Första server köpet.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Hej.

Nej, utan att dem få som är kvar som kan klassas som "konsumentmaskiner" (mestadels hittills kört maskiner som Intel P4/Atom och liknande. Intel P4 maskinerna är borta sen förra hösten) är dem som är på tur att bli migrerade in i det virtualiserings klustret som består av Dell PowerEdge maskiner.
Kommer troligen att ha kvar max 2 fysiska "konsumentmaskiner" men dem kommer inte vara i "skarp drift", utan dem får blir test/labb maskiner för att kunna testa olika konfigurationer och inte påverka virtualiseringsklustrets konfiguration.

Och på frågan varför jag kört "konsumentmaskiner" tidigare är då jag fått ta över sådana då dem skulle bytas ut efter sin livstid/garanti tid (företag etc byter efter 3-5 års bruk).

Och vem tackar inte nej till gratis datorer i det fallet som man kan bruka ett tag innan man kan bygga upp ett nytt system med märkesprodukter från grunden.

Det är inte det enklaste att migrera in maskiner utan att påverka driften allt för mycket, även om det "bara är för egen drift" så har jag ändå högra krav på mina system, att dem ska vara tillgängliga maximalt, och att "inga" fel som jag kan bygga/konfigurera bort, även om man kan acceptera att en tjänst ligger nere i någon/några timmar för att migrera in en fysik maskin i en virtuell maskin, så är det ändå för lång tid enligt mina krav som är högt ställda.

Har höga krav både för att det ska vara lite mer av en "utmaning", och för att det ska vara mer realistiskt byggt, och såklart för att kunna lära sig saker som man kanske inte vet om man "bara kör på hobby kravs nivå" då man troligen inte bryr sig så mycket om servern/tjänsten är nere några timmar under migrering eller något fel.

T.ex.

Genom att köra tjänsterna virtuellt i ett virtualiseringskluster så kan man på så sätt minimera ned tid, då maskinerna kan köras på flera fysiska maskiner samtidigt i ett så kallat FT (Fault Tolerance) läge, där den virtuella maskinen körs på en fysisk maskin och dess status replikeras till dem platserna där den virtuella maskinen är konfigurerat att köras på i standby syfte.

Och till exempel genom att ha redundanta brandväggar, och redundant internetuppkoppling mot nätet i form av både fysiskt skilda fiber, och olika operatörer.

Fick du lite mer klart för dig nu hur jag tänkte?

Hejsan!

Ja, nu förstår jag bättre. När du nämde P4, så tror jag att du menar socket 775, för vem sitter och kör på socket 478? Det som du nämde länst ner är iallafall grunden till driftsäkerhet.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M79:

Hejsan!

Ja, nu förstår jag bättre. När du nämde P4, så tror jag att du menar socket 775, för vem sitter och kör på socket 478? Det som du nämde länst ner är iallafall grunden till driftsäkerhet.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

P4 som i Intel Pentium 4 maskiner, ja socket 775 3,6 GHz maskiner med HT. (dem var inte världens snabbaste när dem belastades men dem var stabila).

Men som sagt är det "konsumentmaskiner" ut och märkesmaskiner in, förutom att det kan finnas någon "konsumentmaskin" för att ha som labb/test/skräp server så det inte påverkar övriga maskiner i klustret. Fast då är det Atom eller liknande maskin som gäller som labb/test/skräp server.

För att återgå till Topic:

"konsumentmaskiner" räcker för dem flesta hemmaanvändare, som inte har behov av t.ex. ECC, Hot-swap, redundanta nätaggregat osv, utan kan acceptera att servern/tjänsten går ner någon timme/dag om det är ett nätaggregat som pajar.
Och då kan man ta en äldre dator som första server, och sen köpa en ny kraftfullare maskin då man lärt sig/tycker det behövs för att den gamla börjar bli lite väl belastad.
Annars så funkar äldre datorer oftast bra som servrar, då servers generellt sätt inte ligger och utnyttjar max prestandan som man kanske gör på en vanlig dator när man surfar, spelar, eller liknande.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Hejsan!

Killen skulle också ha en hemsida, så det är väl bra att ha en kvaliteserver. Fina datorhallar? Har st 2 servrar som står på 24/7 i mitt sovrum, så det är bara att vänja sig. Det andra så snackar vi om Generation 5, inte 7, som kostar ca 50 papp.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

G8 kostar från ca 12k på dustin så 50k är det inte, men beror på bestyckning.
G5orna låter inte som dammsugare, G4orna och tidigare var dock totalt vansinniga med ljudnivån.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har två DL380 G3 som jag inte behöver... 1000:- för båda? Sitter lite disk i också. Är någon instresserad så skicka PM för mer info

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

G8 kostar från ca 12k på dustin så 50k är det inte, men beror på bestyckning.
G5orna låter inte som dammsugare, G4orna och tidigare var dock totalt vansinniga med ljudnivån.

Finns ingen G8 på Dustin för 12k, utan den billigaste är:

18124 :-
HP PROLIANT DL380 G7 1P XE E5606 2.13-12MB 4GB P410I/ZM
http://www.dustin.se/product/5010636540/hp-proliant-dl380-g7-...

Billigaste G8 därimot ligger på:
25231 :-
HP PROLIANT DL380P GEN8 1P XE E5-2620 2.0-15MB 16GB P420I/1GB
http://www.dustin.se/product/5010627139/hp-proliant-dl380p-ge...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Hoppas det är ok att jag ställer lite frågor i denna tråden kring mitt första serverköp. (Skulle finnas en FAQ/Köprådstråd kanske?)

Jag vill skaffa mig en extra dator som ja har som NAS samt en minecraftserver. Även ha FTP samt TVkort i för att få vidare mina tvkanaler så ja kan streama till dator och läsplatta. Samt köra backup för bilder filer och allt möjligt.
Kort och gott, backup/ftp/server/streaming.
Mina första tankar är att köpa något i stil med detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/2119945/test1 och undrar då om ja kör på för kraftfullt eller om det är något annat ja borde tänka på?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem

fetare nätagg behövs nog

Permalänk
Medlem

Fetare som i bättre kvalitet då, t.ex. XFX Core 450W.

Högre kapacitet behövs knappast.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Ett XFX Core Edition 450W 80+ Bronze bättre än 430W corsair alltså?

Kan väll inte tänka att mer effekt behövs iaf, då ja inte har nått grafikkort eller liknande i utrustningen. Men en SSD och 3-4 diskar till, samt framtidssäkert för mer är ju fint. Får nog forska lite i nätagg kanske.

Tänkte dra i en 128Gig ssd så ja inte har os på raiddiskarna i alla fall, sen är ju tanken att utnyttja moderkortets raidfunktioner, för nått externt kort behövs väll egentligen inte? Eller hur borde ja tänka kring det?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Ett XFX Core Edition 450W 80+ Bronze bättre än 430W corsair alltså?

Kan väll inte tänka att mer effekt behövs iaf, då ja inte har nått grafikkort eller liknande i utrustningen. Men en SSD och 3-4 diskar till, samt framtidssäkert för mer är ju fint. Får nog forska lite i nätagg kanske.

Tänkte dra i en 128Gig ssd så ja inte har os på raiddiskarna i alla fall, sen är ju tanken att utnyttja moderkortets raidfunktioner, för nått externt kort behövs väll egentligen inte? Eller hur borde ja tänka kring det?

Betydligt bättre en corsair agget och pallar mer en 450 w då det är ett bra seasonic bygge köp det eller xfx 550w du klarar dig på nästan vilket grafikkort du tar men antar du inte slänger in 680 även om det går i en server

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Betydligt bättre en corsair agget och pallar mer en 450 w då det är ett bra seasonic bygge köp det eller xfx 550w du klarar dig på nästan vilket grafikkort du tar men antar du inte slänger in 680 även om det går i en server

Aha! Tackar för infon, då blir det nog ett sånt i burken.

EDIT:

Går i tankar hur bra vanliga pcdelar klarar 24/7 och utan strul. Hur viktigt är det med ECC minnen, säg att man köper en HP ProLiant DL360 G5 eller nyare istället? Är det överkurs för något simpelt hemmanätverk för filer kort och vanligt alldaglig streaming av film musik osv?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Skrivet av Holic:

Aha! Tackar för infon, då blir det nog ett sånt i burken.

EDIT:

Går i tankar hur bra vanliga pcdelar klarar 24/7 och utan strul. Hur viktigt är det med ECC minnen, säg att man köper en HP ProLiant DL360 G5 eller nyare istället? Är det överkurs för något simpelt hemmanätverk för filer kort och vanligt alldaglig streaming av film musik osv?

Ja, det är överkurs. Tror inte du vill ha den besten i ditt hem om du inte har en källare eller dylikt att ställa den i. Jag har kört alla mina burkar med "vanliga pcdelar" i princip 24/7 så länge jag minns. Inte haft några överdrivna problem alls. Men självklart håller en riktig server bättre för drift dygnet runt, året om.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Aha! Tackar för infon, då blir det nog ett sånt i burken.

EDIT:

Går i tankar hur bra vanliga pcdelar klarar 24/7 och utan strul. Hur viktigt är det med ECC minnen, säg att man köper en HP ProLiant DL360 G5 eller nyare istället? Är det överkurs för något simpelt hemmanätverk för filer kort och vanligt alldaglig streaming av film musik osv?

Ecc minnen spelar ingen större roll. Kör ett nätagg av bra oem och 105 c japanska kondensatorer vilket xfx är sedan skulle jag valt antingen asus eller gigabyte som modekort eventuellt asrock, Dubbel backup om du ska ha viktig data enterprice diskar håller längre men krävs ändå backup.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Ah okej, tack båda för svaren. Uppskattas stort.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fetare som i bättre kvalitet då, t.ex. XFX Core 450W.

Högre kapacitet behövs knappast.

det är för framtiden som man slänger på någon extra krona och får ut mer effekt, man vet aldrig vart trenden tar vägen these days

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

det är för framtiden som man slänger på någon extra krona och får ut mer effekt, man vet aldrig vart trenden tar vägen these days

Ja, eller så skaffar man sig lite koll och inser att han aldrig lär komma ens i närheten av 400W med en hemmaserver. Om han av någon anledning ska byta ut nätagget så är det för kvaliténs skull, inte för att vara på "den säkra sidan" när det kommer till effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ja, eller så skaffar man sig lite koll och inser att han aldrig lär komma ens i närheten av 400W med en hemmaserver. Om han av någon anledning ska byta ut nätagget så är det för kvaliténs skull, inte för att vara på "den säkra sidan" när det kommer till effekt.

okey, antar att du jobbar inom utveckling av cpu/moderkort så du vet framtida strömförbrukning på framtida produkter? jag ser inte varför man skulle vilja vara dumsnål på någon hundralapp bara för att dagsläget inte kräver de. better safe than sorry imo