Fråga ang strömförsörjning till grafik

Permalänk
Medlem

Fråga ang strömförsörjning till grafik

Har en kund som köpt nya datordelar men får det inte att fungera, då vi inte vanligtvis sysslar med egenbygge på företaget kollar jag här först innan vi lägger en massa tid på att felsöka.

Uppsättning:
Asus P8H61, 4 pin ström till cpu.
Asus 7770 (ingen extra ström krävs)
i5 2300
2x4gb
HX620

Problemet är att han inte får bild med uppsättningen ovan. Provar han med ett gammalt grafikkort som kräver 2x6 pci-e får han bild. Fungerar inte grafikkort som plockar ström via pci-e porten med denna uppsättningen? 7770 är ingen tungviktare direkt så det borde väl gå? Risken finns att det gamla moderkortet som slutade fungera även tog med sig grafikkortet.

Vi har varken tid eller komponenter att testa detta på företaget, så innan vi jagar nya delar och lägger ner resurser tänkte jag kolla här först.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Finns det inbygd grafikdel i moderkortet? Det skulle kunna hända att man behöver välja i BIOS vilken grafikdel man vill använda om den inte känner av det själv.

Det du kan testa annars är ju tex att stoppa i ditt 7770 i en annan dator och se om det fungerar där, mest för att utesluta om grafikkortet är pajj eller ej.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Finns det inbygd grafikdel i moderkortet? Det skulle kunna hända att man behöver välja i BIOS vilken grafikdel man vill använda om den inte känner av det själv.

Det du kan testa annars är ju tex att stoppa i ditt 7770 i en annan dator och se om det fungerar där, mest för att utesluta om grafikkortet är pajj eller ej.

Det finns tyvärr inget uttag för intern grafik så det kan jag inte testa. Har tyvärr ingen stationär dator liggandes då vi mer eller mindre kör helt på laptops + dockor då nästan alla våra kunder vill vara mobila. Jag ska dock kolla i bios, kanske är något galet där. Bios borde väl inte behöva uppdateras för att visa bild med 7770 när ett annat grafikkort fungerar?

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk

Det kan inte vara så att moderkortet i fråga helt enkelt inte levererar tillräckligt med ström genom pcie för att driva kortet helt på det?

Det är nog vad jag skulle kolla upp först i varje fall, i synnerhet om det är ett budgetmoderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Det finns tyvärr inget uttag för intern grafik så det kan jag inte testa. Har tyvärr ingen stationär dator liggandes då vi mer eller mindre kör helt på laptops + dockor då nästan alla våra kunder vill vara mobila. Jag ska dock kolla i bios, kanske är något galet där. Bios borde väl inte behöva uppdateras för att visa bild med 7770 när ett annat grafikkort fungerar?

Det finns ett uttag.
precis till höger om tangentbords uttaget.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det finns ett uttag.
precis till höger om tangentbords uttaget.
http://s3.pji.nu/product/right/800/839349.jpg

Det där är en 9-polig seriell port...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Det finns ett uttag.
precis till höger om tangentbords uttaget.
http://s3.pji.nu/product/right/800/839349.jpg

detta är inte grafik det är mer för gamla skrivare och faxar m.m.

grafikingången ska vara hona detta är en hane

Permalänk
Medlem
Skrivet av luuf:

Det där är en 9-polig seriell port...

Skrivet av asdfowkw:

detta är inte grafik det är mer för gamla skrivare och faxar m.m.

grafikingången ska vara hona detta är en hane

Facepalm på mig. Fick för mig att alla Hxx var med integerad grafik och tänkte inte på att uttaget är "tvärt om" på VGA.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Om både 24 och 4-pin strömkabeln till moderkortet är korrekt insatta och andra grafikkort fungerar, måste ju kortet vara trasig.
Men det vore ju bra om det gick att testa det i en annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whiskerer:

Det kan inte vara så att moderkortet i fråga helt enkelt inte levererar tillräckligt med ström genom pcie för att driva kortet helt på det?

Det är nog vad jag skulle kolla upp först i varje fall, i synnerhet om det är ett budgetmoderkort.

Jag har ett 7770 från Asus och om jag minns rätt så ska en 6-pins strömadapter kopplas in på kortet utöver strömmen som ges från PCI-E, men TS skriver att det inte ska behövas... Jag håller med whiskerer att det kan vara värt ett försök.

Hoppas att du hittar en lösning!

Permalänk
Medlem

Nu har jag dubbelkollat kortet, det finns ingen extra strömförsörjning på det, dock såg jag att det var ett 7750 och inte 7770 som jag fått berättat av kunden. En miss av mig att inte kolla

Jag har kopplat ur allt och satt det på en kartong med esp-påse för att säkerställa att det inte är någon distans eller liknande som strular. Det går fortfarande inte att få bild med 7750, dock fungerar det gamla bra. Retar mig som f*n på att jag inte har en annan dator att sätta det i... får leta i gömmorna om det kanske ligger någon gammal häck!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Grannarna hade möjlighet att kolla ifall kortet fungerar. Provade grafikkortet i 2 stationära datorer (3 med kundens) men fungerade inte i något av dem. De hade även 3 gamla pci-e liggandes som vi provade, alla 3 fungerade i samtliga datorer. Då var problemet löst då. Tack för feedback!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för slutrapporten! Det gör forumet och dess trådar ännu nyttigare för andra som kommer efter och söker efter hjälp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro