Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Anderstorp
Registrerad
Okt 2010

iGPU borta efter BIOS Flash

Har nyligen fått hem Asus Z77 Sabertooth och i5 3570k. Använde Lucid Logix MVP med HD 4000 och GTX670 utan några större problem. 3D mark 11 utan mvp var i runda slängar 8500 poäng och med mvp ca 11500 poäng.

Men då jag va lite nyfiken så fick jag för mig att nu jävlar ska här uppdateras i BIOS. Sagt å gjort. Jag drar hem version 1403 och använder Asus BIOS Update och gör en "lyckad" installation. Men, till min förvåning, när windows startat upp så kommer det upp ett felmeddelande från Lucid Logix att ingen integrerad gpu längre finns tillgänglig.

Jag kollar i enhetshanteraren under Displayenheter där det förut fanns Intel HD 4000 och GTX670, men nu finns endast GTX670 kvar.

Jag försökte reseta cmos, utan resultat.
Försökte byta tillbaks till den gamla bios versionen utan resultat.
Installerade om nuvarande bios utan resultat.
Gått in i bios utan att hitta någon inställning som kunde rätta till problemet.
Provade även lägga in Intel HD 4000 i "Lägg till äldre maskinvara"-funktionen i enhetshanteraren.
Till sist provade jag "Sök efter maskinvaruförändringar", även det utan resultat.

Googlat har jag gjort utan några vettiga resultat förutom att själva processorn kan ha pajat. Så jag vänder mig hit på detta forum och hoppas att någon kan komma med några tips på vad som bör göras.

Hjälp skulle uppskattas. Börjar bli desperat här.

Edit: Hittade problemet. Så löjligt enkelt så det är pinsamt. Men för alla andra som kanske råkar ut för samma problem så skriver jag iaf vad jag gjorde.
Man var helt enkelt tvungen att ställa in igpu på multi monitor. (Jag hade tolkat det som att man bara ska ha den på om man har fler skärmar, men de va tydligen inte endast det). Så nu funkar att prima igen. *puh

ASUS X99 Deluxe II | Intel i7 6850K 3.6 GHz | 2 x GTX 1080 Strix | 4 x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz CL15 Vengeance | Samsung 850 Evo 500 GB | OCZ Vertex 4 128 GB | Western Digital 2 TB