Hur läser jag ut på intels processorer om dom är clockningsbara eller inte?

Permalänk

Hur läser jag ut på intels processorer om dom är clockningsbara eller inte?

Hejsan har ett lite problem jag fundera över.
Amd kan jag läsa ut att när det står blackedition på cpun då är dom ostrypta och klocknings vänliga.
Men Intel läser bara om boxad cpuer innerbär det att boxad=överclocknings skyddad cpu?
Om det nu innerbär det vad betyder då ospärrad cpu hos Intel heter dom då typ unboxed eller vad heter dom?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Permalänk
Medlem

K heter de om de har upplåst multipel.

i7-2600 vs i7-2600K enda skillnaden (nästan) är att multipeln är upplåst i K modellen.

http://ark.intel.com/compare/52214,52213

Permalänk

Då tackar jag er för dessa svaren

Kommer mycket väl till pass

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

Har en fråga till har en i3 540 liggandes men den är ingen cloknings vänlig version va?
här en länk hittar in k beteckning i den men jag har en länk. Här se om någon kan läsa ut om den är klockning vänlig?
Om inte så lär den få bli blocket.se vänlig ganska snart om inte den är klocknings vänlig XD
http://ark.intel.com/products/46473/Intel-Core-i3-540-Process...)

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

i3-540 har en låst multipel. Detta hindrar inte från att överklocka utan gör det hela bara lite knepigare.
Exakt samma sak gäller för alla processorer, bara för att dom är "låsta" så betyder inte det att dom inte går att överklocka. Skillnaden är att du inte kan ändra multipeln utan får ändra FSB/Base clock.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

i3-540 har en låst multipel. Detta hindrar inte från att överklocka utan gör det hela bara lite knepigare.
Exakt samma sak gäller för alla processorer, bara för att dom är "låsta" så betyder inte det att dom inte går att överklocka. Skillnaden är att du inte kan ändra multipeln utan får ändra FSB/Base clock.

Jasså det hadde jag inte en aning om trodde det var så att är cpun låst så går det bara att clocka typ 400mhz.
Jag provade klocka den cpun kom bara upp i 3400mhz sen fick jag frysläge.
Ops!! då klockade jag med moderkortets programvara inte i biosen kanske är bättre att klocka i biosen?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk

Problemet är att det är andra saker som baseras på FSB/base clock också. När du höjer för mycket så brukar något av dom ge upp tidigt.

Ett ännu större problem med den processorn är att den har två "dies". På ena sitter CPU och i den andra sitter en grafikkrets och lite andra kontrollers. Dessa påverkas också när du höjer base clock.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Skrivet av TommyToad:

Problemet är att det är andra saker som baseras på FSB/base clock också. När du höjer för mycket så brukar något av dom ge upp tidigt.

Ett ännu större problem med den processorn är att den har två "dies". På ena sitter CPU och i den andra sitter en grafikkrets och lite andra kontrollers. Dessa påverkas också när du höjer base clock.

Okej vad bli konsikvensen att nått kan gå sönder men vad? Vad menar du med dies?

här en länk kolla på denna verka som en nisse har lyckats klocka upp i3 540 ganska så hårt.
Vet inte om bilderna är manipulerade eller det kanske är ren bluff
http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=636072

Visa signatur

Datorer är LIVET