Frågor om att använda RAM-disk för "screen recording"

Permalänk

Frågor om att använda RAM-disk för "screen recording"

Jag vill kunna spela in det som jag ser på min skärm och få en video med tillräckligt bra videokvalité och framförallt med bra flyt, alltså med hög frames per second. Jag har prövat flera olika "screen recorders" men utan önskat resultat. Jag får inte det flyt jag vill ha i videoklippen vid önskad kvalité. Rätta mig om jag har dragit felaktiga slutsaser. Det verkar som att hårddiskens prestanda kan vara flaskhalsen. När jag spelar in så arbetar min processor inte fullt utan på cirka 50% och jag har gott om ramminne kvar. Jag vet inte hur mycket min hårddisk arbetar vid inspelningarna men jag vet att den är långsam (5400 rpm). Dessutom, i en screen recorder som heter Dxtory kan man mäta hårddiskens skrivningshastigheten vilket med en del bakrundsprogram var 60 MB/s, vilket är långsamt. Eftersom man kan mäta hårddiskens skrivningshastighet i programmet och ingen prestanda hos någon annan datorkomponent antar jag att detta är en viktig parameter för att kunna få en hög kvalité och hög FPS på en inspelad video med "screen recorders".

Jag har totalt 4 GB RAM-minne och för det mesta är två GB ledigt som jag skulle kunna använda till en RAM-disk. Jag undrar om man kan använda RAM-disken som mål för videoklippen som jag spelar in med en "screen recorder". Om det går finns dock ett problem. Det är att en videofil kan bli för stor för RAM-disken. Finns det något sätt att när videofilen blir för stor automatiskt föra över filen till min stora vanliga mekaniska hårddisk? Kan man sedan sätta samman filerna på något sätt till en och samma videofil?

Tack på förhand för svar.

Permalänk
Medlem

Brukar bli error när jag får ont om plats på min ramdisk ... Tror inte det är så lätt att få något program flytta filen till en hdd heller...

en liten ssd är ju rätt billig med, runt 5-hundringen för 64 gb med lite tur...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Om det är disken som halsar så skulle jag satsat på en billig SSD.
Har du även windows installerat på 5400rpm disken är är det en separat lagrings disk?
Tror man kan se diskens aktivitet i windows prestandaövervakare, Kan ju se om du kan lista ut något genom den först

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Brukar bli error när jag får ont om plats på min ramdisk ... Tror inte det är så lätt att få något program flytta filen till en hdd heller...

en liten ssd är ju rätt billig med, runt 5-hundringen för 64 gb med lite tur...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en bärbar dator och skulle helst vilja undvika att köpa en ny hårddisk. Vad menar du med error?. RAM-minne som man inte har som RAM-disk kan ju ta slut och då blir det ju inte error. Då tas ju minne från C:hårddisken.

Det verkar som om det finns sätt att föra över videofilen för jag fann detta i ett annat forum:" note that a 2 minute full screen recording will use half of an 8gb ramdisk, this is not a problem to me, as soon as the ramdisk is full I batch the videos through Virtuadub straight to my standard harddrive." Källa: http://www.gameskyrim.com/got-your-new-ssd-ramdisk-now-redund...
Jag skulle gärna vilja veta om det finns något automatiskt sätt att föra över filerna från RAM-disken när de blir en viss storlek och att man sedan kan sätta samman dem till en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vita_pondera:

Jag har en bärbar dator och skulle helst vilja undvika att köpa en ny hårddisk. Vad menar du med error?. RAM-minne som man inte har som RAM-disk kan ju ta slut och då blir det ju inte error. Då tas ju minne från C:hårddisken.

Det verkar som om det finns sätt att föra över videofilen för jag fann detta i ett annat forum:" note that a 2 minute full screen recording will use half of an 8gb ramdisk, this is not a problem to me, as soon as the ramdisk is full I batch the videos through Virtuadub straight to my standard harddrive." Källa: http://www.gameskyrim.com/got-your-new-ssd-ramdisk-now-redund...
Jag skulle gärna vilja veta om det finns något automatiskt sätt att föra över filerna från RAM-disken när de blir en viss storlek och att man sedan kan sätta samman dem till en.

efterssom jag har program installerade på min ramdisk så har jag bara runt 1 gb ledigt på den .. så när jag rippar nån cd-skiva, eller sparar nån fil från Sony Vegas så blir det ju inget bra när den enskilda filstorleken överstiger 1 gb ... hur som helst, jobbar du aldrig med filer som blir större än vad du har ledigt på ramdisken så är det jue bara att ställa in valfritt backup-program att kopiera ramdisken till HDD innan du stänger av datorn ....

dock låter det jue som att du kunde behöva en bättre burk, om du ska göra såpass krävande uppgifter, och sitter med 4 gb ram ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.