Permalänk

Farliga temps? (i5 3570k)

Hej!

Byggde precis ihop min första burk och tänkte kolla vilka temperaturer som min cpu ligger på vid belastning. Körde orthos i ca 3 min (vågade inte köra längre nu i början) och kom upp i 85C max enligt HW-monitor. Använder för tillfället kylaren som medföljde processorn (då min corsair H60 inte passar) samt sitter i ett ganska varmt rum.

Tycker ni något ser tokigt ut på bilden ovan?

Permalänk
Medlem

Höga temps, monterat kylaren dåligt? Har du lite kylpasta skulle du kunna montera om den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Helt normala temp med lite körande av Orthos och lite varmt rum
Fast Orthos ska du inte köra, som du också ser på tempen belastar inte det programmet alla cores om jag minns rätt, men var årtal man använde det.
Kör prime95 istället.

Men som sagt inga som helst problem med dina temperaturer som för övrigt inte är 85c utan 79c som max, package som är heatspredern om den visar mer än cores så visar den fel, vilket inte är ovanligt om du har nyare CPU än vad programmet du använder är.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Helt normala temp med lite körande av Orthos och lite varmt rum
Fast Orthos ska du inte köra, som du också ser på tempen belastar inte det programmet alla cores om jag minns rätt, men var årtal man använde det.
Kör prime95 istället.

Men som sagt inga som helst problem med dina temperaturer som för övrigt inte är 85c utan 79c som max, package som är heatspredern om den visar mer än cores så visar den fel, vilket inte är ovanligt om du har nyare CPU än vad programmet du använder är.

Har testat prime95 men vet inte om jag ska våga testa det igen då jag fick högre temps förra gången, vid vilken temperatur kan processorn ta skada? Kan vara bra att veta innan man kör ett test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Har testat prime95 men vet inte om jag ska våga testa det igen då jag fick högre temps förra gången, vid vilken temperatur kan processorn ta skada? Kan vara bra att veta innan man kör ett test.

Går tempen över 90c börjar CPU trottla dvs börjar strypa sig själv, vid 95c trottlar den rejält, och blir det mer så stänger den sig helt.
Dock nån skada kommer inte ske.

Så med goda marginaler kan du gå till 80c drygt, skulle skaffa en bättre kylare om du ska klocka mer, alternativt invänta vintern...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Går tempen över 90c börjar CPU trottla dvs börjar strypa sig själv, vid 95c trottlar den rejält, och blir det mer så stänger den sig helt.
Dock nån skada kommer inte ske.

Så med goda marginaler kan du gå till 80c drygt

Efter 1 test med prime95, borde det vara så höga temps med standardkylaren?

Permalänk

Du borde se över monteringen av CPU kylaren. Som Ggustavsson sa, om temperaturen överskrider 90 grader borde du börja fundera på att montera om kylaren, alternativt köpa en ny kylare.

Permalänk
Skrivet av Edonkulator:

Du borde se över monteringen av CPU kylaren. Som Ggustavsson sa, om temperaturen överskrider 90 grader borde du börja fundera på att montera om kylaren, alternativt köpa en ny kylare.

Kommer att byta kylaren men jag använder kylaren som följde med processorn då jag inte får fast min corsair H60 för tillfället. Hålen i radiatorn stämmer ej överens med hålen i fläkten samt de medföljande skruvarna verkar vara för långa, borde väl gå att reklamera?

Permalänk
Skrivet av Mindstormer:

Kommer att byta kylaren men jag använder kylaren som följde med processorn då jag inte får fast min corsair H60 för tillfället. Hålen i radiatorn stämmer ej överens med hålen i fläkten samt de medföljande skruvarna verkar vara för långa, borde väl gå att reklamera?

Verkar onekligen konstigt... Har du testat montera den enligt manualen? http://www.corsair.com/media/cms/manual/forWeb_8.5inx11in_H60...

Permalänk
Skrivet av Edonkulator:

Verkar onekligen konstigt... Har du testat montera den enligt manualen? http://www.corsair.com/media/cms/manual/forWeb_8.5inx11in_H60...

Ja, skruvarna som medföljde ser inte ens ut som de i manualen. De verkar även vara för långa (säker 4-5mm för långa) samt att de inte ens går att skruva fast i radiatorn. Att hålen för fläkten ej matchar gängorna i radiatorn gör ju inte saken bättre.

Skulle kanske kunna slänga upp bilder ifall du fortfarande tvivlar... =P

Permalänk
Medlem

Har alla missat att TS kör överklockat? Egentligen är det väldigt bra temperaturer med tanke på din överklockning och att du kör med stockkylare som verkligen inte är ämnad för just överklockning. Vänta med överklockningen tills du fixat en eftermarknadskylare så ska du se att temperaturerna sjunker 10-15°C.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Har alla missat att TS kör överklockat? Egentligen är det väldigt bra temperaturer med tanke på din överklockning och att du kör med stockkylare som verkligen inte är ämnad för just överklockning. Vänta med överklockningen tills du fixat en eftermarknadskylare så ska du se att temperaturerna sjunker 10-15°C.

Ändrade system performance i UEFI till normal och fick följande temps efter ca 15 min i prime 95:

Är dessa temps acceptabla (för tillfället)?

Permalänk

Helt okej temperaturer med tanke på att du kör stock kylaren på en överklockad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Ändrade system performance i UEFI till normal och fick följande temps efter ca 15 min i prime 95:
http://i46.tinypic.com/ng67vp.png

Är dessa temps acceptabla (för tillfället)?

oja, helt normala temperaturer.

Edit: ignorera, läste fel!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mindstormer:

Ändrade system performance i UEFI till normal och fick följande temps efter ca 15 min i prime 95:
http://i46.tinypic.com/ng67vp.png

Är dessa temps acceptabla (för tillfället)?

Alltså, Intel rekommenderar att man inte går över 67,4ºC på Ivy bridge. Så allt babblande här om att 80ºC är ok känns ganska dumt.

Källa: http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Proce...
Vad Tcase är: http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm

Du borde inte överklocka på stockkylaren med ivy. Och din H60 borde passa om du inte har slarvat bort fästena.
Sen hur farligt det är att låta den tuffa på i 80ºC vet jag inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Alltså, Intel rekommenderar att man inte går över 67,4ºC på Ivy bridge. Så allt babblande här om att 80ºC är ok känns ganska dumt.

Källa: http://ark.intel.com/products/65520/Intel-Core-i5-3570K-Proce...
Vad Tcase är: http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-033342.htm

Du borde inte överklocka på stockkylaren med ivy. Och din H60 borde passa om du inte har slarvat bort fästena.
Sen hur farligt det är att låta den tuffa på i 80ºC vet jag inte

Vi pratar kärntemperaturer här, inte Tcase temperaturer!
en jämra skillnad.

Men annars riktigt SB tex har 72c drygt i Tcase och CPU klarar ca 93c i kärnan utan att trottla, sen går det fort med trottligen.
IB ligger på ca 90c utan att trottla,

Så när vi säger 80c är ok så menas det temp i kärnorna, inte Tcase, för 80 och även 85c är en helt OK tempratur som man kan köra med utan problem för CPU eller dess prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Klart H60in passar.
Det är du som gör fel tror jag. Skruvarna ska vara långa.
Sen ska fläkten sitta framför radiatorn så du blåser luften ur Chassit.
Kolla igen och läs manualen för det är inte nåt som är fel de kan jag lova dej.
Sen att blocket inte skulle passa det är ju helt knäppt. Prova igen !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ggustavsson:

Vi pratar kärntemperaturer här, inte Tcase temperaturer!
en jämra skillnad.

Men annars riktigt SB tex har 72c drygt i Tcase och CPU klarar ca 93c i kärnan utan att trottla, sen går det fort med trottligen.
IB ligger på ca 90c utan att trottla,

Så när vi säger 80c är ok så menas det temp i kärnorna, inte Tcase, för 80 och även 85c är en helt OK tempratur som man kan köra med utan problem för CPU eller dess prestanda.

Det är sant, det var därför jag också länkade definitionen av Tcase. Men jag har svårt att se att det skulle vara 10-15ºC skillnad mellan kärnorna och varmaste delen på heatspreadern. Och av alla rekommendationer jag har läst här så har det varit att man inte ska gå över 72ºC core.
Därför tycker jag 80-85ºC låter konstigt.

Hittar dock ingen information om hur Tcase relaterar till kärnorna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ggustavsson:

Vi pratar kärntemperaturer här, inte Tcase temperaturer!
en jämra skillnad.

Men annars riktigt SB tex har 72c drygt i Tcase och CPU klarar ca 93c i kärnan utan att trottla, sen går det fort med trottligen.
IB ligger på ca 90c utan att trottla,

Så när vi säger 80c är ok så menas det temp i kärnorna, inte Tcase, för 80 och även 85c är en helt OK tempratur som man kan köra med utan problem för CPU eller dess prestanda.

Nej, det kan jag inte hålla med om. 80 grader är på gränsen för Ivy Bridge. Den tåler temperaturerna men det är verkligen inget man vill köra på.

Överklockningsbarheten på 3770/3570 är fantastisk om man har kapaciteten till det, det vill säga kväve eller helium.
Ivy Bridge tåler inte att klocka bra på luft oavsett hur du vrider på det.
(Måste även tillägga att Ivy throttlar vid 100-105 grader av egen erfarenhet och inte någonting på 90. Processorer nuförtiden stänger inte av datorn om du inte pressar den till fullständigt galna temperaturer)

För att komma till någon form av sammanfattning här så är det lugnt under 90 grader. Men bara för den håller 90 så ska du definitivt inte köra på det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det är sant, det var därför jag också länkade definitionen av Tcase. Men jag har svårt att se att det skulle vara 10-15ºC skillnad mellan kärnorna och varmaste delen på heatspreadern. Och av alla rekommendationer jag har läst här så har det varit att man inte ska gå över 72ºC core.
Därför tycker jag 80-85ºC låter konstigt.

Hittar dock ingen information om hur Tcase relaterar till kärnorna

Case ligger i regel några grader under Core.

Så i princip bör 80ºC under korta stunder vara OK, eftersom Case inte hinner värmas upp.

Men enligt min erfarenhet så behöver det inte diffa så många grader mellan Case och Core, så jag skulle inte rekommendera en Coretemp på 85ºC i IB.

edit: Som Blargmode påpekade så kastade jag om 'Case' och 'Core' i första meningen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lorgix:

Core ligger i regel några grader under Case.

Så i princip bör 80ºC under korta stunder vara OK, eftersom Case inte hinner värmas upp.

Men enligt min erfarenhet så behöver det inte diffa så många grader mellan Case och Core, så jag skulle inte rekommendera en Coretemp på 85ºC i IB.

Mja det blev nog fel där, Core lär ju vara varmare än Case, det är ju trots allt kärnorna som utvecklar värmen. Men trevligt att fler än jag tycker att 85ºC låter högt, då kanske jag inte är helt ute och cyklar ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Ändrade system performance i UEFI till normal och fick följande temps efter ca 15 min i prime 95:
http://i46.tinypic.com/ng67vp.png

Är dessa temps acceptabla (för tillfället)?

Skrivet av milo_:

oja, helt normala temperaturer.

Hoppsan! jag läste fel. Att temperaturen endast gick ner till 85°C är inte alls normalt även med stock hastighet. Jag kom inte ens upp i 70°C med en 2600k och stockkylare. Den temperaturen är inte direkt skadlig men icke att rekommendera, min egen smärtgräns ligger vid ~75°C. Hur ser resten av luftflödet i chassit?

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag hade uppemot 85 grader vid load med min stockkylare @3.8ghz (kombinationen apvarm lägenhet sommarhalvåret o moderkort som verkar vilja ställa spänningen själv var inte klockren). Ny kylare gjorde susen i vilket fall som helst

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Klart H60in passar.
Det är du som gör fel tror jag. Skruvarna ska vara långa.
Sen ska fläkten sitta framför radiatorn så du blåser luften ur Chassit.
Kolla igen och läs manualen för det är inte nåt som är fel de kan jag lova dej.
Sen att blocket inte skulle passa det är ju helt knäppt. Prova igen !

Tänkte göra ett till försök men då måste jag bli av med den nuvarande kylpastan, tror du spolarvätska och bomullstopsar (eller kaffefilter) funkar bra?

Även testat lite spelande och den högsta temperaturen som jag uppmätte (i någon utav kärnorna) var 75 grader.

Permalänk
Medlem

Kaffefilter o spolarvätska borde funka, så längde det dunstar allt så, körde dock med t-röd o kaffefilter, gick überbra

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Lyckades få in min H60 nu, det var inget fel utan det gick till slut. ^^

Efter ca 7 min i prime95 @ 3,6GHz fick jag följande resultat:

Vilken temperatur borde jag hålla mig under nu när jag kommer att försöka överklocka lite?

EDIT:
Kör för tillfället prime95 @ 4,2GHz och än så länge överstiger jag inte 70 grader vilket verkar lovande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindstormer:

Lyckades få in min H60 nu, det var inget fel utan det gick till slut. ^^

Efter ca 7 min i prime95 @ 3,6GHz fick jag följande resultat: http://i48.tinypic.com/w9v87o.png

Vilken temperatur borde jag hålla mig under nu när jag kommer att försöka överklocka lite?

EDIT:
Kör för tillfället prime95 @ 4,2GHz och än så länge överstiger jag inte 70 grader vilket verkar lovande.

Jag föreslår att du börjar med 70°C.

Se till att du använder senaste versionen av Prime95 (27.7).

Använd IntelBurnTest för att göra en snabb test av stabiliteten, och kolla värmeutvecklingen. (IBT genererar i regel mer värme än Prime95)

Permalänk
Medlem

Överklockad cpu och stockkylare i strax över 1000rpm. Skulle tro att en temp på 80C är ganska normalt med den konfigen.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Under 80°C med låg spänning kommer jag nog sikta på iaf. Därefter skulle jag kika på hur temperaturerna ser ut när man faktiskt använder datorn, snarare än stresstestar den.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:
Min CPU (I52500k) ligger på 30-35 i IDLE och har klockat den till 4,4GHZ och när jag körde max så den låg på 4,4GHZ hela tiden så låg den på 50-60, är det farligt/dåligt?
Skulle vilja testa något program som TS har gjort, vilket rekommenderar ni?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 2500k - Moderkort: ASUS P8Z77-V LX - RAM: 4GB XMS3 1333Mhz - Chassi: Fractal Design Define R3 Svart - Nätagg: OCZ PowerSupply ModXstream Pro Series 500W - Hårddisk: 1TB Seagate Barracuda 7200RPM 64MB Cache - Mus: Steelseries Sensei RAW Glossy Black - Musmatta: Steelseries QCK+ SK Gaming - Tangentbord: Saitek Eclipse - Headset: Steelseries 5hv2 Svart