Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Problem med PWM fläkt

Hejsan!

Köpte innan helgen 2 st Cougar 120mm PWM fläktar från inet.se. Tänkte köra PnP på min Corsair H40 vattenkylning i ett försök till att få ner ljudvolymen då den medföljande fläkten (som följde med till H40) låter alldeles för mycket.

Satte en fläkt framför och en bakom radiatorn och kopplade sedan in på CPU_Fan1 och Chassi_Fan1 PWM uttagen på moderkorten. Hade ingen Y-kontakt för tillfället, glömde beställa en sådan.

Nu till problemet. När jag går in i BIOS och ställer in fläkthastigheten på automatisk så börjar den ena fläkten pipa.

Ställer ja in fläktarna på manuell och på högsta nivå så piper ingen, men då låter d lite för mkt.

Någon som kan tänka sig veta vad felet är? (har ju hört att vissa PWM fläktar kan börja pipa när man manuellt ställer ner spänningen, men det har ja ju inte gjort, bara ställt in på "automatisk" nivå i BIOS), kan ja kanske ha fått ett måndagsexemplar?

Moderkort som i signaturen, Asrock Z68 Extreme4 gen3

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2011

pwm fläktar piper ej vid manuell spänningsregulation.

sedan så piper antaligen dina pwm fläktar på pwm mode eftersom det innehåller dåliga controllers som inte tillverkats ordentligt: är lika dant med mina NEXUX fläktar. de piper inte allt för högt men i en fruktansvärt störande frekvens. enda lösningen är att köra dem manuellt via spänning i stället för pwm.

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

I BIOS för mitt moderkort kan jag välja "full ON" eller "automatic", och på automatic väljer jag måltemperatur (45grader = lägst) och målhastighet (level 1-9, level 1 = lägst)....

Väljer jag level 8 eller 9 så låter fläkten maximalt, och då kommer inget pip, men på level 7 och neråt så avger fläkten detta pipande ljud....Har dock lyckats lokalisera pipandet till enbart en fläkt, så det borde väl vara ett måndagsexemplar.

Får se vad Inet säger om detta

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]