Vattenkylningsguide - vad man behöver!

Permalänk
Medlem

Vattenkylningsguide - vad man behöver!

Här är några tips och listor på vad man behöver för att bygga en vattenloop i din dator. Jag kommer ha tre listor, en för bara cpu, en för cpu+gpu och en för cpu+mult. gpu. Btw: Denna tråd kommer antagligen uppdateras allt eftersom. Citera om du har frågor/ anmärkningar på texten, inte säkert att jag kan svara.
Sedan kan man såklart köpa ett slutet system från t.ex. Corsair.
Tips:
-om du behöver ett kompakt system så försök hitta någon reservoar med pump inbyggd, gärna en som sitter i 5,25" platser eftersom dessa oftast inte används.
-Kolla alla mått en gång extra så att du vet att allt passar.
-Försök dra slangar så snyggt som möjligt och undvik svängar såpass tvära att slangen viker sig.
-Använd genomskinlig slang så kan du lättare se om det bildas bubblor någonstans, om du vill ha
-Se till att pumpen aldrig får slut på vatten, detta kan skada pumpen.
-Läcktesta om möjligt utanför chassit.
-Se till att alla vattenblock är kompatibla med dina komponenter, det är olika vattenblock på t.ex. radeon hd 7970 (ref.) och radeon hd 7970 cu2 osv.
-Köp några extra nipplar i olika former, man vet aldrig när man kan stöta på problem eller bara behöva fler nipplar.
-Glöm inte att ha bra fläktar! T.ex. Silverstone AirPenetrator är bra.

Märken: www.coolingstuff.se
-EKWB.
-Swiftech
-Alphacool.
-MagiCool.
-Phobya
-Masterkleer. (Slang)

Lista 1:
-Pump.
-Reservoar.
-Radiator 120/240mm.
-Slang.
-Nipplar/fittings.
-Dator(såklart).
-Vattenblock för cpu.

Lista 2:
-Pump.
-Reservoar.
-Radiator 360mm/240mm+120mm.
-Slang.
-Nipplar/fittings.
-Dator.
-Vattenblock till cpu+gpu.

Lista 3:
-Pump.
-Reservoar.
-Radiator 480mm+120/360mm+120/240+240.
-Slang.
-Nipplar/fittings.
-Dator.
-Vattenblock till cpu+gpu.

Btw: mina tips till vilka radiatorer som man ska använda är bara lite info... man kan självklart göra hur man vill.