Lite Frågor kring Surfplattor

Permalänk
Medlem

Lite Frågor kring Surfplattor

hej.
jag har börjat fundera på att köpa mig en surfplatta av något slag. något att ha för te.x spel / bokläsning / film / musik / surfande.
jag har aldrig varit stor inom surfplatte-marknaden och har knappt hängt med alls så jag har lite frågor.

1 - internet: hur fungerar det? är det WLAN koppling och gratis eller är det någon form av mobil uppkoppling man betalar för?
fungerar det att kolla livestreams? (Twitch.tv m.m)

2 - skärmstorlek : har kollat runt lite och det verkar som att 7" verkar vara en ganska lagom storlek så länge skärmen har hyffsad upplösning, detta är nog någon jag får känna själv på först men om det finns något jag ska tänka på så säg bara till.

3 - tangentbord till: är det något som är värt att titta på ? jag tänker mig tangentbord i typen "EEE PAD Slider" från ASUS, är det något man skulle sakna eller är det bara onödigt vid normalbruk?

och sen vilken typ ska man ha?
jag hade tänkt mig en enkel billig, men utan att offra funktionalitet. min första plan var att skaffa en Kindle för att kunna sitta o läsa på tåg m.m.. men om jag ändå ska skaffa en platta kan det likagärna kunna göra mer än ladda ner böcker, kanske spela lite ( Magic the gathering? ) o surfa m.m

den ändra riktiga restriktionen jag tänker mig är att jag vill hålla mig till en med andriod-OS och tillgång till Andriod-Market. om det nu inte finns slående argument för något annat. ( Ipad meh...)

så är det någon som har någon bra idé? har hittat 2 som verkar intressanta men har ingen aning om det är värt att lägga pengarna på.

ARNOVA Surfplatta WiFi Arnova 9 G2 - 8 GB = 1899:-
eller
Ainol Aurora 2 novo 7inch Tablet Android 4.0 1G 16GB ≈ 512:-

det är inget hightech superfancy jag letar efter, utan en prisvärd, funktionsduglig platta (gärna Andriod)
någon som har tips, eller som vill bli av med sin? ( om beganat-köp: vill se plattan först IRL osv - bor i varberg halland )

hell Sweclockers

extra fråga
Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem

1: det finns dem med Bara wlan och dem med både wlan och mobil uppkoppling.
Om du vill surfa utan tillgång till något trådlöst nätverk är det mobilt abonemang som gäller, alternativt kan du dela ut internet från din telefon till plattan.

2: Det är en smaksak, testa vad du gillar. Personligen tycker jag 7" funkar utmärkt att surfa med om man lägger plattan på sidan, då passar de flesta internet sidor perfekt på brädden.

3: se 2:an

Om kindlen verkar intressant så kommer Googles Nexus 7 snart, kan vara värd att vänta på. kostar runt 2000:-

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

1: det finns dem med Bara wlan och dem med både wlan och mobil uppkoppling.
Om du vill surfa utan tillgång till något trådlöst nätverk är det mobilt abonemang som gäller, alternativt kan du dela ut internet från din telefon till plattan.

2: Det är en smaksak, testa vad du gillar. Personligen tycker jag 7" funkar utmärkt att surfa med om man lägger plattan på sidan, då passar de flesta internet sidor perfekt på brädden.

3: se 2:an

Om kindlen verkar intressant så kommer Googles Nexus 7 snart, kan vara värd att vänta på. kostar runt 2000:-

tackar för svaren, då vet jag hur det fungerar iallafall
och tackar så mycket för tipset om google nexsus 7, verkar ju passa perfekt tycker jag.
fungerar det även att kolla livestreams och sånt, te.x Twitch.tv m.m genom plattan?

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heztio:

tackar för svaren, då vet jag hur det fungerar iallafall
och tackar så mycket för tipset om google nexsus 7, verkar ju passa perfekt tycker jag.
fungerar det även att kolla livestreams och sånt, te.x Twitch.tv m.m genom plattan?

Det går fint, twitch har även en app för android.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det går fint, twitch har även en app för android.

great! 6h tågrese-pendling är räddad
tack så mycket folk

Visa signatur

There are 10 types of people in the world:
Those who understand binary, and those who don't.