Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Fläkthastighet, temperaturer hjälp

Tjenare

Jag har nyligen fått en ny dator med 3570k och gigabyte gtx 680. Jag kör med original fläkten till cpu:n och gigabytes 3x windforce kylare. Moderkortet är ett msi men kommer inte ihåg namnet för stunden.

Fråga 1: Vilket program är bra för att se tempen på komponenterna?
Fråga 2: Vilket program kan man använda sig av för att öka varven på fläktarna?
Fråga 3: Inet byggde datorn till mig så jag undrar om chassi fläktarna går för fullt iom jag inte har en fläktkontroller, hur är det med graffe fläkten och cpun, ökar varven beroende på värmen?

Mvh R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Respawn12:

Tjenare

Jag har nyligen fått en ny dator med 3570k och gigabyte gtx 680. Jag kör med original fläkten till cpu:n och gigabytes 3x windforce kylare. Moderkortet är ett msi men kommer inte ihåg namnet för stunden.

Fråga 3: Inet byggde datorn till mig så jag undrar om chassi fläktarna går för fullt iom jag inte har en fläktkontroller, hur är det med graffe fläkten och cpun, ökar varven beroende på värmen?

Mvh R

1. Hw Monitor
2. Speedfan
3. Bror på hur dem är kopplade, om det ej är fläktkontroller så är det kopplat till moderkortet och styrs då troligtvis beroende på hur varm datorn är.

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köttvärlden
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av Respawn12:

Tjenare

Mvh R

1. HWMonitor
2. Beror på vilka fläktar du syftar på, MSI afterburner funkar för graffe.
3. Skulle tro att de går på max hela tiden om du inte har en fläktkontroll.

"En dator"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av FobbanN:

1. Hw Monitor
2. Speedfan
3. Bror på hur dem är kopplade, om det ej är fläktkontroller så är det kopplat till moderkortet och styrs då troligtvis beroende på hur varm datorn är.

Tackar för hjälpen men du hade inte kunnat länka speedfan för lyckas bara installera massa skit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av ohoy:

1. HWMonitor
2. Beror på vilka fläktar du syftar på, MSI afterburner funkar för graffe.
3. Skulle tro att de går på max hela tiden om du inte har en fläktkontroll.

Ja okej tack så mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Respawn12:

Tackar för hjälpen men du hade inte kunnat länka speedfan för lyckas bara installera massa skit?

http://www.almico.com/speedfan446.exe

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|
Särskrivningar, felskrivningar och diverse grammatikfel kommer finnas i min text.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finspång
Registrerad
Jul 2010
Skrivet av Respawn12:

Ja okej men var trycker man när man gått in på länken?

På den blåa SpeedFan 4.46 texten under Download.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av FobbanN:

Ja såg de precis Tackar förresten

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av FobbanN:

Men vad innebär Temp 1 och temp 2 för de ligger på drygt 70 -80 C? Resten ligger normalt