Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Hög voltage efter klock

Jag har klockat upp min i7-2600k till 4.5GHz. Är stabilt och så, men min volt är på 1.335 som lägst, går i värsta fall upp emot 4.0(!). Läste att så mycket över 4 vill man inte vara. Är inte detta väldigt högt för enbart 4.5GHz?

Ser nu att processorn går i 1.6GHz med samma volt (3.335 - 3.345).

Vad kan vara fel?

If God wanted us to fly, He would have given us tickets.
-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svenstavik
Registrerad
Jan 2010

du menar går över 1.4 va? för är de 4 tror jag inte den hade varit vid liv just nu..

FD R4|ASUS p8z77-V LX| Intel core i7 2700k @ 4.3Ghz|Noctua NH-D14|Corsair XMS3 DDR3 24GB |MSI 980 Ti Gaming 6G|Samsung 840 EVO 500GB + 14TB lagrning |EVGA superNOVA g2 750w |Asus VG248QE + BenQ GL2450 x2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Det är väl inga problem så länge datorn är stabil och temperaturerna är bra...Däremot så hoppas jag att du menar 1.4 annars borde din dator vara en majbrasa

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011

Har du ställt volten på auto?

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Elghinnarisa:

du menar går över 1.4 va? för är de 4 tror jag inte den hade varit vid liv just nu..

Skrivet av Uzanar:

Det är väl inga problem så länge datorn är stabil och temperaturerna är bra...Däremot så hoppas jag att du menar 1.4 annars borde din dator vara en majbrasa

Skrivet av FudgieCars:

Har du ställt volten på auto?

Jo, 1.4 :P.

Var ser jag om volten är auto?

-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av borgona:

Jo, 1.4 :P.

Var ser jag om volten är auto?

Ändras volten så är den på auto. I regel så kan du köra den på lägre volt. Du kan ställa in den på lägre värden genom:
1. Sänk volten
2. Stresstesta
3. Ingen krasch ->1, Om den kraschar Gå tillbaks till det förra värdet.
Då har du antagligen hittat den lägsta volten för just den överklockningen du har nu.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av propan:

Ändras volten så är den på auto. I regel så kan du köra den på lägre volt. Du kan ställa in den på lägre värden genom:
1. Sänk volten
2. Stresstesta
3. Ingen krasch ->1, Om den kraschar Gå tillbaks till det förra värdet.
Då har du antagligen hittat den lägsta volten för just den överklockningen du har nu.

Jag tänker mer att jag inte vill "förstöra" processorn i onödan. Har varit stabilt i FSX under ett par veckor (någon snubbe på någon sida sade att det var det bästa; att göra det man tänkt göra på datorn, och då se om det är stabilt. Jag har enbart stressat i ca 20 minuter. Har en begränsad kylare.

-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011

Vad har du för temperaturer förresten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av borgona:

Jag tänker mer att jag inte vill "förstöra" processorn i onödan. Har varit stabilt i FSX under ett par veckor (någon snubbe på någon sida sade att det var det bästa; att göra det man tänkt göra på datorn, och då se om det är stabilt. Jag har enbart stressat i ca 20 minuter. Har en begränsad kylare.

Du förstör inte datorn av att sänka volten. Minskar temperatur och ström förbrukning samt ökar livslängd.

Citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av FudgieCars:

Vad har du för temperaturer förresten?

Under load i FSX? (ca 50% av processorn) eller under stress (100%)?

Skrivet av propan:

Du förstör inte datorn av att sänka volten. Minskar temperatur och ström förbrukning samt ökar livslängd.

Jo, jo, tänkte mer att det blir sämre åt det andra hållet.

-Mel Brooks-

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2011

"100%" // Körkortsturken

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av FudgieCars:

"100%" // Körkortsturken

Som mest upp emot 80° C. 1.4V tror jag. Annars strax under 70° C som top under normal högsta load.

-Mel Brooks-