja, till felet! Helt plötsligt har Pumpen börjat låta en hel del, man hör ganska tydligt hur den liksom "klickar" men håller fortfarande god temperatur. Trodde först det var något fläkt som låg och skavde eller helt enkelt höll på att ge upp men testade mig fram till att det var pumpen, har uteslutit allt annat.

Det jag blev rädd för nu är om den håller på att ge sig, kommer den gå sönder och spruta ner vätska i hela burken eller vad är det frågan om?!

EDIT: 20 min efter post så brister skiten och hela datorn blir dyngsur, den är tvärdöd, genomvåt och stinker. Grafikkortet, nätagg, ram minnen ja allt är skit!!! Är det någon som vet hur Eco ställer sig till det här? Hörde hur skiten small och det bara sprutade ut vätska, ca 1,5 år gammal.… Dem kommer ju få stå för en saftig ersättning i alla fall.

Kan det vara så att det kommit in någon luftbubbla i systemet som gör att den låter?

Jätte tacksam för svar och synpunkter vad det kan vara som är problemet... :S

Aj aj... Tråkigt att höra att det gick så illa. Mina sympatier.

Om du söker lite i forumet på ECO ALC CoolIT och dylikt så kommer du att upptäcka att du inte är ensam om att ha en CoolIT kylare som har brustit, med ungefär samma resultat: datorn åt h-e. Det finns även diskussioner om ersättning och vem som i såna fall borde stå för den.

Jag skulle önska att CoolIT eller åtminstone återförsäljarna skulle sluta sälja de här skitkylarna. De håller uppenbarligen inte måttet. Något som oroar mig lite är att Corsairs nyare modeller (nyare än H50 och H70) också är byggda av CoolIT istället för Asetek som byggde de gamla modellerna (H50 och H70). Jag har ingen vettig statistik att grunda påståendet på, men enbart baserat på katastrofrapporterna här på SWEC så verkar det dock som om ALC kylarna står i en klass för sig av uselhet.

Förslag: kolla först upp det här med ersättning eller garanti från tillverkare/försäljare och sen om eventellt hemförsäkringen skulle täcka något. Om du inte tror att du kommer att få något och är beredd att experimentera lite, så finns det metoder där man tvättar av komponenterna i destillerat vatten och sen torkar dem försiktigt. I vissa fall har det visat sig att grejjerna börjar funka efter det. Försök i varje fall inte starta datorn i det nergeggade tillståndet. Risken är att mer saker pajjar då.

Hoppas det ordnar sig för dig. Du kan ju skriva här sen och berätta hur det gick med en ev. ersättning. Intressant att veta för andra som kanske råkar ut för samma sak. En sak är dock säker: om JAG vid det här laget hade en CoolIT ALC kylare i min dator så skulle jag förpassa den till papperskorgen snabbare än kvickt.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Aj aj... Tråkigt att höra att det gick så illa. Mina sympatier.

Om du söker lite i forumet på ECO ALC CoolIT och dylikt så kommer du att upptäcka att du inte är ensam om att ha en CoolIT kylare som har brustit, med ungefär samma resultat: datorn åt h-e. Det finns även diskussioner om ersättning och vem som i såna fall borde stå för den.

Jag skulle önska att CoolIT eller åtminstone återförsäljarna skulle sluta sälja de här skitkylarna. De håller uppenbarligen inte måttet. Något som oroar mig lite är att Corsairs nyare modeller (nyare än H50 och H70) också är byggda av CoolIT istället för Asetek som byggde de gamla modellerna (H50 och H70). Jag har ingen vettig statistik att grunda påståendet på, men enbart baserat på katastrofrapporterna här på SWEC så verkar det dock som om ALC kylarna står i en klass för sig av uselhet.

Förslag: kolla först upp det här med ersättning eller garanti från tillverkare/försäljare och sen om eventellt hemförsäkringen skulle täcka något. Om du inte tror att du kommer att få något och är beredd att experimentera lite, så finns det metoder där man tvättar av komponenterna i destillerat vatten och sen torkar dem försiktigt. I vissa fall har det visat sig att grejjerna börjar funka efter det. Försök i varje fall inte starta datorn i det nergeggade tillståndet. Risken är att mer saker pajjar då.

Hoppas det ordnar sig för dig. Du kan ju skriva här sen och berätta hur det gick med en ev. ersättning. Intressant att veta för andra som kanske råkar ut för samma sak. En sak är dock säker: om JAG vid det här laget hade en CoolIT ALC kylare i min dator så skulle jag förpassa den till papperskorgen snabbare än kvickt.

Tack för ditt medlidande och svar, de uppskattas.

Har skrivit ett kontakt formulär till Eco via deras hemsida och. Poängterar att jag tycker att det är deras ensak att hurvida ska betalas ut i och med att det garanteras vara en "sluten krets" kylare. Vi får se hur det går med det och har ju inga större förhoppningar.

Kontaktat komplett.se där skiten är köpt som var förvånandsvärt tillmötesgående men det hjälper ju inte att lösa mitt huvudsakliga problem men dem i sin tur påstår att Ecos garanti endast gäller sin egen produkt om den falerar under garanti tiden, vilket denna gjort då den var 1 år och 5 mån (2 års garanti) och dem ska kontrollera enheten och även nätagg. om det kanske har gett ifrån sig för mycket ström vid tillfället då en lätt smäll hördes. Jag tror dock mer att det pumpen som gett sig som i sin tur förstört någon packning i och med att det inte droppade eller ran vätska utan sprutade vätska så det till och med sprutade på plexiglaset… Hur som helst ska komplett kolla vad det är som orsakat problemet och återkomma med lämplig lösning, ser dock inte ljust ut för mina övriga komponenter utan han hänvisar endast till hemförsäkringen och där kan man ju räkna med feta nedskrivningar plus 1200kr i självrisk!

I alla fall så har jag även kontaktat kommunens konsumentombudsman för att se hur lagen ställer sig till detta, jag tror faktiskt att eco bör stå för ersättning ( blir väl komplett.se som får ta smällen eftersom dem räknas som garantiansvariga) och visar det sig att så är fallet så kmmer jag inte ge mig om det så går till rättegång, var så säker

Angående det du skrev om att göra rent allt, räcker det inte med elektronik sprej?
Man ska alltså inte starta för ens man tagit bort allt kladd?
Det jag oroar mig lite över är att när det väl började spruta kladd över hela grafikkortet (där den mesta vätskan samlades) så dog datorn på 2 sec och det får mig att tänka att det blev kortis, vilket inte ska kunna ske med denna vätska som är i kylaren och jag får för mig att den inte kan stängas av så snabbt pga att cpu rusar så mycket att överhettningsskyddet ska slå av datorn, vad tro du?

Har bara iPaden att tillhandahålla för tillfället annars hade det kommit upp lite bilder på förödelsen ecos bajs har ställt till med.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe_89:

Tack för ditt medlidande och svar, de uppskattas.

Har skrivit ett kontakt formulär till Eco via deras hemsida och. Poängterar att jag tycker att det är deras ensak att hurvida ska betalas ut i och med att det garanteras vara en "sluten krets" kylare. Vi får se hur det går med det och har ju inga större förhoppningar.

Kontaktat komplett.se där skiten är köpt som var förvånandsvärt tillmötesgående men det hjälper ju inte att lösa mitt huvudsakliga problem men dem i sin tur påstår att Ecos garanti endast gäller sin egen produkt om den falerar under garanti tiden, vilket denna gjort då den var 1 år och 5 mån (2 års garanti) och dem ska kontrollera enheten och även nätagg. om det kanske har gett ifrån sig för mycket ström vid tillfället då en lätt smäll hördes. Jag tror dock mer att det pumpen som gett sig som i sin tur förstört någon packning i och med att det inte droppade eller ran vätska utan sprutade vätska så det till och med sprutade på plexiglaset… Hur som helst ska komplett kolla vad det är som orsakat problemet och återkomma med lämplig lösning, ser dock inte ljust ut för mina övriga komponenter utan han hänvisar endast till hemförsäkringen och där kan man ju räkna med feta nedskrivningar plus 1200kr i självrisk!

I alla fall så har jag även kontaktat kommunens konsumentombudsman för att se hur lagen ställer sig till detta, jag tror faktiskt att eco bör stå för ersättning ( blir väl komplett.se som får ta smällen eftersom dem räknas som garantiansvariga) och visar det sig att så är fallet så kmmer jag inte ge mig om det så går till rättegång, var så säker

Angående det du skrev om att göra rent allt, räcker det inte med elektronik sprej?
Man ska alltså inte starta för ens man tagit bort allt kladd?
Det jag oroar mig lite över är att när det väl började spruta kladd över hela grafikkortet (där den mesta vätskan samlades) så dog datorn på 2 sec och det får mig att tänka att det blev kortis, vilket inte ska kunna ske med denna vätska som är i kylaren och jag får för mig att den inte kan stängas av så snabbt pga att cpu rusar så mycket att överhettningsskyddet ska slå av datorn, vad tro du?

Har bara iPaden att tillhandahålla för tillfället annars hade det kommit upp lite bilder på förödelsen ecos bajs har ställt till med.

Jag inbillar mig att om det kan visas att produkten skulle vara defekt så borde rimligtvis ersättning för eventuella följdskador också utgå. Känns som något som borde regleras av konsumenträtten, men jag är dålig på konsumenträtt så det är mest spekulation. Kan bli så att komplett.se hamnar i kläm då de har något sorts återförsäljaransvar, men det återstår att se.

När kylaren exploderar så där så måste det ju ha uppstått ett tryck inne i kylaren. Antagligen beroende på någon sorts blockering i flödet så att pumpen själv sprängde packningarna, eller beroende på att vätskan expanderade av värmen. Jag har funderat lite på hur de slutna kylarna löser det här med expansionen när det inte finns någon reservoar att expandera i. Om de skulle ha lite luft (som är kompressibelt) i systemet så tycker jag att pumpen borde få problem?

I vilket fall som helst så har du ju använt systemet som det var tänkt: för att överklocka och kyla processorn och om tätningarna eller pumpen inte håller för det så är det ju en dålig produkt.

Det sägs att vätskorna i såna där kylare ska vara icke-ledande, men jag skulle inte våga ta gift på det... Det är möjligt att det har lösts metalljoner från t.ex. radiatorn vilket har gjort vätskan ledande ändå. När pumpen gick åt fanders så där så steg nog temperaturen rasande snabbt, ungefär som om du skulle startat datorn helt utan kylare, så det är möjligt att den stängde av sig själv. Vi kan ju alltid hoppas.

Jag har aldrig använt elektroniksprej, men om det fungerar som ett lösningsmedel så blir det ju bara ett uppluckrat kladd kvar på komponenterna. När lösningsmedlet sen avdunstat så är kladdet kvar. Poängen med att skölja är att man spolar bort föroreningarna (om de är vattenlösliga) och i och med att destillerat vatten självt inte innehåller några joner eller föroreningar så lämnar det inga spår efter sig när det avdunstar. Det är säkert ännu lättare att spola rent med ett lösningsmedel (som t.ex. någon sorts alkohol som avdunstar ännu snabbare), men sånt är mera aggressivt och kan lösa upp saker du inte tänkt dig och kanske förstöra komponenterna. Vatten är inte aggressivt och är därmed helt ofarligt så länge som du inte har någon ström i kretsarna. Det är dock värt att tänka på att fukt letar sig in överallt och kan korta komponenter även om det "ser torrt ut". Därav att man ska torka väldigt noggrant. Man kan nog köra i ugnen i säg 50 grader i typ ett dygn eller nåt och jag har hört om folk som har slängt in sin mobiltelefonen i en plastpåse full med torrt ris i några dagar.

Jag måste dock säga att jag själv aldrig provat något av ovanstående, så det är bara vad jag hört och läst på forum. Det är nog bäst att låta grejjerna vara tillsvidare utifall att de vill ha bevis på dina förstörda komponenter. Bra att dokumentera skadorna med foton också. Tvättning och torkning får nog ses som sista utvägen när du inte längre har något att förlora.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Skrivet av joppe_k:

Jag inbillar mig att om det kan visas att produkten skulle vara defekt så borde rimligtvis ersättning för eventuella följdskador också utgå. Känns som något som borde regleras av konsumenträtten, men jag är dålig på konsumenträtt så det är mest spekulation. Kan bli så att komplett.se hamnar i kläm då de har något sorts återförsäljaransvar, men det återstår att se.

När kylaren exploderar så där så måste det ju ha uppstått ett tryck inne i kylaren. Antagligen beroende på någon sorts blockering i flödet så att pumpen själv sprängde packningarna, eller beroende på att vätskan expanderade av värmen. Jag har funderat lite på hur de slutna kylarna löser det här med expansionen när det inte finns någon reservoar att expandera i. Om de skulle ha lite luft (som är kompressibelt) i systemet så tycker jag att pumpen borde få problem?

I vilket fall som helst så har du ju använt systemet som det var tänkt: för att överklocka och kyla processorn och om tätningarna eller pumpen inte håller för det så är det ju en dålig produkt.

Det sägs att vätskorna i såna där kylare ska vara icke-ledande, men jag skulle inte våga ta gift på det... Det är möjligt att det har lösts metalljoner från t.ex. radiatorn vilket har gjort vätskan ledande ändå. När pumpen gick åt fanders så där så steg nog temperaturen rasande snabbt, ungefär som om du skulle startat datorn helt utan kylare, så det är möjligt att den stängde av sig själv. Vi kan ju alltid hoppas.

Jag har aldrig använt elektroniksprej, men om det fungerar som ett lösningsmedel så blir det ju bara ett uppluckrat kladd kvar på komponenterna. När lösningsmedlet sen avdunstat så är kladdet kvar. Poängen med att skölja är att man spolar bort föroreningarna (om de är vattenlösliga) och i och med att destillerat vatten självt inte innehåller några joner eller föroreningar så lämnar det inga spår efter sig när det avdunstar. Det är säkert ännu lättare att spola rent med ett lösningsmedel (som t.ex. någon sorts alkohol som avdunstar ännu snabbare), men sånt är mera aggressivt och kan lösa upp saker du inte tänkt dig och kanske förstöra komponenterna. Vatten är inte aggressivt och är därmed helt ofarligt så länge som du inte har någon ström i kretsarna. Det är dock värt att tänka på att fukt letar sig in överallt och kan korta komponenter även om det "ser torrt ut". Därav att man ska torka väldigt noggrant. Man kan nog köra i ugnen i säg 50 grader i typ ett dygn eller nåt och jag har hört om folk som har slängt in sin mobiltelefonen i en plastpåse full med torrt ris i några dagar.

Jag måste dock säga att jag själv aldrig provat något av ovanstående, så det är bara vad jag hört och läst på forum. Det är nog bäst att låta grejjerna vara tillsvidare utifall att de vill ha bevis på dina förstörda komponenter. Bra att dokumentera skadorna med foton också. Tvättning och torkning får nog ses som sista utvägen när du inte längre har något att förlora.

Har pratat lite med en elektriker som jag i bekantskapskretsen som sysslar med lite av varje när det gäller elektronik, dels lagar han och gör i ordning gamla kretskort/moderkort till flipper spel som och han nämnde precis samma sak som du, plocka bort alla komponenter, batterier, sladdar etc från kretskortet och antingen (som han brukar göra) släng in det i diskmaskinen utan diskmedel eller gör rent det under kranen eller för att vara på den säkra sidan kan man ta avjoniserat (destillerat) vatten och göra rent elektroniken med. Han menade att man kan använda elektronik sprej men då kommer troligtvis den kladdiga glykolen vara kvar och man bör inte förlita sig till 100% till det utan gör rent det ordentligt och snyggt från början så trodde han i alla fall att jag har goda chanser att få det fungera igen! Efterföljande torkning bör ske i minst 2 veckor sade han.

Men jag hoppas verkligen detta blir sista utvägen och att komplett.se eller ECO tar sitt ansvar gentemot kunderna, tycker det är lamt av komplett och hävda att det inte täcks av garantin för det tror jag att det skall göra men vi får se vad konsumentombudsmannen säger om det hela, inte hört något i från honom än dock...

Spelade dock bara WoW så jag tycker ju inte att den borde rusa så snabbt men det kanske den gör, vad vet jag :/

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem

Inte för att jag har något direkt vettigt att komma med inom vad som gäller angående ersättning måste jag visa mitt medlidande, fyfan vad surt!

Miste tidigare alla komponenter i en dator på grund av ett grafikkort (465) som small.. Köpte två stycken och två månader senare var det bara ett av korten som fortfarande levde i systemet.. Fick aldrig några pengar tillbaka då de inte kan bevisas att fabrikationsfel står för skadorna.

Tror att du kan få viss ersättning just iom att det är en pump som kan ha rätt så synliga fel. Reklamera, beskriv problemet och hoppas till fan att deras felsökning visar att du är oskyldig. De kommer ju som sagt göra allt de kan för att slippa betala även om det är deras fel. Ligg i och ge dig aldrig!

Som tidigare nämnt, ta reda på om vätskan var avjoniserad som satt i kylaren (icke ledande), då kan komponenterna fortfarande vara vid liv! Viktigt att du låter allt torka ca 48h innan du försöker dock. Ta inga onödiga risker

Permalänk
Medlem

Det är ingen idé att du försöker ta ut det på garanti, den kommer inte att täcka datorns skador, däremot har du enligt svensk lag rätt till ersättning för det som skadats p.g.a. att kylaren felade. Återförsäljaren har allt ansvar.

Permalänk
Medlem

Aj fyfan.

Läste i en annan tråd att det är återförsäljaren, komplett, som är skyldig att ersätta.

Sitter med en precis likadan kylare som är ca 2 år gammal...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk

Byggde du datorn sjalv eller gjorde Komplett det at dig? Om de byggde den har du garanti pa produkten du koppte, alltsa en fardig dator, och da tacks den av garanti om en komponent drar me sig allt annat,.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Skrivet av Fusy:

Inte för att jag har något direkt vettigt att komma med inom vad som gäller angående ersättning måste jag visa mitt medlidande, fyfan vad surt!

Miste tidigare alla komponenter i en dator på grund av ett grafikkort (465) som small.. Köpte två stycken och två månader senare var det bara ett av korten som fortfarande levde i systemet.. Fick aldrig några pengar tillbaka då de inte kan bevisas att fabrikationsfel står för skadorna.

Tror att du kan få viss ersättning just iom att det är en pump som kan ha rätt så synliga fel. Reklamera, beskriv problemet och hoppas till fan att deras felsökning visar att du är oskyldig. De kommer ju som sagt göra allt de kan för att slippa betala även om det är deras fel. Ligg i och ge dig aldrig!

Som tidigare nämnt, ta reda på om vätskan var avjoniserad som satt i kylaren (icke ledande), då kan komponenterna fortfarande vara vid liv! Viktigt att du låter allt torka ca 48h innan du försöker dock. Ta inga onödiga risker

Tack så mycket för ditt medlidande!

Vi får se vad komplett återkommer med för resultat, kan inte vara något annat än att pumpen har gått sönder och trycket har i sig då sprängt någon packning eller liknande.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är ingen idé att du försöker ta ut det på garanti, den kommer inte att täcka datorns skador, däremot har du enligt svensk lag rätt till ersättning för det som skadats p.g.a. att kylaren felade. Återförsäljaren har allt ansvar.

Jag är jätte dålig på dessa områden men enligt mitt tycka så borde ju företaget som säljer produkten stå för eventuella efterföljande skador.

Jag kommer ju givetvis försöka kräva allting som gått sönder/fått vätska på sig via återförsäljaren (komplett) på ersättnng och jag köper inte deras svar om att det endast gäller den felaktiga produkten, men vilka grunder syftar du på när du skriver att jag har rätt till erästtning pga följd skador? Vilket kapitel etc? Vore skönt att slänga upp det i deras ansikten, vet inte hur långt dem är beredda att gå men jag tänker inte ge mig förens jag får full ersättning för mina skadade prodkter... Vore jätte bra om du knde kmma med lite tips angående lagtexten. Har sm sagt försökt tagit i kontakt via mail med kommunens konsumentsombudsman men han har inte svarat än, ska ringa på måndag för han har riktigt muppiga telefontider.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av Fyren:

Aj fyfan.

Läste i en annan tråd att det är återförsäljaren, komplett, som är skyldig att ersätta.

Sitter med en precis likadan kylare som är ca 2 år gammal...

Ta ut den ASAP ur burken och satsa på luftkylt istället Så fort den börjar låta konstigt, tveka inte utan släng ut den fort som atan.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av Markthegreat:

Byggde du datorn sjalv eller gjorde Komplett det at dig? Om de byggde den har du garanti pa produkten du koppte, alltsa en fardig dator, och da tacks den av garanti om en komponent drar me sig allt annat,.

Byggde datorn själv men dock är nästan allt köpt av komplett maj 2011 så är ju inga skit grejjer direkt...

Ja det som står i min signatur...

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk

Fick även svar från CoolIT och det lyder på detta sätt:

"Christoffer,

 Your email has been forwarded from our sales department.

 I am sorry to hear about the issue you have had with your ECO ALC. I have created an account and opened a support case on your behalf. Below I will include a cleaning process, using distilled water to remove the coolant residue from the affected PC components. If done in a timely manner , the components may be recoverable. Testing of the components still having the residue on them may in fact cause the failure of the component.

I will need a few things from you:
1. A picture or two of your product. (Please include a picture of the product while it was installed in the PC system or in the condition as it was removed.
2. Copy for your sales invoice.
3. The serial number which you will find in a sticker on the bottom radiator tank. Please include one clear picture of the radiator serial number sticker.

Here are our cleaning instructions.  We have had frequent success if this procedure is followed as soon as you have noticed your PC components have been in contact with the coolant.

In the case of your motherboard and GPU you should be able to use distilled water to clean off as much of the coolant residue as you can after removing them from your chassis. If necessary you can try submersing the motherboard or the GPU (only after removing the CPU processor, heat sink, and fan or FHE) into distilled water and moving them around for 15-30 seconds to allow the distilled water to dissolve the coolant residue off of them. You will then need to allow the components to air dry for 3 days before testing them.

If other components are affected by the coolant please let us know as each one may require specific cleaning instructions.

In the instance of coolant possibly going behind the processor and into the socket, we would suggest the use of a quality contact cleaner. Below is a good example of a contact cleaner.

http://www.mgchemicals.com/products/801b.html

Follow the instructions found on the label of the product.

Your cooperation would be appreciated,

Andrew Wildgoose
Service and Support Manager"

Skrev att jag tänker fan inte göra rent en enda pinal innan alla har nekat nig hjälp, tom försäkringsbolaget… Lamt måste jag ändå säga men fick i alla fall svar på frågan vilket kanske är ett pus?!

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk

Så de vill att DU ska rengöra dina komponenter för att DERAS kvalitetskontroll uppenbarligen misslyckats?
Den kundservicen alltså...

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

Även svar från komplett.se:

"Hej,

      Då vi saknar ersättningsprodukt kommer vi att göra en återbetalning.

      Utbetalning sker inom 10 arbetsdagar till belastat betalkort.

      Om du är intresserad av en annan produkt är du varmt välkommen att besöka vår hemsida och lägga en ny beställning.

      Vänliga hälsningar
      xxxx
      Returavdelningen

Varor:

      1  ST     580713  CoolIT ECO A.L.C. CPU Kylare
                        Socket 775/1155/1156/1366, AM2/AM2+/AM3, 120mm Fläkt, 300mm Rör

Totalt:

      Netto                       - 476,00
      Frakt                        - 35,41
      Moms (25%)                  - 127,85
      Totalsumma                  - 639,26
      _____________________________________

Vilka jävla troll måste jag ärligt säga, vad är det som har hänt med den? Varför får jag ersättning? Varför är den utbytt? VILKA JÄVLA TOMTAR! Fan vad irriterad jag blir…

Tur för dem att dem inte har telefon tider idag (lördag) för då hade jag troligtvis bett dem dragit åt hellvete och fått alla chanser raderade men på måndag ska det ringas

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk

Kom även på en annan sak, hur ska jag förklara för försäkringsbolaget vad som har hänt nu när jag fått det bekräftat att något troligen är fel på den?! Ska jag säga att dem inte har gon ersättningsprodukt, var det DET som var felet eller? Nej men skämt å sido, vad är det för jävla sommarjobbare som utrett detta?

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffe_89:

Kom även på en annan sak, hur ska jag förklara för försäkringsbolaget vad som har hänt nu när jag fått det bekräftat att något troligen är fel på den?! Ska jag säga att dem inte har gon ersättningsprodukt, var det DET som var felet eller? Nej men skämt å sido, vad är det för jävla sommarjobbare som utrett detta?

Hur går det? Min sitter fortfarande i, men jäklar vad rädd jag är

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD