Hemside-, Minecraft-, Filserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Nov 2009

Hemside-, Minecraft-, Filserver

Hejsan,

är på jakt efter en server som ska klara av att kunna köra en Minecraft server på ca 5 personer, ha uppe 1 hemsida samt kunna lagra alla viktiga bilder och filmer. Hur "stark" behöver en sådan server vara?

Jag sitter på 100/10 lina och hemsidan kommer inte vara avancerad alls och troligtvis inte ha speciellt många besökare.

Mina krav är att datorn/servern ska vara ganska tyst och gärna så liten som möjligt, helst under 4000-5000kr.

Räcker denna (+ 4 GB minne och hårddisk) eller är jag helt ute och cyklar? Tänkte köra Windows Server 2008 R2 då jag har en licens genom skolan samt lite erfarenhet av detta OS genom en tidigare kurs jag läste.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=661576

Kan jag få tips och råd om vad jag bör köpa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2011

Själv kör jag linux med database (liten admin hemsida. Snart en riktigt hemsida med lite info på kanske) Och filserver plus då minecraft....

Och det är en riktigt gammal och damig Amd athlong x2 (gammal modell) Med 4gb ddr2 ram...klara 6-10 pers. Med 24/2 lina. adls lina....får kanske 18/2 på bredbandskollen. Fungerar bra.

Så en stor hårdisk med kanske McMyAdmin som os (riktigt bra har jag hört) Själv kör jag Mineos...kanske lite sämre och svårare att använda..

EDIT: Borde fungera med något i denna stilen....Bland det billigaste man kan ha. Endå extremt bra server för vad du ska ha det till. (Kanske behöver någon fläkt fram och bak för lite kylning. Men ta inte bort kylare till Cpu;n för den låter som fan vet jag...
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2055861/2012-07-22

Intel i7 930@ 4.2GHz | Asus Rampage Extreme III | LIAN LI PC-77F | 2x GTX 480 SLI | 6Gb Corsair Dominator 1800Mhz | Intel X25-M G2 80Gb x2 i Raid 0 | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 0 Riggen | MK-85 <3

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Manchester
Registrerad
Dec 2007

Sitter med en server som gör det du vill ha. Dock är det en VPS via jobbet.
Har följande specc.
1x 2.2GHz Intel Xenon, 1024MB ram(DDR3 1066Mhz), 500Gb (från separat SAN) och 100/100Mbit.
Behövs inte mycket mer. På denna kör jag. Mincraft Server med 768MB dedikerat(3 till 6 spelare brukar inte vara några problem), LAMP med ca 5 olika sidor hostade(Blogg, och kompisars sidor) och självklart lite annatför special lagring. Kör detta med CentOS. Behövs inte mycket mer. Du kanske inte får optimal prestanda 24/7 när allt körs samtidigt men annars klarar det kraven.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mjölby
Registrerad
Nov 2009

Tack för tipsen!
Kundvagnsförslaget såg riktigt bra ut! Om någon hittar ett bättre får denne gärna höra av sig.

Eftersom jag använder ASP till min hemsida och kommer plugga C#/.NET i höst så kör jag hellre Windows än Linux.
Med Windows är det väl inte svårare än att klicka "installera" på de komponenter jag vill använda (IIS till exempel) och sedan ha .jar/.exe filen igång för köra Minecraft-servern?
Är det möjligt att streama Full-HD film från servern till min laptop när jag t.ex. sitter i skolan?