Hjälp med vattenkylning och fläktplacering

Permalänk

Hjälp med vattenkylning och fläktplacering

Är tråden felplacerad?

Jag ska nu när jag har jobbat färdigt för sommaren köpa vattenkylning! Detta är vad jag har tänkt mig.

Kommer det räcka med 2st 120mm radiatorer för att kyla både ett 6970 på 1,3v och en 955a på 1,5v bra? Det är på gränsen att en h60 håller processorn under 62 med min klock, så det borde väl fungera? En tjock 120mm har inga problem med processorn, och grafikkortet kommer väl inte behöva mycket mer heller? Denna killen kör med samma pump och lika stor radiatoryta och tjocklek. Både min processor och mitt grafikkort utvecklar nog lite mer värme än hans, och han har lite mer påkostade block också. Tror ni att det kommer fungera?

Min andra fråga handlar om åt vilket håll jag ska sätta fläktarna. Jag har ett Lian-li a05.

Jag kommer sätta en radiator i fronten och en där bak.

För att få max kylning till det med block på, så skulle man kunna sätta båda som insug. Problemet med det är moderkortet, hårddisken, minnerna, och det andra som inte är vattenkylt. Det räcker med att sätta handen bakom radiatorn till min h60 för att förstå att det inte skulle fungera att sätta 2st tjocka 120mm som insug.

Man skulle också kunna sätta båda som utblås (det lutar åt det). Då får man ut all varmluft på en gång, och luften inne i chassit kommer inte vara många grader varmare än rumstemperaturen. Problemet med detta är att jag då inte kommer ha något insug. Dvs, den kommer dra in luft och damm genom alla springor som finns i chassit. Jag skulle kunna sätta en bra 140mm i toppen för att i alla fall minska detta lite, men då förstör jag ju utseendet på utsidan

Det sista alternativet är att sätta en som insug och den andra som utblås. Då skulle jag dra in lika mycket luft som jag blåste ut. Problemet är att all varmluft från insugsradiatorn kommer gå direkt till den som blåser ut. Detta skulle ge sämst kylning till processorn och grafikkortet, samtidigt som det blir lite varmt för det andra inne i chassit också.

Så vad tycker ni?

Permalänk