Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Temp 2600k

hej idag fick jag min nya dator, asus z77 deluxe moderkort och 2600k cpu.
Efter att ha kopplat in allt utan problem så tänkte jag testa hur cpu fläkten fungerade och laddade ner prime.
Jag har inte rört någon inställning i bios så turbofunktionen etc är igång.

http://imageshack.us/photo/my-images/100/vamrt.jpg/
Detta är efter ca 4 min prime 95 med en noctua d14 kylare. Så frågan är om någonting är fel eller om det är en ok temperatur? tänkte klocka den i helgen men den verkar vara väldigt varm..

mvh patrik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Helt normalt med originalkylaren. Du har fortfarande hela 40 grader upp tills processorn börjar värmetrottla. Att klocka med högre vcore kräver annan kylare. En https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-... funkar så längre du inte klockar extremt. Ivfsh är det den jag kör med i 4,5 GHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av hasenfrasen:

Helt normalt med originalkylaren. Du har fortfarande hela 40 grader upp tills processorn börjar värmetrottla. Att klocka med högre vcore kräver annan kylare. En https://www.inet.se/produkt/5321392/arctic-cooling-freezer-7-... funkar så längre du inte klockar extremt. Ivfsh är det den jag kör med i 4,5 GHz.

jag använder en nocta d14 kylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av gamenerd:

Efter att ha kopplat in allt utan problem så tänkte jag testa hur cpu fläkten fungerade och laddade ner prime.

Detta är efter ca 4 min prime 95 med en noctua d14 kylare. Så frågan är om någonting är fel eller om det är en ok temperatur? tänkte klocka den i helgen men den verkar vara väldigt varm..

mvh patrik

Det är lite varmt ja med tanke på din kylare. Inte i närheten av någon fara dock. Men Hur är flödet i lådan övrigt? Såg 31 grader i lådan. Rätt varmt.
Kör med stock och får nu på sommaren temps på typ 50 grader max. Min kylare är väl ganska lik din.

Dock absolut ingen fara alls. Kanske är varmt i ditt rum?

Moderkort: Asus P8Z77-V CPU:i5 3570k@4.2Ghz Mem: Corsair Vengeance 8GB
Nätagg: Fractal Design Newton R3 600w Platinum GPU: EVGA GTX TITAN
Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Cpu-Kylare: Phanteks PH-TC14PE Skärm:Fujitsu SL27T-1 x 3 (Surround)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av gamenerd:

mvh patrik

Är din låda väldigt dammig? Står den i ett trångt utrymme med lite ventilation?

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av palusa:

Det är lite varmt ja med tanke på din kylare. Inte i närheten av någon fara dock. Men Hur är flödet i lådan övrigt? Såg 31 grader i lådan. Rätt varmt.
Kör med stock och får nu på sommaren temps på typ 50 grader max. Min kylare är väl ganska lik din.

Dock absolut ingen fara alls. Kanske är varmt i ditt rum?

är väldigt varmt där jag sitter så, och sidofläkten är inte på då lådan är öppen för stunden, är det säkert att börja klocka upp den eller kanske kylpastan är lite knas?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av Thompaam:

Är din låda väldigt dammig? Står den i ett trångt utrymme med lite ventilation?

ne den är väldigt dammfri för stunden, 5 fläktar i chassit och på 2 cpu kylaren.
Står väldigt öppet på bordet utan några saker som kan blockera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Tja!

Se över kylpastan kanske, ska vara betydligt svalare än så. Tror jag slarvade lite själv men har inte orkat bry mig
Jag kör också med D14 kylaren, bytte moderkort i höstas tack vare gamla sandybridge buggen, och har väl slarvat lite med pastan ca: ~10 grader varmare. men idag är det väldigt varmt i rummet och datorn är långt ifrån dammfri

Ungefär samma temperaturer som dig på kärnorna fast överklockat..
http://imageshack.us/photo/my-images/441/test1ls.png/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Jan 2008

Min ligger på 85C på varmast kärnan efter nån timme med 1.375V.
Monterat om min kylare minst 20 gånger men har fått acceptera att min är skit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Farligt varmt är det absolut inte. Men du bör kunna få det lite svalare med den kylaren. Montera om!

Spänningen är dessutom onödigt hög, så ställ den manuellt ist. för auto.

Var och en av dom åtgärderna bör ge dig några grader i rätt riktning. Så du lär kunna klocka en del innan du når ens 70°C, vilket är en ganska konservativ/försiktig gräns.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2003
Skrivet av palusa:

Såg 31 grader i lådan. Rätt varmt.

Ummmm.... nej? Det är sommar, med kanske 25+ grader inomhus, så det är en helt normal temperatur. Liksom dom övriga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

60 grader är dock väldigt ok enligt mig. min kör ca 35 idle ( 4.2GHZ så vet inte vad idle ligger på då ). Och kanske 55-60 i load. Jag använder då H80 ( ca samma temp som D14 ). Tänk på sommaren med = högre temps

I7 2600K, MSI GTX 970 SLI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

CITERA OM DU/NI VILL HA SVAR :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Varmt i rummet + volten på auto, det där plussar på minst 10c på CPU, så kylaren är säkert ok monterad, klocka på bara
CPU tål 90c utan att den trottlar, men håll dig runt 80c så är det inga som helst problem.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.