Asus, Lenovo, Toshiba och Samsung släpper surfplattor med Windows RT under året

Permalänk
Melding Plague

Asus, Lenovo, Toshiba och Samsung släpper surfplattor med Windows RT under året

Microsofts tuffa krav på tillverkarna innebär endast fyra aktörer kommer att introducera surfplattor med Windows RT under 2012. Resten tvingas vänta till i början av nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

windows 8, windows rt... njaa, kör hellre android eller ios känns det som. samtliga borde öppna för jailbreak eller varför inte valfrihet!

optimalt vore såklart om tillverkarna sålde plattorna ren där man fick börja med att välja android eller win.. eller vad det nu är man vill köra. i det fallet kunde man slippa böteslappen för windows-nånting licenser och allt vad det innebär.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara en spontan kommentar till bilden: var personen som valde bakgrundsfärg totalt färgblind? Bland de mest horribla färgkombinationer jag hittills sett, mår fortfarande lite halvdåligt.

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar vad man inte behöver bry sig om under 2013...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Jag tror detta kommer bli en stark konkurent mot iOS. Av bilderna jag har sett så ser det nice ut!

Permalänk
Medlem

Helt klart intressant!

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Viktigt för MS att det blir en bra start för Win8 på tablets, tycker att det är rätt smart att inte låta det komma för många skräpprodukter ut direkt i början. Jag misstänker att MS har en del krav på dessa initiella plattorna ang hårdvara ect. Men att de kommer att släppa på de allt eftersom.

Permalänk
Skrivet av biorrith:

Jag tror detta kommer bli en stark konkurent mot iOS. Av bilderna jag har sett så ser det nice ut!

Android är helt irrelevant och onödigt att nämna tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Bara en spontan kommentar till bilden: var personen som valde bakgrundsfärg totalt färgblind? Bland de mest horribla färgkombinationer jag hittills sett, mår fortfarande lite halvdåligt.

Med några knapptryck kan du byta färg.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

slängde in windows 8 test från splashtop o testade win 8 på min samsung galaxy tab . måste faktiskt säga att metro gränsnittet kändes jävligt bra på en platta !

Permalänk

Hoppas det blir någonting som kan konkurrera mot iOS så att det blir priskrig på surfplattor! Dock så kommer väl Apple bara göra äpplet större och höja priset så köper folk deras saker ändå.

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk

Vad är poängen med Windows RT? Ingen existerande programvara kommer att fungera på den. Det är alltså ett djur som varken ser ut som Windows som jag känner det och som inte heller kör Windows-programvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad är poängen med Windows RT? Ingen existerande programvara kommer att fungera på den. Det är alltså ett djur som varken ser ut som Windows som jag känner det och som inte heller kör Windows-programvara.

Tycker också det är underligt med Windows RT-modellen. Är det tänkt som ngn budgetvariant eller vad? Tror den kommer att lura många kunder som inte vet skillnaden mellan modellerna utan tror att båda är Windows och kör samma sak.

Permalänk
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad är poängen med Windows RT? Ingen existerande programvara kommer att fungera på den. Det är alltså ett djur som varken ser ut som Windows som jag känner det och som inte heller kör Windows-programvara.

Vad var grejen med Android te månader innan release? Ingen existerande mjukvara fungerade på det.
Vad var grejen med iOS tre månader innan release? Ingen existerande mjukvara fungerade på det.

Dock så kommer väl Win 8 RT att kunna köra nuvarande appar till WP7?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Intresseklubben antecknar vad man inte behöver bry sig om under 2013...

Intresseklubben antecknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad var grejen med Android te månader innan release? Ingen existerande mjukvara fungerade på det.
Vad var grejen med iOS tre månader innan release? Ingen existerande mjukvara fungerade på det?

Ja men varför då döpa det just till Windows, då tror ju folk att samtliga windows-program fungerar när de absolut inte gör det.
Kan ju lika gärna döpa det till Windows Toy Edition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag tror detta kommer bli en stark konkurent mot iOS. Av bilderna jag har sett så ser det nice ut!

Jo, fast iOS är ett mobilt OS och detta är ett dator OS med fler möjligheter lika med Android.

Permalänk
Medlem

Nu programmerar jag inte i .Net, men skall inte RT kunna köra .Net applikationer om de har rätt biblioteksversion installerad som .Net 3.5 å 4.x?
Eller beror det helt på om programmet i fråga är programmerat kliniskt efter .net utan andra icke .net bibliotek?
Om jag minns rätt så kompilerar .Net "on the fly" för specifik arkitektur genom att ha assembly / objekt kod, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jo, fast iOS är ett mobilt OS och detta är ett dator OS med fler möjligheter lika med Android.

Jag tänkte på pekplattor. Som på bilden i artikeln.

Permalänk
Medlem

Första plattorna som ens är värt att införskaffa och ja jag har kört både iOS och Android och gillar inte någon av dem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Första plattorna som ens är värt att införskaffa och ja jag har kört både iOS och Android och gillar inte någon av dem.

Vad ska man med en platta till när man får mer prestanda med en desktop?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Ja men varför då döpa det just till Windows, då tror ju folk att samtliga windows-program fungerar när de absolut inte gör det.
Kan ju lika gärna döpa det till Windows Toy Edition.

Jag tror ärligt talat att folk som har dålig koll på surfplattor, inte kommer förvänta sig nånting mer än en surfplatta då dom köper en surfplatta.

Det kommer finnas mängder med programvara som delas med Windows 8 och Windows Phone 8, därav namnet.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag tänkte på pekplattor. Som på bilden i artikeln.

På det viset

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad är poängen med Windows RT? Ingen existerande programvara kommer att fungera på den. Det är alltså ett djur som varken ser ut som Windows som jag känner det och som inte heller kör Windows-programvara.

Microsoft har skrivit om mycket av sina egna program för ARM så du kommer äntligen kunna köra Office på en surfplatta. Detta har saknats länge. Så visst kommer det finnas mjukvara som fungerar men inte lika mycket som till Ios eller Android men det är ju inte så konstigt heller. Det fanns inte mycket appar till de andra operativsystemet innan de släppts heller. Du får ge det ett par månader så att utvecklarna hinner börja leka.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tegra 3 är det enda som gör mig osäker på hurvida det skall inhandlas en Windows RT surface vid lanseringen.
4:a kärnor på en enhet som inte tjänar på att ha 4:a (5) kärnor och en svag grafikdel känns sådär om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Ja men varför då döpa det just till Windows, då tror ju folk att samtliga windows-program fungerar när de absolut inte gör det.
Kan ju lika gärna döpa det till Windows Toy Edition.

Fungerar samtliga "windowsprogram" till windows phone och windows mobile?!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Låter bra, då kan Windows få lite ordning och reda på torpet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Fungerar samtliga "windowsprogram" till windows phone och windows mobile?!

Knappast

Tanken med gemensamma bibliotek för alla tre plattformar är trevlig dock.
Sen är det på gott och ont väldigt lätt att utveckla för .net

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Äntligen ett riktigt operativsystem för plattor istället för odugliga mobil-plattformar på steroider. Hoppas det blir bra skit! Är väldigt sugen på en Surface.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad är poängen med Windows RT? Ingen existerande programvara kommer att fungera på den. Det är alltså ett djur som varken ser ut som Windows som jag känner det och som inte heller kör Windows-programvara.

Microsoft Office kommer att ingå gratis i RT:
http://www.pcworld.com/article/253919/windows_8_will_come_in_...
Det är väl den mest kända Windows programvaran om något.

Enbart det gör det säkert värt för många att köpa en.

Dessutom kan du ladda ner Metro apps:
http://www.infragistics.com/community/blogs/nick-landry/archi...

Jag vet inte hur många det kommer att finnas till RT, men om Windows Phone har över 100.000 i nuläget så lär RT få många också.
Kanske inte direkt i början men med tiden.