Permalänk
Medlem

Höga temps med Khüler 620?

Så jag fick hem den nya kylaren idag och har just satt in den istället för min gamla
CM 212+, men jag är lite missnöjd med hur den presterar.

53 grader i load, idle runt 43-44, låter det inte väl högt?

Max temperaturen för min processor är 61 grader, om jag höjer multiplyern till 18 (3.6ghz)
så kommer den upp i 58 grader (!).

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Så jag fick hem den nya kylaren idag och har just satt in den istället för min gamla
CM 212+, men jag är lite missnöjd med hur den presterar.

53 grader i load, idle runt 43-44, låter det inte väl högt?

Max temperaturen för min processor är 61 grader, om jag höjer multiplyern till 18 (3.6ghz)
så kommer den upp i 58 grader (!).

Har du kopplat pumpen till CPU_FAN? Isåfall så kanske pumpen inte går för fullt.

Kolla om du har något fläktuttag på moderkortet som alltid håller 12V eller kolla om du kan ställa in att den ska gå för fullt i BIOS.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

vad ligger volten på? jag har 1.475 med en x6 då får jag 63 grader i occt

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

Ej tillåtet att bumpa, citera folk ifall du vill att det ska svara igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Har du kopplat pumpen till CPU_FAN? Isåfall så kanske pumpen inte går för fullt.

Kolla om du har något fläktuttag på moderkortet som alltid håller 12V eller kolla om du kan ställa in att den ska gå för fullt i BIOS.

OKay, har testat koppla den till ett 12v uttag istället för CPU_FAN, och kopplat två gentle typhoon fläktar i pnp.
Jag gick in på bios och stängde av "q-fan" fullt ut på hela moderkortet och verkar få bättre resultat just nu.

Får testa ett tag, men det håller sig runt 52 grader i load @ stock frekvenser.

Låter detta mer trovärdigt? Jag kanske skulle använda en molex kontakt istället för att ge pumpen ström?

Skrivet av Ptah:

vad ligger volten på? jag har 1.475 med en x6 då får jag 63 grader i occt

Jag kör med 1.45, men det springer iväg till 1.49-1.52(!) ibland, använder HWmonitor, Asus AI suite II och AMD overdrive för att kolla detta.
Kan även tillägga att min processor vägrar köra högre än 3.8ghz även om det är en c3 modell.

EDIT: Har inte märkt det förens idag, men ska pumpen "humma"? Det hörs ganska tydligt
Jag gjorde även en MOLEX 12v adapter till pumpen, för att vara säker på att den får 12v
och jag satte även pumpen upp och ned för att see om det blev skillnad, men ikke, ingen
skillnad alls, men det kan vara orsaken till hummandet.

Skrivet av Grundis10:

Ej tillåtet att bumpa, citera folk ifall du vill att det ska svara igen.

Då var tråden fixad, tack för upplysningen

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Skrivet av Philip.F:

OKay, har testat koppla den till ett 12v uttag istället för CPU_FAN, och kopplat två gentle typhoon fläktar i pnp.
Jag gick in på bios och stängde av "q-fan" fullt ut på hela moderkortet och verkar få bättre resultat just nu.

Får testa ett tag, men det håller sig runt 52 grader i load @ stock frekvenser.

Låter detta mer trovärdigt? Jag kanske skulle använda en molex kontakt istället för att ge pumpen ström?

Jag kör med 1.45, men det springer iväg till 1.49-1.52(!) ibland, använder HWmonitor, Asus AI suite II och AMD overdrive för att kolla detta.
Kan även tillägga att min processor vägrar köra högre än 3.8ghz även om det är en c3 modell.

EDIT: Har inte märkt det förens idag, men ska pumpen "humma"? Det hörs ganska tydligt
Jag gjorde även en MOLEX 12v adapter till pumpen, för att vara säker på att den får 12v
och jag satte även pumpen upp och ned för att see om det blev skillnad, men ikke, ingen
skillnad alls, men det kan vara orsaken till hummandet.

Då var tråden fixad, tack för upplysningen

Bra!

Permalänk
Medlem

Verkar som en del har fått exemplar av kylaren där den låter mycket. Jag är inte så känslig med ljud så jag vet faktiskt inte om min gör det. Måste också tillägga att jag monterade 2 fläktar på kylaren vilket sänkte temperaturen med nästan 10 grader, så kallad push and pull effekt. Det är kanske nått du borde prova för högre överklockning.

*Edit* Såg att du redan hade PnP. Prova att sätta dom åt andra hållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Verkar som en del har fått exemplar av kylaren där den låter mycket. Jag är inte så känslig med ljud så jag vet faktiskt inte om min gör det. Måste också tillägga att jag monterade 2 fläktar på kylaren vilket sänkte temperaturen med nästan 10 grader, så kallad push and pull effekt. Det är kanske nått du borde prova för högre överklockning.

*Edit* Såg att du redan hade PnP. Prova att sätta dom åt andra hållet?

Ja det är många som upplever detta hummande/brummande. Jag bytte min 2 ggr innan jag fick en tredje som inte låter. Många har lyckats skaka och hålla pumpen i olika lägen för att få de luftbubblor som kan sitta i pumpen upp till kylelementet. De skall alltså inte låta något alls nästan, min låter lite i början när man startar datorn då systemet porlar lite för att det startas igång, annars är det tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Verkar som en del har fått exemplar av kylaren där den låter mycket. Jag är inte så känslig med ljud så jag vet faktiskt inte om min gör det. Måste också tillägga att jag monterade 2 fläktar på kylaren vilket sänkte temperaturen med nästan 10 grader, så kallad push and pull effekt. Det är kanske nått du borde prova för högre överklockning.

*Edit* Såg att du redan hade PnP. Prova att sätta dom åt andra hållet?

Får testa det! tack för tipset

Skrivet av More10:

Ja det är många som upplever detta hummande/brummande. Jag bytte min 2 ggr innan jag fick en tredje som inte låter. Många har lyckats skaka och hålla pumpen i olika lägen för att få de luftbubblor som kan sitta i pumpen upp till kylelementet. De skall alltså inte låta något alls nästan, min låter lite i början när man startar datorn då systemet porlar lite för att det startas igång, annars är det tyst!

Jo så var ju det första gången, lät som en kaffekokare i 3-4 sekunder och sen var det knäpp tyst.

Jag får helt enkelt vända tillbaka pumpen och lägga på ny kylpasta men det största problemet är säkerligen att mitt chassi inte får tillräckligt
kall luft.

http://www.jysk.se/120/121/3669348/a/catalog-sales

Den står just nu där "wallpaper" boxen står, så det är mycket varm luft som samlas där bak för att den står emot väggar.
Ska nog inskaffa mig ett bättre bord när jag flyttar ut nu till skövde.

:EDIT:
Är det viktigt med vilka fläktar som används? För de jag kör med nu är 1200rpme Sythe Gentle typhoon i PnP konfiguration (blåser inåt)

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Philip.F:

Då var tråden fixad, tack för upplysningen

Eftersom du tydligen missat §4 (bumpar) i reglerna, passa på att läsa alla paragrafer när du ändå är igång.

Bra att det upptäcktes och att du rättade ditt misstag!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Eftersom du tydligen missat §4 (bumpar) i reglerna, passa på att läsa alla paragrafer när du ändå är igång.

Bra att du upptäckte ditt eget misstag och rättade!

Jag som påminde honom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grundis10:

Jag som påminde honom.

Fixat! Dock säger §5 att ni enbart ska anmäla och inte agera domare i trådarna, så tänk på det du också.

Men slutet gott, allting gott som det så fint heter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Fixat! Dock säger §5 att ni enbart ska anmäla och inte agera domare i trådarna, så tänk på det du också.

Men slutet gott, allting gott som det så fint heter.

Haha damn! Aja, då vet man nästa gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grundis10:

Jag som påminde honom.

Skrivet av MultiMan:

Fixat! Dock säger §5 att ni enbart ska anmäla och inte agera domare i trådarna, så tänk på det du också.

Men slutet gott, allting gott som det så fint heter.

Tackar igen för upplysningen, och japp! Läste igenom reglerna så det kommer inte hända igen ^^

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Har du kopplat pumpen till CPU_FAN? Isåfall så kanske pumpen inte går för fullt.

Kolla om du har något fläktuttag på moderkortet som alltid håller 12V eller kolla om du kan ställa in att den ska gå för fullt i BIOS.

Lånar tråden lite..

Jag tror jag har min pump kopplad på CPU_FAN (corsair H60) och jag tycker jag ligger lite högt, tycker du jag ska byta, och vart ska jag sätta den? på en molex eller på en annan fan header?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Lånar tråden lite..

Jag tror jag har min pump kopplad på CPU_FAN (corsair H60) och jag tycker jag ligger lite högt, tycker du jag ska byta, och vart ska jag sätta den? på en molex eller på en annan fan header?

Gå in i BIOS och kolla om du inte kan ställa in så att CPU_FAN går fullt, annars kan du ju gå in och kolla om du kan sätta någon annan fläkt anslutning så att den går på fullt.

Kanske blev lite luddigt förklarat

Men det funkar säkert lika bra med molex!

På mitt moderkort fanns det en fläktanslutning som alltid går på 12V, tror det heter PWR_FAN eller något sånt.

Jag har min antec 620 inkopplad där och det har funkat prima!

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

Du har inte funderat på sänka volten lite? Eller den kanske inte är stabil med lägre i din nuvarande klock? (Missade vilken frekvens du kör den i) Men jag kör min 965 c3 i 1.37 @ 4GHz dock så sticker volten upp vid belastning ända upp till 1.39 - 1.41 . Och min håller ca 55-58 grader max vid normalare belastningar. Vid tex prime95 eller occt så sticker den upp i 60-61. Men skulle jag köra min i samma volt som du kör din så skulle den sticka upp över 62-63 och hänga sig rakt av.

Dock så har jag märkt på både min 965a och min 555a att tempen som olika program visar som core#0 - Core #4 är cirka tio grader under den riktiga temperaturen. Phenom2 ska ha 62 grader som max temp om jag inte minns helt fel och på mitt gbyte 990fxa-ud3 kort så är TMPIN2 i hardware monitor den riktiga tempen. För sticker TMPIN2 över 62-63 grader så hänger datorn sig tvärt och har märkt när man lastar cpun så följer TMPIN2 Core 0-4 tempen exakt förutom den är ca 11-11.5 grader högre.

Alltså TMPIN2 följer alltid core tempen exakt både uppåt och neråt med exakt 11-11.5 graders skillnad. Men den kan betyda olika saker på olika moderkort
(Kör cpuid hardware monitor då den är den enda som verkar visa rätt temp under TMPIN2 för min cpu och mitt moderkort)

Jag använder en 212+ med 2 fläktar i PnP så du har nåt att jämföra med

Så min högst personliga åsikt är att din temp är lite hög faktist. För vara en C3 iallafall . Vilket min första tanke skulle kunna bero på din någolunda höga volt i förhållande till din klock ferkvens. Jag har själv kört olika c3 Phenoms ända ner till 1.33-1.35 i stock utan några stabilitets problem

Kollade en PDF ifrån amd och verkade ha rätt angående 62 grader. Står så här : Tcase max 55c-62cc Tctl : 70c
Så du har en bit kvar tills du behöver börja bli orolig över tempen Dock vill man givetvis ha ut det mesta av sina saker om det går.

Edit: Såg att du förmodligen hade dålig tillgång till kallluft till chassit och det gör säkert en del med. Men så vida ditt chip inte är lite av ett måndags ex dvs väldigt ostabilt utan högre volt. Så tycker jag du ska börja med försöka se hur lågt du kan gå med volten innan den börjar säga ifrån. Visst Phenom2 ska klara upp till 1.55v Kontinuerligt men är ju ändå onödigt att köra högre än nödvändigt? Blir massa extra värme sen drar datorn mer ström så

Edit2 : Såg du inte fick upp den i över 3.8 utan att den hänger sig. Jag kom själv inte över 3.9-4.0 GHz innan jag bättrade på kylningen igenom byta fläkt och sätta en till i PnP och allmänt förbättra luftflödet i chassit. Tog ett tag innan jag insåg varför det inte gick. Trodde först mitt chip var en dålig klockare bara. Tills jag upptäckte att Core #0 - #4 tempen stog på 52-54 när den hängde sig. Under tung load då givetvis (Prime95). Vilket blir 62-64 enligt TMPIN2 Dvs max temp den ska klara. Var även så jag insåg att TMPIN2 var cpu temp. Så googlade om det och vad jag kommit fram till är att det med största sannolikhet är just cpun på mitt moderkort.

Men efter förbättrat kylningen så jag fick ner tempen en bra bit så gick den fin fint över 4GHz och var stabil. Så kan vara nåt att tänka på iaf du inte når den klock frekvensen du vill.

Sen ett tips bara om du ska överklocka den. Och det är att även överklocka ''Nordbryggan/IMC'' Finns bra guider om detta på nätet.

Nordbryggan i detta fallet syftar på den integrerade minnes kontrollen och det kan ge en del på just phenom2 (Kör själv min i 2500MHz )

Däremot HT Länken råder det delade meningar om man ska klocka eller ej så det är bara läsa sig fram ibland alla artiklar om ämnet på nätet

Permalänk
Medlem

Jag kan inte uttala mig om 620 i stock, då jag slängde på två Gentle Typhoon fläktar på en gång.

Men jävlar vad bra kylare det är. 1.42v (!) på processorn (intel) och under 70c i OCCT under sommaren. Givetvis kör jag inte med 1.42v hela tiden det var under perioden jag ville testa mig på 4.0GHz.
I spel går den knappt upp till 62-3c

Säg till att ha bra luftflöde i chassit.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|