Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Maj 2012

2500k fläkt beter sig underligt

Vart konfunderad idag när jag satt och spela och datorn hängde sig, vart misstänksam direkt och började fibbla med temp monitor program och stress tester, när jag väl kom till CPU:n (körde prime95) så upptäckte jag ett väldigt konstigt beteende.

I biosen (MSI-Z77-G45) finns det alternativ för att välja "smart fan" vilket jag satt på 55 grader och minimum fläkthastighet på 50% som var recommended. När alla kärnor är under 100% load går tempen väl över 75 grader, och då har jag stannat programmet, för att fläkthastigheten går ner istället för upp. Vad är detta för fasoner? När den går ner i idle igen stiger fläkten till max.. ytterst konstigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
VästerNorrland
Registrerad
Maj 2012

Inget ovanligt händer då och då

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Maj 2012

Ja men detta resulterar i att datorn hänger/stänger av sig, för den kyler inte processorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mancave
Registrerad
Maj 2007
Skrivet av 0lsson90:

Vart konfunderad idag när jag satt och spela och datorn hängde sig, vart misstänksam direkt och började fibbla med temp monitor program och stress tester, när jag väl kom till CPU:n (körde prime95) så upptäckte jag ett väldigt konstigt beteende.

I biosen (MSI-Z77-G45) finns det alternativ för att välja "smart fan" vilket jag satt på 55 grader och minimum fläkthastighet på 50% som var recommended. När alla kärnor är under 100% load går tempen väl över 75 grader, och då har jag stannat programmet, för att fläkthastigheten går ner istället för upp. Vad är detta för fasoner? När den går ner i idle igen stiger fläkten till max.. ytterst konstigt

Låter skumt, har du senaste bios?

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Middle Earth
Registrerad
Maj 2012

Ja moderkortet har det som max gick att uppdatera till, (MSI-Z77) vilket var F32. Vad jag såg fanns senare versioner men Easyboost tillät endast F32.