Noctua-fläktar som jag ska ha till Antec Kühler 620...

Permalänk
Medlem

Noctua-fläktar som jag ska ha till Antec Kühler 620...

Hej, i slutet av detta år så planerar jag att köpa ett Radeon 7970 (förmodligen Sapphire Dual-X), Antec Kühler 620 samt fläktar till mitt Define R3.

Jag har kommit fram till att dessa fläktar förmodligen är bäst till kylaren: (ska ha två på kylaren)

http://cdon.se/hemelektronik/noctua_nf-f12_pwm_premium_fan_-_...

Men är dom bra att ha som vanliga chassi-fläktar också? Verkar som dom är mer anpassade för kylare och radiatorer. Vill ha 3 nya fläktar till chassit, 2 insug där fram och en insug i botten. Om Noctua-fläktarna inte är bra som chassi-fläkt så föreslå gärna några andra. Vill ha PWM. Än så länge så har jag tittat på dom här som chassi-fläktar. Uppskattar tips. Tack.

http://cdon.se/hemelektronik/be_quiet!_case_fan_silentwings_p...

Permalänk

Kör på Corsairs fläktserie, dessa är mycket bra plus att dom är snygga.
Har själv två st på min radiator och dom kyler kanon. Noctuas fläktar är
bra men dessa ser ut som skit tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig ärligt talat inte om hur fläktarna ser ut, kommer ha datorn stängd. Men jag tycker att Noctuas färgschema är rätt så snyggt ändå, det är något som växer på en. Det passar bra på svart.

Uppskattar mer svar.

Permalänk

De är nog inte optimala som chassifläktar, om du vill ha Noctua är S12 deras variant för det med P12 som nåt mellanting mellan F och S.

För chassifläktar vill man ju ha tysta med mycket luft och det finns ju massor att välja på utan några större skillnader. Jag gillar fortfarande mina Nexus RS som börjar bli rätt gamla men de är svintysta så man inte behöver lalla med fläktstyrning eller nåt sånt för dem iaf.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svaren än så länge. Så att ha två stycken F12 på kylaren och två stycken S12 där fram och en S12 i botten som insug vore bra då? Vill inte sätta några fläktar i platserna där man kan ha ljudisolering. Det passar ganska bra för då kan jag ha tre stycken S12 i fläktkontrollern som följer med till R3an, medans F12orna kör på PWM. För även om S12an har FLX eller vad det heter, så kan man väl köra utan adaptrarna och koppla in i fläktkontrollern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonne123:

Okej, tack för svaren än så länge. Så att ha två stycken F12 på kylaren och två stycken S12 där fram och en S12 i botten som insug vore bra då? Vill inte sätta några fläktar i platserna där man kan ha ljudisolering. Det passar ganska bra för då kan jag ha tre stycken S12 i fläktkontrollern som följer med till R3an, medans F12orna kör på PWM. För även om S12an har FLX eller vad det heter, så kan man väl köra utan adaptrarna och koppla in i fläktkontrollern?

3 insug och 1 utsug (radiator).. Blir inte det lite väl högt övertryck?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

3 insug och 1 utsug (radiator).. Blir inte det lite väl högt övertryck?

Tanken är att jag ska ha två fläktar på kylaren (som jag har förstått det så går det). Vad är övertryck, vad är motsatsen och vad är bäst? Kan inte så mycket om sådant, vad skulle du rekommendera för fläkt-setup? Vill ha "rum" för överklockning av GPU samt CPU till runt 4,5ghz. (2500k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonne123:

Tanken är att jag ska ha två fläktar på kylaren (som jag har förstått det så går det). Vad är övertryck, vad är motsatsen och vad är bäst? Kan inte så mycket om sådant, vad skulle du rekommendera för fläkt-setup? Vill ha "rum" för överklockning av GPU samt CPU till runt 4,5ghz. (2500k)

Jo jag vet att du ska köra PnP på radiatorn som utsug. Men 2 fläktar efter varandra kan väl inte suga ut lika mycket luft som 2 fläktar på olika ställen i chassit kan göra?

Du trycker in massa luft i chassit men fläktarna klarar inte att suga ut allt så luften trycks ut genom springor och liknande = bra, mindre damm.
Dock så blir det nog ingen större skillnad på att köra 2 eller 3 fläktar insug såvida du inte lägger till fler utsugsfläktar.

fler utsug än insug = undertryck i burken = luft sipprar in från springor och liknande = mer damm

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Hm, okej. Vilken "fläkt-setup" skulle du ha då? Det behöver ju inte vara "PnP" på kylaren, om det skulle vara onödigt alltså.