Processorns frekvens pendlar upp och ner vad är fel?

Permalänk

Processorns frekvens pendlar upp och ner vad är fel?

Jag har en vän till mig som har en lika dan processor som mig. Min står konstant på 3070.49Mhz medan hans pendlar upp och ner i ett stort spann. Hans processor blir också varm för minsta lilla belastning. Att processorn blivit varm vid belastning är ett problem som ökat successivt. Först vid lite gaming nu bara han startar en hd film. Jag misstänker att processorn är kass, då den gick varm några gånger med igensatt original kylare.

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Jag har en vän till mig som har en lika dan processor som mig. Min står konstant på 3070.49Mhz medan hans pendlar upp och ner i ett stort spann. Hans processor blir också varm för minsta lilla belastning. Att processorn blivit varm vid belastning är ett problem som ökat successivt. Först vid lite gaming nu bara han startar en hd film. Jag misstänker att processorn är kass, då den gick varm några gånger med igensatt original kylare.

Googla cpu throttling bios

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Casper_83:

Jag har en vän till mig som har en lika dan processor som mig. Min står konstant på 3070.49Mhz medan hans pendlar upp och ner i ett stort spann. Hans processor blir också varm för minsta lilla belastning. Att processorn blivit varm vid belastning är ett problem som ökat successivt. Först vid lite gaming nu bara han startar en hd film. Jag misstänker att processorn är kass, då den gick varm några gånger med igensatt original kylare.

Vad går processorn ner till för frekvens? Det finns en funktion som kallas speedstep som sänker processorfrekvensen när processorn inte behöver jobba så hårt. En av de vanligaste anledningarna till att den inte slår till brukar vara att man har ställt in windows power setting på high. Detta gör att windows säger åt datorn att aldrig sänka frekvensen (om standaradinställningar används).
Men det kan också vara problem med throtteling som tidigare nämnts.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.