Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012

Processorn arbetar för fullt!

Hej

Som sagt, Processorn arbetar för fullt, utan att jag gör någonting!
Enligt Windows Task Manager så är det cirka 100 - 200 processer igång när jag inte gör någonting, och processorns temp är mellan 50 - 70 grader!

Vet någon om det är ett slags virus?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2012

Vad har du för processor? Spelar ganska stor roll

Speldator: Intel i5 2500K, Sapphire Radeon R9 390, Team Group Extreem 8 GB, Team Group Dark Force 480 GB, Corsair Obsidian 350D
Spel: Logitech G502, Logitech G710+, CM Storm Speed-RXL, HyperX Cloud
Skoldator: Sony Vaio Pro 13"
Mobilt: OnePlus One 64 GB Sandstone Black

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012

Jag har en Intel Core i5 2500k

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Gå till "processes" i WTM och kolla vad det är som använder all CPU kraft.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Frejoh466:

Gå till "processes" i WTM och kolla vad det är som använder all CPU kraft.

Jag har kollat, och det är allt möjligt, men det konstiga är att det visar flera likadana processer och som sagt, jag gör ingenting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Mar 2012

Testa att avinstallera allt skit du inte använder, brukar hjälpa en hel del.

Spela World of Tanks med oss på SweClockers.com!
Vi har en inofficiell klan där alla som gillar att vara social och spela tanks får vara med!
SweC - World of Tanks clan
Välkommen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Slaktardej:

Testa att avinstallera allt skit du inte använder, brukar hjälpa en hel del.

Okej, ska göra det

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Gå till run command (Startknapp för Win7) och skriv "msconfig" no quotes, sedan gå till startup och allt som du inte värkar behöva eller som du inte vet vad det kan vara (kan vara virus) disable dem och starta om datorn. (Inget av dem är Windows system så du kan inte ta bort nåt viktig för Windows. Virus skydd och 3:rd party software finns där så du kan disabe speciella funktionen som dem gör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Det är väl bra, då har den nåt att göra! ;p

Nä, men allvarligt, installera om datorn så är det löst sen.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

om du har flera lika processorer e de väldigt stor chans att de e virus, ja.
googla preocesornas namn tex "explorer.exe" så står där vad de e o hur du får bort de om det är ett virus, (explorer.exe ska du bara ha en tex, men medans google chrome har jätte många chrome.exe)

Processor: Intel Core i5-3570K 3.4GHz. CPU Fläkt: Xigmatek Aegir. Moderkort: Asus P8Z77-V Pro. Grafikkort: Gigabyte Nvidia GTX 680 Windforce X3 RAM: G.Skill Ripjaws x 1600Mhz. Chassi: Cooler Master HAF X. Nätaggregat: FSP Aurum 700W 80-Plus Gold. Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB SATA-3. Mus: Saitek Cyborg R.A.T 7. Tagentbord: Saitek Cyborg V7. Musmatta: Champion Black. Monitor: LG IPS225V Ca 10700:- för datorn utan tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av xpanterx:

Det är väl bra, då har den nåt att göra! ;p

Nä, men allvarligt, installera om datorn så är det löst sen.

varför envisas alla med att installera om operativsystemet? Det tar lång tid, man måste installera om allt och det kan ta mer än 6 timmar innan man har fått ordning på sina inställningar. det är lättare att bara kryssa ur en ruta. Och även om han/hon installerar om datorn så kommer han/hon säker att installera programmet som skapade detta problem.

Leta reda på vad det är som orsakar problemet så att man vet varför det händer så att man kan undvikat nästa gång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Frejoh466:

varför envisas alla med att installera om operativsystemet? Det tar lång tid, man måste installera om allt och det kan ta mer än 6 timmar innan man har fått ordning på sina inställningar. det är lättare att bara kryssa ur en ruta. Och även om han/hon installerar om datorn så kommer han/hon säker att installera programmet som skapade detta problem.

Leta reda på vad det är som orsakar problemet så att man vet varför det händer så att man kan undvikat nästa gång.

Kanske lite shotgun för en mygga ibland ja men det brukar alltid funka!
Och 6 timmar är extremt överdrivet. För en oerfaren användare kan det ta flera dagar om inte längre att hitta och åtgärda felet (om de nånsin gör det).
Därför, installera om, done.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW | Sony 46" LCD Full HD | HTC Vive ]
[ Samsung Galaxy S6 Edge 128GB | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av xpanterx:

Kanske lite shotgun för en mygga ibland ja men det brukar alltid funka!
Och 6 timmar är extremt överdrivet.

Mer som att man skjuter en mygga med en basoka medans man blundar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012

Jag håller på att söka igenom datorn efter virus. En av Processerna som det finns flera av heter svchost.exe

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av speedfighter1:

Jag håller på att söka igenom datorn efter virus. En av Processerna på det finns flera av heter svchost.exe

svchost.exe gör oftast så, brukar ha 9 stycken själv. Men se till så att den ligger i "C:\Windows\System32"

Fast det är bättre att du stänger av alla uppstartnings program först och kollar om det hjälpte. Du kan döda något viktigt i "Processes" som gör så att du måste stänga av datorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Frejoh466:

svchost.exe gör oftast så, brukar ha 9 stycken själv. Men se till så att den ligger i "C:\Windows\System32"

Fast det är bättre att du stänger av alla uppstartnings program först och kollar om det hjälpte. Du kan döda något viktigt i "Processes" som gör så att du måste stänga av datorn.

Ja, alla fanns i System32.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Ja, alla fanns i System32.

Då är det helt normalt, det du inte är säker på vad det är så kan du googla namnet så får du reda på vad det är för något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Feb 2012

Nu har jag startat om datorn och även tagit bort virus som hittades i datorn, och nu ser jag att det har blivit mycket bättre

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Nu har jag startat om datorn och även tagit bort virus som hittades i datorn, och nu ser jag att det har blivit mycket bättre

Ta hem och kör MBAM FREE (Googla) när du ändå är igång så blir den ännu renare.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2010

*sigh*.... svchost är inget farligt. och det ska finnas en del av det igång i bakgrunden.......

Antalet processer som är igång är inte vad som är intressant. Har själv 125 processer igång just nu, och det är rätt normalt..
Vad du istället ska kolal efter, är program som äter upp t.ex 99% CPU aktivitet. Dock så är Systemets vänte process inget program, utan är helt enkelt hur mycket procent av CPUn som inte används.

Om du fortfarande är orolig över antalet processer igång.. köp bara mer minne istället. Är CP billigt just nu..

CPU: i7-2700K @ 4.6GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X SSD: Samsung 850 Pro 256GB Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Omni, Logitech Z-5500 Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av ParasiteX:

*sigh*.... svchost är inget farligt. och det ska finnas en del av det igång i bakgrunden.......

Antalet processer som är igång är inte vad som är intressant. Har själv 125 processer igång just nu, och det är rätt normalt..
Vad du istället ska kolal efter, är program som äter upp t.ex 99% CPU aktivitet. Dock så är Systemets vänte process inget program, utan är helt enkelt hur mycket procent av CPUn som inte används.

Om du fortfarande är orolig över antalet processer igång.. köp bara mer minne istället. Är CP billigt just nu..

Varför skulle inte det vara intressant? Är väl i allra högsta grad intressant? Hänger ju direkt ihop med vad som rullar i för och bakgrund i datorn. 125 processer kan vara normalt, det kan också vara onormalt. Allt beror på hur mycket skit man har igång. Är det dessutom grejjer som käkar cpu kraft kan du ju fylla din dator med ram bäst f** du vill lär inte hjälpa ett minsta. T.ex virus och spyware är ju lättast att hitta bland processerna, tycker det kan vara rätt viktigt att lära sig vad som hör hemma där och vad som inte gör det, likaså med all services som är igång.

F.ö är 125 processer inte normalt skulle jag vilja säga, på jobbedatorn min som har hur mycket skit som helst igång från företaget finns där 84 processer. Hemma kanske runt 50...

[b]Intel 3770K @ 4,8ghz | Noctua NH-D15 | Asus Sabertooth Z77 | 16GB HyperX Savage @ 2400mhz | GTX 980 Ti Hybrid | 2 x Intel 520 SSD 360GB(Raid0) | 2 x Samsung F1 2TB (Raid0) | Soundblaster Z-Xr | Asus Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Corsair Carbide Air 540