Permalänk
Skrivet av dinajel:

Ber om ursäkt att det inte har hänt mycket här. Det främsta skälet är att det helt enkelt inte har hänt mycket med bygget...

Dels har jag och frugan gått om varandra med halsfluss som förstört de senaste två helgerna. Den glada nyheten är dock att vi ska få en liten pojke i februari, och det har tagit en hel del tid på sistone, inte minst att åka runt till hela tjocka släkten och berätta.

Men nästa helg förhoppningsvis så kommer det att börja röra på sig igen, det är iallafall planen!

Hoppas ni båda kryar på er ordentligt inom en snar framtid. Förövrigt så får jag väl gratulera till den framtida pojken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinajel:

Ber om ursäkt att det inte har hänt mycket här. Det främsta skälet är att det helt enkelt inte har hänt mycket med bygget...

Dels har jag och frugan gått om varandra med halsfluss som förstört de senaste två helgerna. Den glada nyheten är dock att vi ska få en liten pojke i februari, och det har tagit en hel del tid på sistone, inte minst att åka runt till hela tjocka släkten och berätta.

Men nästa helg förhoppningsvis så kommer det att börja röra på sig igen, det är iallafall planen!

Usch usch, hoppas ni slipper halsflussen snart då! Roliga nyheter ni ska ut o sprida! Grattis!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Först och främst, tack för gratulationerna! Namnspekulationerna pågår för fullt.

Länge sen det blev en riktig update här, men idag var både jag och frugan tillräckligt friska och pigga igen för att köra igång lite smått med burken, så vi drog iväg till verkstan.

Vi började med att spåna lite kring hur man bäst skulle få till snygga kanter, osv. så vi körde igång med några provbitar i 2 mm kopparplåt. Har ett stort ark på 170x100 cm i 2 mm koppar, så det borde väl räcka kan man tycka. Kanske gör två eller tre chassin på en gång när man ändå håller på.

Jag började med att bocka till en provbit.

Sisådär då. Bockad, men kanterna är rundade. Det blir så med så tjock plåt, eftersom materialet inte har nånstans att ta vägen.

Lösningen heter: BANKA!

Såhär böjd är alltså plåten när den är nybockad.

Och såhär fin blir den när man har bankat och slipat och filat.

Och när hela burken är klar så kommer alltså bitarna att ligga ovanpå varandra, typ såhär.

Nu ska det sägas också att det här bara var en testbit för att prova att idén "bocka + banka + slipa" funkade, vilket den gjorde. När jag kör igång med den riktiga burken så kommer jag förstås vara noggrannare, plus att plåten ska poleras upp ordentligt också.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk
Medlem

jag hade kört bockat med runda kanter :), ser skit bra ut så

Permalänk
Medlem

Trevligt med en update. Hade först tänkt fråga varför du skulle slipa men jag hade glömt att du skulle patinera metallen också. Tror hur som helst att det kommer att bli snyggt.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone