Permalänk
Medlem

Hög voltage efter klock

Jag har klockat upp min i7-2600k till 4.5GHz. Är stabilt och så, men min volt är på 1.335 som lägst, går i värsta fall upp emot 4.0(!). Läste att så mycket över 4 vill man inte vara. Är inte detta väldigt högt för enbart 4.5GHz?

Ser nu att processorn går i 1.6GHz med samma volt (3.335 - 3.345).

Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

du menar går över 1.4 va? för är de 4 tror jag inte den hade varit vid liv just nu..

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Entusiast

Det är väl inga problem så länge datorn är stabil och temperaturerna är bra...Däremot så hoppas jag att du menar 1.4 annars borde din dator vara en majbrasa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har du ställt volten på auto?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

du menar går över 1.4 va? för är de 4 tror jag inte den hade varit vid liv just nu..

Skrivet av Uzanar:

Det är väl inga problem så länge datorn är stabil och temperaturerna är bra...Däremot så hoppas jag att du menar 1.4 annars borde din dator vara en majbrasa

Skrivet av FudgieCars:

Har du ställt volten på auto?

Jo, 1.4 :P.

Var ser jag om volten är auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jo, 1.4 :P.

Var ser jag om volten är auto?

Ändras volten så är den på auto. I regel så kan du köra den på lägre volt. Du kan ställa in den på lägre värden genom:
1. Sänk volten
2. Stresstesta
3. Ingen krasch ->1, Om den kraschar Gå tillbaks till det förra värdet.
Då har du antagligen hittat den lägsta volten för just den överklockningen du har nu.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av propan:

Ändras volten så är den på auto. I regel så kan du köra den på lägre volt. Du kan ställa in den på lägre värden genom:
1. Sänk volten
2. Stresstesta
3. Ingen krasch ->1, Om den kraschar Gå tillbaks till det förra värdet.
Då har du antagligen hittat den lägsta volten för just den överklockningen du har nu.

Jag tänker mer att jag inte vill "förstöra" processorn i onödan. Har varit stabilt i FSX under ett par veckor (någon snubbe på någon sida sade att det var det bästa; att göra det man tänkt göra på datorn, och då se om det är stabilt. Jag har enbart stressat i ca 20 minuter. Har en begränsad kylare.

Permalänk

Vad har du för temperaturer förresten?

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Jag tänker mer att jag inte vill "förstöra" processorn i onödan. Har varit stabilt i FSX under ett par veckor (någon snubbe på någon sida sade att det var det bästa; att göra det man tänkt göra på datorn, och då se om det är stabilt. Jag har enbart stressat i ca 20 minuter. Har en begränsad kylare.

Du förstör inte datorn av att sänka volten. Minskar temperatur och ström förbrukning samt ökar livslängd.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Vad har du för temperaturer förresten?

Under load i FSX? (ca 50% av processorn) eller under stress (100%)?

Skrivet av propan:

Du förstör inte datorn av att sänka volten. Minskar temperatur och ström förbrukning samt ökar livslängd.

Jo, jo, tänkte mer att det blir sämre åt det andra hållet.

Permalänk

"100%" // Körkortsturken

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

"100%" // Körkortsturken

Som mest upp emot 80° C. 1.4V tror jag. Annars strax under 70° C som top under normal högsta load.