Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

Problem efter Z68 -> Z77

Har nu bytt moderkort till ett ASRock Z-77E ITX, p.g.a. övergång till Mini ITX.

Innan jag bytte moderkort så avinstallerade jag allt med MSI att göra (Gamla moderkortet), och använde Driver Sweeper för att ta bort chipset drivrutiner, audio drivrutiner och grafikkortsdrivrutiner.

Problemen började direkt när jag startade upp datorn med det nya moderkortet, pang, blåskärm. Efter lite läsande så såg jag att man skulle se till så att man bytte från AHCI till IDE, vilket jag gjorde, och då kunde jag komma in i min Windows installation, där jag började installera drivrutinerna till moderkortet som kommer med på CDn, efter mycket omstarter, där 1/4 gånger där jag får video/mus och tangentbords-signal, så lyckades jag få dem installerade.

Sedan fortsatte jag med grafikkorts drivisarna, och det var efter omstarten där jag inte ens kommer in i Windows längre, och jag hoppades på att någon här på Sweclockers hade någon vetskap om vad jag kan göra? Verkar ju inte vara hårdvaru problem, eftersom jag lyckats komma in i Windows? Är det kört, så att jag måste ominstallera Windows?

Mvh LtnCharles

Sålde datorn för alkoholen.

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2012

En del moderkortsbyten kräver att du installerar om windows för att det skall fungera, testa så märker du. Är inte så väldigt mycket jobb vettu

Och byta till AHCI är något du måste ändra i registret innan du byter i BIOS, ifall du inte hade gjort det på det gamla kortet

Freddie

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 2500k 3.3ghz @ 4.5ghz + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 660 OC SLI - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Gigabyte Z68XP-UD3 - RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 8.1 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Habo
Registrerad
Okt 2005

Blås rent windows disken så är problemet löst, bytte från z68 till z77 och fick så mycket problem med drivarna som var kvar på något vänster så lade om allt i stället.

Burk: Asus Rampage Extreme V x99, i7 5960x @4500mhz, cache 4250mhz, Corsair Platinum ddr4 3333mhz (13-16-16-22 1t) quad 16gig, 2st Gigabyte G1 Gaming 980ti + EK @1450mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Asus PB278, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av FreddieT:

En del moderkortsbyten kräver att du installerar om windows för att det skall fungera, testa så märker du. Är inte så väldigt mycket jobb vettu

Och byta till AHCI är något du måste ändra i registret innan du byter i BIOS, ifall du inte hade gjort det på det gamla kortet

Freddie

Skrivet av Bad Habit:

Blås rent windows disken så är problemet löst, bytte från z68 till z77 och fick så mycket problem med drivarna som var kvar på något vänster så lade om allt i stället.

Dold text

Tack gubbs, blir en investering i en SSD, och ominstallation på den!

Sålde datorn för alkoholen.

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar