Vad ska fläktarna sitta i zalman z11 plus?

Permalänk

Vad ska fläktarna sitta i zalman z11 plus?

Hejsan alla kylexperter!
Jag har köpt ett http://cdon.se/hemelektronik/zalman_z11_plus_tower_no_psu_bla...
Och även en 120mm blå led från inet. Ska jag sätta den fläkten som utblås i toppen bredvid den andra led fläkten eller i bottnen som inblås?
Ps: vill gärna ha den i toppen för att det blir snyggast belysning så.

Med vänlig hälsning,
Krossaren96

Permalänk
Medlem

Lättast att tänka, ingående luft, så lågt som möjligt, och utgående, så högt som möjligt. Då värme stiger.
Om du n uhar tre fläktar ( som jag tolkar det) så kan du antingen ha högt tryck i datorn, eller lågt tryck,
Högt tryck ger nog mer kylning, men tryck dock också in mer damm i datorn då andra fläktar inte kan suga ut det lika fort innan det lägger sig. Och tvärtom mot lågtryck.

Tag sedan jag läste om högtryck och lågtryck i datorn..

Permalänk

Okej. Tack. Någon annan som har en rekomendation så vill jag gärna höra den fast den är lik xieliands.

Permalänk

Jag vill teoretisera om raka motsatsen till vad xieliand hävdar om högt och lågt tryck. Vad jag har hört (och vad som verkar logiskt) skapar mer utblås än insug ett lågt tryck inne i lådan. Det innebär att det högre luftrycket utanför lådan kommer trycka in luft och damm genom diverse ventilationshål och dylikt. Dock innebär det också att mer "kall" luft utifrån hela tiden matas in vilket borde resultera i aningen bättre kylning.

Mer inblås än utsug (högt tryck) o andra sidan borde borde pressa luft ut ur lådan och förhindra damm att ta sig in genom diverse öppna delar där det inte sitter en fläkt. Visserligen för det ökade luftflödet med sig mer damm in i lådan, men det går att förhindra med hjälp av dammfilter till fläktarna.

Kylnings-mässigt borde det inte göra någon enorm skillnad vart du sätter fläkten. Du får helt enkelt avväga mellan det estetiska och vilken typ av kylning och tryck du vill ha i lådan.

Visa signatur

"Vem är hårddisk, och vad gör han i min dator?"

Permalänk

Jag är ganska newb på datorer men är det inte dammfilter på fläkten i bottnen, fronten och även framför öppningarna för cdläsare enligt denna video?

http://www.youtube.com/watch?v=akHcJ2OYAR0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reggaemouse:

Jag vill teoretisera om raka motsatsen till vad xieliand hävdar om högt och lågt tryck. Vad jag har hört (och vad som verkar logiskt) skapar mer utblås än insug ett lågt tryck inne i lådan. Det innebär att det högre luftrycket utanför lådan kommer trycka in luft och damm genom diverse ventilationshål och dylikt. Dock innebär det också att mer "kall" luft utifrån hela tiden matas in vilket borde resultera i aningen bättre kylning.

Mer inblås än utsug (högt tryck) o andra sidan borde borde pressa luft ut ur lådan och förhindra damm att ta sig in genom diverse öppna delar där det inte sitter en fläkt. Visserligen för det ökade luftflödet med sig mer damm in i lådan, men det går att förhindra med hjälp av dammfilter till fläktarna.

Kylnings-mässigt borde det inte göra någon enorm skillnad vart du sätter fläkten. Du får helt enkelt avväga mellan det estetiska och vilken typ av kylning och tryck du vill ha i lådan.

Tackar, nyvaken, och märkte av mitt misstag nu, Blandade dumt nog ihop det :c

Permalänk

Jag har bestämt mig. Kör 2 i toppen och alltså bara ett inblås i burken. Sätter fast fläkten där om inte någon har en teori om varför det är super viktigt att ha 2 på inblås.