Permalänk
Medlem

Clocka en låst prolle.. hur?

Hej! jag har precis fixat brosans dator som e en laptop med en AMD Athlon x2 64 som är troligen låst. Jag har gått in på bios å letat efter var man kan ändra FSB eller Multipeln men hittar de inte, å de fanns ingen "rubrik" som man kunde välja om man ville överklocka/ som det finns på ASUS moder korten. Har även försökt med Clock gen men då fanns inte min PLL så det sket sig. Någon som vet vad man ska göra eller e de bara att inse att den går inte å klocka?

Alla svar å frågor är välkomna, MVH Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Nope.... Går ej. Det en laptop, så där sket det sig först och främst. Sen så är det säkert någon vanlig OEM dator, jag har aldrig stött på någon "vanlig" OEM dator som gått att klocka. Så finns inte mycket du kan göra.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Om du kan ändra multipeln så borde det finnas i BIOS. Borde du verkligen klocka en bärbar dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTall:

Nope.... Går ej. Det en laptop, så där sket det sig först och främst. Sen så är det säkert någon vanlig OEM dator, jag har aldrig stött på någon "vanlig" OEM dator som gått att klocka. Så finns inte mycket du kan göra.

Brorsan har en i5 620 men går inte ändra multiplier i bios, går det göra på något annat sätt? Troligen låst?

Visa signatur

Pc 1 : Gigabyte gtx 670 / I7-3770K / 8gb Ripjaws 2133mhz / 850W corsair / Z77A-GD65 / 1 tb hdd / Nzxt phantom fulltower

Pc 2 : Gigabyte gtx 670 / I5 2500K / 8gb 1600mhz vengeance / 650W platinum / Asus p8z68-v pro gen 3 / 1 tb hdd / Lian li pc 05an

Permalänk
Medlem

Aftersom det är en laptop går det inte @ overklocka i bios. Du får fixa ett program som kör under Windows som eventuellt klarar av att dra upp klockhastigheten. Tänk dock på att kylningen i laptops snarare är underdimensionerad än motsatsen. Så tänk efter om datorn är värd att offra så din bror inte sitter utan dator och inte har råd att köpa en ny. Jag har bara hört och läst om de som gjort det så jag vet inte vad för programvara som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Hej! jag har precis fixat brosans dator som e en laptop med en AMD Athlon x2 64 som är troligen låst. Jag har gått in på bios å letat efter var man kan ändra FSB eller Multipeln men hittar de inte, å de fanns ingen "rubrik" som man kunde välja om man ville överklocka/ som det finns på ASUS moder korten. Har även försökt med Clock gen men då fanns inte min PLL så det sket sig. Någon som vet vad man ska göra eller e de bara att inse att den går inte å klocka?

Alla svar å frågor är välkomna, MVH Melker S

Kan du hitta FSB och flytta markören dit och trycka på tangenten +; annars det kanske e så att du skall låsa upp nånting som gör att man kan klocka det.
Kan du ta screenshota (eller ta bild med någon kamera) på de olika områden i BIOS.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Aftersom det är en laptop går det inte @ overklocka i bios. Du får fixa ett program som kör under Windows som eventuellt klarar av att dra upp klockhastigheten. Tänk dock på att kylningen i laptops snarare är underdimensionerad än motsatsen. Så tänk efter om datorn är värd att offra så din bror inte sitter utan dator och inte har råd att köpa en ny. Jag har bara hört och läst om de som gjort det så jag vet inte vad för programvara som gäller.

Jag kan klocka min cpu till 3462mhz i bios. Så vadå att bara föra att det är en laptop går det inte att överklocka?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Aftersom det är en laptop går det inte @ overklocka i bios. Du får fixa ett program som kör under Windows som eventuellt klarar av att dra upp klockhastigheten. Tänk dock på att kylningen i laptops snarare är underdimensionerad än motsatsen. Så tänk efter om datorn är värd att offra så din bror inte sitter utan dator och inte har råd att köpa en ny. Jag har bara hört och läst om de som gjort det så jag vet inte vad för programvara som gäller.

jo men jag har fått köpa den för en 5 hundra lapp xd

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jag kan klocka min cpu till 3462mhz i bios. Så vadå att bara föra att det är en laptop går det inte att överklocka?

På de laptops jag sett finns inte inställningar i bios för överklockning då det är olämpligt att överklocka dem, just på grund av värme och den begränsade strömtillförseln. Visst finns det undantag där man har ett väldigt brett spann av skus och man då sitter på en budget variant. För att överklocka när det inte finns stöd i bios får man ta till program som rullar i Windows som sköter överklockningen på samma sätt som när du överklockar grafikkortet.

Skrivet av mecke96:

jo men jag har fått köpa den för en 5 hundra lapp xd

Men då sitter vi i en annan båt eftersom det är mer lek typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jag kan klocka min cpu till 3462mhz i bios. Så vadå att bara föra att det är en laptop går det inte att överklocka?

Du har en MSI gaming laptop... Det är ganska stor skillnad emot en vanlig laptop som är riktad mot vanliga användare.

Skrivet av mecke96:

jo men jag har fått köpa den för en 5 hundra lapp xd

Prova AMD overdrive, enda jag kan komma på som kanske kan fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jag kan klocka min cpu till 3462mhz i bios. Så vadå att bara föra att det är en laptop går det inte att överklocka?

Jaså? Jag sitter med en msi gx660 med samma cpu men jag kan inte klocka.
Har du bytt bios ? Har du testat o klocka något ?

Permalänk
Skrivet av mecke96:

jo men jag har fått köpa den för en 5 hundra lapp xd

Du kan pin modda den säkert. Vad är det för modell?

Skrivet av swesen:

Du har en MSI gaming laptop... Det är ganska stor skillnad emot en vanlig laptop som är riktad mot vanliga användare.

Jadu, såklart att det är skillnad men han skrev att att bara för det är laptop...

Skrivet av Jonathanknet:

Jaså? Jag sitter med en msi gx660 med samma cpu men jag kan inte klocka.
Har du bytt bios ? Har du testat o klocka något ?

Skicka ett PM så förklarar jag hur du kommer åt BIOSet så du kan överklocka Du behöver inte modda eller liknande Varför jag inte bara skriver det är för att jag inte vill att någon annan kanske använder det sedan förstör något Om person vill veta så får h*n pma mig

EDIT: Såklart jag har klockat fick upp dem på 3462mhz stadigt Bara att det vart så jäkla varmt

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju att flasha bios, om du kan hitta något för din laptop som är upplåst/moddat.

Permalänk
Medlem

Tack för all svar men det känns som om de blir så krångligt med allt så jag skippar nog det här å använder den utan å mixtra med clockningar å så. Tack för visat intresse MVH Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jadu, såklart att det är skillnad men han skrev att att bara för det är laptop...

Och i 99% av fallen så har han rätt. Det är inte många OEM företag som låter folk överklocka sina datorer.

Permalänk
Skrivet av swesen:

Och i 99% av fallen så har han rätt. Det är inte många OEM företag som låter folk överklocka sina datorer.

Jag undrar mest varför dem inte tillåter det igentligen. Lixsom bioset som jag får tag på är ju inte bara att klicka på DEL för att kunna komma åt

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Jag undrar mest varför dem inte tillåter det igentligen. Lixsom bioset som jag får tag på är ju inte bara att klicka på DEL för att kunna komma åt

Pengar. De vill inte lägga ner pengar på att utveckla ett bios som ger användaren gratis prestanda. Moderkorten är också ofta byggda för att vara så billiga som möjligt, vilket betyder att de bygger dem för att precis klara av processorn alltså ingen plats för överklockning. Min gamla packard bell klarade ingenting i överklockning, datorn dog direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Du kan pin modda den säkert. Vad är det för modell?

Jadu, såklart att det är skillnad men han skrev att att bara för det är laptop...

Skicka ett PM så förklarar jag hur du kommer åt BIOSet så du kan överklocka Du behöver inte modda eller liknande Varför jag inte bara skriver det är för att jag inte vill att någon annan kanske använder det sedan förstör något Om person vill veta så får h*n pma mig

EDIT: Såklart jag har klockat fick upp dem på 3462mhz stadigt Bara att det vart så jäkla varmt

Pm skickat!
Hoppas bara det fungerar för mig, har ju inte en gt utan en gx modell men det ska väl vara sak samma

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

Pm skickat!
Hoppas bara det fungerar för mig, har ju inte en gt utan en gx modell men det ska väl vara sak samma

Såg det!

Men det enda som skiljer är att du kör med HD5870M istället för GTX 460M

Funka det föresten?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Såg det!

Men det enda som skiljer är att du kör med HD5870M istället för GTX 460M

Funka det föresten?

testade o klocka lite grann, det gick någon enstaka procent, tog ja lite mer så ville det sig inte. ska kika lite mer på det en annan dag

Permalänk
Skrivet av Jonathanknet:

testade o klocka lite grann, det gick någon enstaka procent, tog ja lite mer så ville det sig inte. ska kika lite mer på det en annan dag

Hm okej, Men har du kvar original minnena? Isf ifall du sätter minnena på 800mhz sedan klocken på 24% så ska det funka

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -