Permalänk
Medlem

Frågor om Corsair H80

Tjena! Jag planerar att köpa en Corsair H80 men har lite frågor om den först som jag tänkte att ni här kunde besvara

  • Kylpasta: Sitter det färdigmonterad kylpasta på kylarblocket? Isåfall, är det bättre att tvätta bort den och köra med Artic Silver 5 istället?
    Kan hända att man tar lite för mycket/för lite kylpasta och isåfall tar ut den förbättring som det skulle kunna bli med AS5?

  • Fläktar: Har tänkt köra med 2 st Noctua NF F12. Hur ska dessa kopplas för att de ska kunna styras automatiskt? Man får med en adapter till dem som splittrar en 4 pins kontakt till en 3 pin och en 4 pin, kan man använda en sån och koppla dem till CPU_fan (enda 4 pin på mitt modekort)? Styrs då båda automatiskt eller ska de kopplas till pumpen?

  • Defekt pump: Alla verkar ju få defekta pumpar som låter skevt Man kan använda en resisitor för att fixa problemet så att pumpen inte låter dumt men jag har också sett kommentarer lite här och var om att man kan sänka spänningen på den 3pins-anslutningen som pumpen är kopplad till, funkar det?

  • Ljudnivå: Hur mycket låter pumpen ifall man fixar till problemet som jag beskrev ovan? Kan den köras så att den är ohörbar utanför chassit? Jag vill gärna ha det väldigt tyst när jag tex ser på film eller bara surfar runt här på SweC

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

en kompis h80 låter ingenting efter sänkt spännning inställning i bios så den går på nivå 4 utav fem på hastigheten minns inte vilken rpm den läste ut dock...
den funkar fint att köra på runt 10 volt och då har du även ordentlig kylning ^^
dett sitter kylpasta på dem och de är ganska lätta att montera se till och ladda ur dig genom att ta på moderkortets esd påse om du har den liggande på den som jag hade när jag monterade den åt han

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

en kompis h80 låter ingenting efter sänkt spännning inställning i bios så den går på nivå 4 utav fem på hastigheten minns inte vilken rpm den läste ut dock...
den funkar fint att köra på runt 10 volt och då har du även ordentlig kylning ^^
dett sitter kylpasta på dem och de är ganska lätta att montera se till och ladda ur dig genom att ta på moderkortets esd påse om du har den liggande på den som jag hade när jag monterade den åt han

sänkt spänning i BIOS?
Typ som att man sänker hastigheten på den fläkt som "egentligen" skulle sitta på kontakten?

Någon som vet något angående fläktarna?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk

Ja, precis du sänker "hastigheten" på fäkten i BIOS/alt mjukvaran. Jag har satt CPU_FAN till 6/10 i BIOS och ökar till 8/10 i programmet till moderkortet, om jag startar på 8/10 rasslar pumpen men den håller tyst om den får börja lite långsammare. Gissar att det motsvarar typ 10 volt som mini-z1994 pratade om.

Y-splittern som följer med är just vad du behöver för att koppla två fläktar till ett 4-pin på moderkortet så det ska inte vara nåt problem. Har inte just F12 utan P12 men jag antar att det är exakt samma sladdstump. Moderkort brukar ha ganska bra styrning till cpufläktar med lite lättåtkomligare settings än en knapp på insidan som bonus.

Kylpastan som sitter på från början är rejält bra så du behöver inte byta om du inte monterar om.

Permalänk
Medlem

Jag har H80 finns det någon program som man ska ha ? isf kan ni få länka för jag har inget program.Men jag ligger 30 Idle och aldrig gått över 35-37 i spel och kör nyaste spelen vet inte om det är högt lr lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minnesota:

Ja, precis du sänker "hastigheten" på fäkten i BIOS/alt mjukvaran. Jag har satt CPU_FAN till 6/10 i BIOS och ökar till 8/10 i programmet till moderkortet, om jag startar på 8/10 rasslar pumpen men den håller tyst om den får börja lite långsammare. Gissar att det motsvarar typ 10 volt som mini-z1994 pratade om.

Y-splittern som följer med är just vad du behöver för att koppla två fläktar till ett 4-pin på moderkortet så det ska inte vara nåt problem. Har inte just F12 utan P12 men jag antar att det är exakt samma sladdstump. Moderkort brukar ha ganska bra styrning till cpufläktar med lite lättåtkomligare settings än en knapp på insidan som bonus.

Kylpastan som sitter på från början är rejält bra så du behöver inte byta om du inte monterar om.

pumpen på en 3 pin anslutning på modekortet som jag sänker "hastigehten" på då alltså.

Fläktarna till CPU_fan (min enda 4 pin anslutning) med Y-splitterkabeln som jag kollar på nu.

...Och kylpastan behöver inte bytas ut, perfekt! dock måste jag tvätta bort den gamla för tredje gången..

Tack för bra svar!

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff