Grafikkortdrivrutinerna kraschar (Gigabyte GTX 560Ti)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2007

Grafikkortdrivrutinerna kraschar (Gigabyte GTX 560Ti)

Hej!

Jag har ett problem med mitt 560Ti. Då och då fryser systemet när jag spelar vissa spel och ljudet knastrar, ibland blir skärmen svart och ibland inte. Ibland fixar det sig så drivrutinerna återställs, men oftast måste jag manuellt starta om datorn via strömbrytaren. Spel som Skyrim har blivit påverkade och nu senast Guild Wars 2. Jag prövade att spela med de allra lägsta inställningarna i GW2 - men det hände ändå. Andra spel som t.ex. WoW har fungerat utan problem.

Vad tror ni att det kan vara? Jag funderar på överhettning eller att PSU:n börjar bli dålig. Jag tvivlar på att det är drivrutinerna då det inte hjälpt att uppdatera - såvida inte alla nya är riktigt usla. Jag har inte överklockat kortet utan allt är stock.

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007

Testa att ladda ner MSI Afterburner. Aktivera voltage control i settings. Ställ volten på 1050 (1.050v).

I princip alla 560 hade dåligt tilltagen volt vid släpp, och när det belastas fullt börjar det då krascha.

Detta löste problemet för mig och ett par vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

4790k @ stock, Palit 1070 JS @ +200/+500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Ertard:

Testa att ladda ner MSI Afterburner. Aktivera voltage control i settings. Ställ volten på 1050 (1.050v).

I princip alla 560 hade dåligt tilltagen volt vid släpp, och när det belastas fullt börjar det då krascha.

Detta löste problemet för mig och ett par vänner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ops, glömde skriva att jag har ett Gigabyte GTX 560Ti. Kan man använda MSI Afterburner då också eller måste jag ha något annat verktyg?

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av 0035:

Ops, glömde skriva att jag har ett Gigabyte GTX 560Ti. Kan man använda MSI Afterburner då också eller måste jag ha något annat verktyg?

Tack på förhand

Det funkar på alla kort, oavsett märke.

4790k @ stock, Palit 1070 JS @ +200/+500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av Ertard:

Det funkar på alla kort, oavsett märke.

Ok, tack. Vad är riskerna med att höja volten? Tänkte eftersom en varning visas när man låser upp den funktionen. Prövade också att sänka klocken, men då återställs det varje gång jag rebootar - finns det något sätt att låsa fast det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjockhult
Registrerad
Aug 2007

Jag hade samma problem med mitt och jag testade med ändrad volt utan resultat.
Det som funkade för mig var att ladda hem senaste firmwaren från gigabyte och flasha gpun.
Hoppas det kan va till nån hjälp.

CPU: i5 3570k Kylning: Noctua NH-U12P SE2 RAM: 8gb Vengeance LP MB: Asus P8Z77-v Pro GPU: MSI GTX 780 Gaming SSD: Samsung 840 Evo 120gb, Samsung 830 256gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Cooler Master V700 Chassi: Antec p280 Skärm: BenQ XL2410T KB/M: Mionix Zibal 60, Mionix Naos 5000