Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

...det en floppykontakt från en fläktkontroll jag fick till mitt chassi.

Om det är en konverteringskabel från Floppyströmkontakt till ATA-strömkontakt som sitter i CHA_FAN1 kontakten, och som sen är kopplad till Chassiets fläktkontroller för ström till fläktkontrollern, så är det helt fel.
Du ska ta ström från nätaggregatets ATA-strömkontakt till fläktkontrollern. Inte från moderkortet!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

-----------------
*suckar djupt*
Kvaliten på dessa bilder du lagt upp, är om än sämre än det andra albumet, det visar absolut ingenting om att du annat än pci-e och atx kopplat rätt
Min andra post kan du delvis bortse ifrån (en stund iaf)
Jag ska försöka hjälpa dig ett par steg till, är glad att du hajar att man kan se fel och att du nu förtydligat att jag missat album nr, dock ser man tyvärr knappt ett skvatt från dem:(

Mitt råd är nu följande.

Plocka ur ditt grafikkort, ur med moderkortet ur burken, låt cpu, minne och cpufläkt sitta kvar, ur med nätagget
Lägg moderkortet på moderkortskartongen, sen koppla in kablarna för strömmen, kör bara på det interna grafikkortet helt enkelt, sen kortsluter du pinarna för pwr kontakten med en skruvmejsel, dvs då kan du starta moderkortet osv utan att behöva ha det i lådan och på så vis minimera risken för galenskaper från grafikkort osv

Koppla BARA in strömmen till ATX 24pin och cpu, ingenting annat, ok?
Det räcker för att starta ditt moderkort utan problem så att säga, fungerar inte det, ta ur ett minne i taget, gör cmos reset och flytta runt ett minne i slotsen och se ifall det startar (ta ur strömkontakten ur nätagget varje gång ofc..har sett folk/nybörjare tro att man kan flytta saker när ström o allt är igång)

Då har du gjort vad du har kunnat för att minimera riskerna för felkopplingar osv

Jag är med på vad du menar, jag ska prova det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om det är en konverteringskabel från Floppyströmkontakt till ATA-strömkontakt som sitter i CHA_FAN1 kontakten, och som sen är kopplad till Chassiets fläktkontroller för ström till fläktkontrollern, så är det helt fel.
Du ska ta ström från nätaggregatets ATA-strömkontakt till fläktkontrollern. Inte från moderkortet!

nu skiter jag faktiskt i den jävla fläktkontrollen, tack för hjälpen i alla fall

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av empe3r:

nu skiter jag faktiskt i den jävla fläktkontrollen, tack för hjälpen i alla fall

Lägg ner den tråkiga attityden om du vill ha hjälp, ok? Om du kopplat fel, nu eller tidigare, kan det ha förstört moderkortet. Vill du inte lära dig vad som kan ha gått fel? Om inte bör du inte heller be om hjälp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det en sån här kabel du har kopplat till moderkortet?

Peripheral/Floppy
http://www.ocztechnology.com/res/manuals/OCZMXSP500-700.pdf

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kommer enbart till en blank Google söksida.

Och bortsett från bilden: vad är "den" respektive "den" i meningen ovan? Du säger dig vilja vara tydlig men den här tråden är en av de mer otydliga jag försökt hjälpa till i.

Vi skiter i det där med fläktkontroll och allt som har med den och göra. Jag orkar inte lägga mer tid på det nu. Likaså det andra som du skriver det känns orelevant i den här tråden. Jag försökte göra det tydligt men det blev bara en massa förvirring.

Nu ska skiten starta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägg ner den tråkiga attityden om du vill ha hjälp, ok? Om du kopplat fel, nu eller tidigare, kan det ha förstört moderkortet. Vill du inte lära dig vad som kan ha gått fel? Om inte bör du inte heller be om hjälp.

Det var inte menat att du skulle ta illa upp, känner mig bara frustrerad, förlåt mig om du tog illa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Är det en sån här kabel du har kopplat till moderkortet?

Peripheral/Floppy
http://www.ocztechnology.com/res/manuals/OCZMXSP500-700.pdf

Stämmer

Permalänk
Avstängd

kan se att du har kopplat helt galet här:

det gör så att det kortsluts, och därför vägrar det startas

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

-------------
Där har du felet:/

Denna kabel leverarar ström, inte tar emot den, den fläktkontakt du har där i moderkortet ger också ström=kortslutning

Den ska inte kopplas till moderkortet, ta ur den och provstarta får du se, hoppas verkligen det annars fungerar med det jag berättade om tidigare att köra utanför din låda

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Isåfall koppla loss den omgående, om du inte redan har gjort det. Den ska inte sitta där. De kontakten som är på moderkortet ska du bara koppla en fläkt till och inget annat. Till fläktkontrollern ska du ta ström från samma kabels ATA-strömkontakt (den stora vita) som ska komma från nätaggregatet. I fläktkontrollern ska det sitta en smal kontakt med en gul/ svart kabel som har en motsvarande stor vit ATA-kontakt som ska passa ihop med den från nätaggregatet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jaha då finns inte mycket mer att hämta från denna tråden eftersom mitt problem har listats ut. Om ni moderatorer vill stänga tråden är det fritt fram för det.

Jag vill även passa på och tacka för all hjälp jag fått och så ska jag försöka göra nästa tråd lite mindre förvirrande.

Permalänk
Medlem

Har du fått datorn att fungera som den ska nu då?

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du fått datorn att fungera som den ska nu då?

Jag kan nästan sätta en peng på att detta moderkort kommer aldrig att starta något mera, kortslutning är ordet, monterar man en floppy kontakt till CHA_FAN1 och inte vågar erkänna det trots bildbevis så vet inte jag... Vi alla inkl moderator har från första början försökt att hjälpa ts och verkligen komma till botten med hans problem men sanningen att säga.

Nu känns det som om det får gå hur fasen det vill. Uttrycket RTFM har sällan varit mer passande än nu och detta gäller ts mer än någon annan påstår jag och läs den inte bara en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har du fått datorn att fungera som den ska nu då?

Inte just nu men jag försöker.

Skrivet av milla_66:

Jag kan nästan sätta en peng på att detta moderkort kommer aldrig att starta något mera, kortslutning är ordet, monterar man en floppy kontakt till CHA_FAN1 och inte vågar erkänna det trots bildbevis så vet inte jag... Vi alla inkl moderator har från första början försökt att hjälpa ts och verkligen komma till botten med hans problem men sanningen att säga.

Nu känns det som om det får gå hur fasen det vill. Uttrycket RTFM har sällan varit mer passande än nu och detta gäller ts mer än någon annan påstår jag och läs den inte bara en gång...

Jag har aldrig förnekat det, som jag skrivit tidigare i tråden så trodde jag att det handlade om det senare albumet med bilder jag la ut.
När det först uppmärksammades var jag 100% på att vi snackade om det senare albumet jag hade lagt ut. När vi sedan hade rett ut all förvirring jag skapat skrev jag

"Bilderna är inte av högsta kvalité, beklagar för det. Eftersom jag har lagt ut 2 album med bilder( Album1: http://imgur.com/a/AVGtm#0 Album2: http://imgur.com/a/KNf6r#4 ) så har jag trott att ni har pratat om bild 3 på album2 (det är så datorn ser ut nu). Därav förvirringen. På den bilden jag pratar om (bild 3, album2) så är det en AC'97 kontakt och på den bilden(bild 3, album1 dvs de bilderna innan uppdateringen) ni pratar om är det en floppykontakt från en fläktkontroll jag fick till mitt chassi.

Har inga problem med stora bokstäver då jag inte anser det som att vara otrevligt, men jag tror det hade varit lättare om du hängt med från början. Dock uppskattar jag all hjälp jag kan få".

Jag har inga som helst problem med att erkänna att jag kopplade in en floppykontakt fel.

Jag har varit tacksam för all hjälp jag fått genom hela tråden(vilket jag skrivit flera gånger) och blivit väldigt glad över att så många velat hjälpa mig.

EDIT: RTFM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägg ner den tråkiga attityden om du vill ha hjälp, ok? Om du kopplat fel, nu eller tidigare, kan det ha förstört moderkortet. Vill du inte lära dig vad som kan ha gått fel? Om inte bör du inte heller be om hjälp.

Vet inte om du syftar direkt på det inlägg du citerar eller alla, men jag tror nog inte att han menade illa med att han skulle skita i fläktkontrollern, utan snarare att han ville testa utan för att se om han kom längre i felsökningen. Om det är någon som har en tråkig attityd just nu så är det väl ändå du.

topic: Har du testat starta datorn med endast det nödvändiga, alltså bara moderkort, cpu + kylare, minnen, nätagg och sedan strunta i hårddiskar och allt annat?

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Vet inte om du syftar direkt på det inlägg du citerar eller alla, men jag tror nog inte att han menade illa med att han skulle skita i fläktkontrollern, utan snarare att han ville testa utan för att se om han kom längre i felsökningen. Om det är någon som har en tråkig attityd just nu så är det väl ändå du.

topic: Har du testat starta datorn med endast det nödvändiga, alltså bara moderkort, cpu + kylare, minnen, nätagg och sedan strunta i hårddiskar och allt annat?

Nej men jag ska prova det nu. Ska jag koppla in skärmen till systemet också?

Edit: Nätaggregatet och CPU- kylaren startade, antagligen måste jag ha kopplat on/off knappen fel också

Permalänk
Medlem

Jag fick igång datorn!
Tur i oturen hade jag kopplat on/off knappen fel. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Jag fick igång datorn!
Tur i oturen hade jag kopplat on/off knappen fel. Tack för all hjälp!

Se där, trägen vinner ;-p

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

edit: Bra att det löste sig

Permalänk
Medlem

Jag lyckades få datorn att starta efter den hjälp jag fick av er men efter ett tag när jag installerat ett par program så la den av. Några sekunder senare startades den igång av sig själv igen för att sedan stänga av sig själv igen. Då stängde jag av nätaggregatet. Jag misstänkte att min processor hade blivit överhettad så jag gav det ett försök till med min antec kuhler och lyckades kränga på den. Efter att monterat ihop den igen så händer ingenting när jag klickar på on/off knappen. Jag har vridit och vändigt på pwr sw samt reset sw utan lycka.

här är ett par bilder(med ordentlig kamera)
http://imgur.com/wAfU7,Scrn6,Owsqb

Edit: personligen känner jag att det borde vara fel på min on/off knapp eller kanske att det har något med mitt ram-minne då det inte är kompatibelt med moderkortet. Jag har provat att kortsluta pwr sw + & - med varandra men inget hände då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Se där, trägen vinner ;-p

Men bara för en kort stund, verkar vara en envis rackare jag har att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

edit: Bra att det löste sig

Ja det var kul så länge det varade..

Permalänk
Medlem
Skrivet av empe3r:

Jag lyckades få datorn att starta efter den hjälp jag fick av er men efter ett tag när jag installerat ett par program så la den av. Några sekunder senare startades den igång av sig själv igen för att sedan stänga av sig själv igen. Då stängde jag av nätaggregatet. Jag misstänkte att min processor hade blivit överhettad så jag gav det ett försök till med min antec kuhler och lyckades kränga på den. Efter att monterat ihop den igen så händer ingenting när jag klickar på on/off knappen. Jag har vridit och vändigt på pwr sw samt reset sw utan lycka.

här är ett par bilder(med ordentlig kamera)
http://imgur.com/wAfU7,Scrn6,Owsqb

Edit: personligen känner jag att det borde vara fel på min on/off knapp eller kanske att det har något med mitt ram-minne då det inte är kompatibelt med moderkortet. Jag har provat att kortsluta pwr sw + & - med varandra men inget hände då.

Ursäkta mig men om dom där bilderna är tagna med en ordentlig kamera så hur skulle då bilderna bli med en dålig kamera?

Allvarligt, det går inte att se några detaljer alls på något av fotona, men man skulle kunna tro att du inte har använt alla skruvar som skall till för att skruva fast moderkortet i chassit.

Montera ur moderkortet ur chassit och placera det på en icke ledande yta tex en kartong eller ett träbord. Prova att starta sedan, datorn skall starta om du kortsluter stiften där startknappen skall vara ansluten, fungerar det då så är det fel på själva startknappen i chassit. Om datorn inte startar så är antingen moderkortet trasigt eller nätagget, prova då med ett annat nätagg

Permalänk
Medlem

Tyvärr är bilden återigen väldigt suddig, men om jag inte ser helt fel, ser det ut som om minnet inte är helt nedtryckt i sockeln, den sidan som är närmast mot grafikkortet. Kontrollera det åtminstone.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju faktiskt en reell möjlighet att vår trådskapare är synskadad och inte riktigt ser vad han/hon gör. Jag kan inte se någon annan förklaring till varför man gång på gång lägger upp bilder som är så otroligt suddiga.

I all välmening, inget annat. Alla problemkällor bör uteslutas.

Skrivet av milla_66:

Ursäkta mig men om dom där bilderna är tagna med en ordentlig kamera så hur skulle då bilderna bli med en dålig kamera?

Allvarligt, det går inte att se några detaljer alls på något av fotona, men man skulle kunna tro att du inte har använt alla skruvar som skall till för att skruva fast moderkortet i chassit.

Montera ur moderkortet ur chassit och placera det på en icke ledande yta tex en kartong eller ett träbord. Prova att starta sedan, datorn skall starta om du kortsluter stiften där startknappen skall vara ansluten, fungerar det då så är det fel på själva startknappen i chassit. Om datorn inte startar så är antingen moderkortet trasigt eller nätagget, prova då med ett annat nätagg

Skrivet av sp1k3n:

Tyvärr är bilden återigen väldigt suddig, men om jag inte ser helt fel, ser det ut som om minnet inte är helt nedtryckt i sockeln, den sidan som är närmast mot grafikkortet. Kontrollera det åtminstone.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jaja har aldrig varit någon hejare på att ta bilder. Jag har inga problem med synen det var snarare så att jag var/är väldigt stressad då jag jobbar väldigt mycket nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Den startar när jag bara har moderkort, ram-minne, cpu, cpu-kylare(antec kuhler) & nätagg. När jag däremot monterar in allt i lådan och alla dess komponenter så händer inget.. måste vara on/off knappen va?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av empe3r:

Den startar när jag bara har moderkort, ram-minne, cpu, cpu-kylare(antec kuhler) & nätagg. När jag däremot monterar in allt i lådan och alla dess komponenter så händer inget.. måste vara on/off knappen va?

Om det bara är knappen så kan du väl starta den i lådan genom att förbinda benen på moderkortskontakten med en mejsel eller liknande, du kan ju koppla om så du använder resetknappen istället också om du misstänker att det är fel på strömbrytaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft igång datorn tills nu. Det visade sig att nätagget var deffekt. Jag har tänkt köra på mitt nätagg till min Dell Xps 630i sålänge. På det nätaggregatet finns det 2 x 6-pins till grafikkortet, till skillnad från mitt OCZ där det finns en 6-pin och en 8-pins. På mitt grafikkort finns det plats för just så många pins( en 6-pins & en 8-pin). Hittar dock ingen info om det funkar med att bara koppla in de två 6-pinsen eller om jag måste koppla in en 6-pins och en 8-pins. Vad säger ni?

Jag vill tro att det ska funka eftersom på mitt gamla nätaggregat finns det vissa pins som inte gör någon nytta(om jag har förstått det rätt) vilket jag grundar på de tomma luckorna i beskrivning utav kontakten( http://www.elitebastards.com/hanners/ocz/modxstream-500w/imag... ).
Detta är bara spekulationer från min sida.

Manualen för mitt grafikkort: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/vga_manual_nvidia...

EDIT: hittade mitt svar här http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1075550-6-pin-pcie-...