Hur kan jag automatisera processorkylarens hastighet?

Permalänk

Hur kan jag automatisera processorkylarens hastighet?

Jag undrar om det går att ställa in så att CPU fläkten ställer in hastigheten automatiskt efter hur mycket CPUn används, just nu går den nämligen på 100% hela tiden.

Om det inte går utan att installera program, undrar jag om det finns ett sådant program där man dessutom kan se processorns temperatur och användning/hastighet.

MSI A75MA-P35
AMD A8 3870K
Scythe Samurai ZZ

Jag använder AMD Vision Catalyst programmets override funktion för att överklocka min processor till 3,5 GHz vid belastning.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det ska finnas i biosen.
Har själv inga MSI moderkort så jag vet inte hur det ser ut.
Men nån annan swc'are kan säkert visa dig till rätt plats.

Permalänk
Medlem

Cool'n'Quiet kan det heta i bios...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det ska gå att göra i bios. Men du kanske har en tre-pins fläkt i ett fyr-pins uttag. Då får du inte kontrollen utan att ändra i bios. Går det inte att ändra i bios så kan du koppla fläkten på ett trepins uttag med styrning.

Permalänk

Prova Coretemp! visar allt du vill veta!

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Det ska finnas i biosen.
Har själv inga MSI moderkort så jag vet inte hur det ser ut.
Men nån annan swc'are kan säkert visa dig till rätt plats.

Skrivet av xfade:

Cool'n'Quiet kan det heta i bios...

Skrivet av jocke92:

Det ska gå att göra i bios. Men du kanske har en tre-pins fläkt i ett fyr-pins uttag. Då får du inte kontrollen utan att ändra i bios. Går det inte att ändra i bios så kan du koppla fläkten på ett trepins uttag med styrning.

Jag har Cool'n'Quiet på i BIOS, hittade inget annat relaterat till processorns temperatur. Jag har inte tre-pins fläkt, det bör alltså funka.

Skrivet av Macaroney:

Prova Coretemp! visar allt du vill veta!

Det visar ju vara temperaturerna, inte processorns hastighet och prestanda. Och man kan inte ändra processorkylarens hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Jag har Cool'n'Quiet på i BIOS, hittade inget annat relaterat till processorns temperatur. Jag har inte tre-pins fläkt, det bör alltså funka.

Det visar ju vara temperaturerna, inte processorns hastighet och prestanda. Och man kan inte ändra processorkylarens hastighet.

Nej cool and quiet är strömsparfunktioner för cpun och har inget med fläkten att göra.

Permalänk
Medlem

Brukar finnas nån meny i bios som heter power eller liknade, där brukar man hitta fläkt styrning
Det vanliga är att CPU_FAN behöver PWM styrd fläkt (fyra pinnar) men en del moderkort kan volt styra också, ändras i bios om den funktionen finnes

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Brukar finnas nån meny i bios som heter power eller liknade, där brukar man hitta fläkt styrning
Det vanliga är att CPU_FAN behöver PWM styrd fläkt (fyra pinnar) men en del moderkort kan volt styra också, ändras i bios om den funktionen finnes

Vad exakt är det jag ska ändra i min BIOS då? Förlåt, men jag förstår inte vad det är för volt du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Vad exakt är det jag ska ändra i min BIOS då?

Bara att kolla manualen ju - går att ladda ner här: http://download1.msi.com/files/downloads/mnu_exe/E7697v1.0.zi...
Högst upp på sidan 2-8.

...

Gå till fliken Advanced och välj Hardware monitor...

Gå till menyvalet CPU fan smart target och ändra det värdet. Om jag fattar manualen rätt, så kommer fläkten dra igång på högre varv när den når den temperatur du väljer. Står den på disabled så får du sannolikt maxvarv hela tiden. Kanske prova sätta den på 40 grader eller nått sånt och se vad som händer?
Se till att ha lite koll på cpu-tempsen bara så de inte skenar iväg ifall du sätter för högt värde, eller tvärtom att fläkten kör i princip maxvarv hela tiden iallafall om du kör för lågt värde.

Du kan där även välja om du har 3pins eller 4pins kontakt på cpu-fläkten med menyvalet CPU FAN.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samuel_Karlsson:

Vad exakt är det jag ska ändra i min BIOS då? Förlåt, men jag förstår inte vad det är för volt du menar.

Q-FAN heter det för AMD. Brukar finnas under "PC Health" "Monitor" eller liknande som har med ström och temperaturer att göra.

Med volt menas att 3-pins-fläktar styrs genom att ändra spänningen direkt. T.ex. skicka ut 10V istället för 12V som är
standard, då sjunker ju varvtalet.

4-pins har en extra pin med en PWM-signal som istället säger till fläkten att snurra i en viss % av sitt max, så sköts variationen i själa fläktmotorn. CPU-fläktar som följer med som standard har i princip alltid 4-pins och kan styras med Q-FAN (eller Intels motsvarighet) eller program.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Det är inte så att processorn är så varm att fläkten behöver jobba hårt?

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan ska du titta under "Advanced" - "Hardware monitor" och där under "smart fan" kan du ange 2 värden om jag kommer ihåg rätt.

Dels den initiala fläkthastigheten i %, säg 30 eller 40%. (sätt den inte för lågt för då ger BIOS CPU fan error meddelande) samt en temperatur då fläkten ökar i hastighet, säg 50 grader. ju mer över 50 grader CPU'n blir ju snabbare går fläkten.

(Det är möjligt du också ska ange ett "topp värde" då fläkten ska gå i 100%, men jag är osäker om jag blandar ihop MSI och ASUS här)

Permalänk
Skrivet av zorp:

Som sagt ovan ska du titta under "Advanced" - "Hardware monitor" och där under "smart fan" kan du ange 2 värden om jag kommer ihåg rätt.

Dels den initiala fläkthastigheten i %, säg 30 eller 40%. (sätt den inte för lågt för då ger BIOS CPU fan error meddelande) samt en temperatur då fläkten ökar i hastighet, säg 50 grader. ju mer över 50 grader CPU'n blir ju snabbare går fläkten.

(Det är möjligt du också ska ange ett "topp värde" då fläkten ska gå i 100%, men jag är osäker om jag blandar ihop MSI och ASUS här)

Det funkade jättebra, tack för hjälpen allihopa.