Varför startar inte fläktarna? Fractal Design R3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Varför startar inte fläktarna? Fractal Design R3

LÖST!

Har fått min dator levererad, monterat av ett datorföretag (inet), men ingen av fläktarna i chassit Fractal Design R3 startar. Nu är det bara processorkylaren som går så tempen flög upp snabbt! Har tagit av ena sidan på chassit för att det ska bli luftflöde...

Jag har aldrig varit med om något liknande och kan inte ge mig in i bygget och modifiera då jag nog sabbar garantin på monteringen då. Men vad kan vara fel??? Allt ska vara testat hos inet och fläktarna är inkopplade, verkar som att det är ett fläktreglage på baksidan i form av en ratt men den gör ingen skillnad när man vrider på den.

Ville även ha en extra fläkt så det siter en Schythe Genthel Typhoon monterad också men den står still också.

Testat med SpeedFan men den gör ingen skillnad heller. Den hittar fläktarna men det står bara fan speed 0 (såklart)

Något jag kan göra för att få dom att starta?

Ska såklart höra med supporten i morgon.... men tänkte om någon har en aning såhör på kvällen.. natten...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NNY
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Andnate:

Har fått min dator levererad, monterat av ett datorföretag (inet), men ingen av fläktarna i chassit Fractal Design R3 startar. Nu är det bara processorkylaren som går så tempen flög upp snabbt! Har tagit av ena sidan på chassit för att det ska bli luftflöde...

Jag har aldrig varit med om något liknande och kan inte ge mig in i bygget och modifiera då jag nog sabbar garantin på monteringen då. Men vad kan vara fel??? Allt ska vara testat hos inet och fläktarna är inkopplade, verkar som att det är ett fläktreglage på baksidan i form av en ratt men den gör ingen skillnad när man vrider på den.

Ville även ha en extra fläkt så det siter en Schythe Genthel Typhoon monterad också men den står still också.

Testat med SpeedFan men den gör ingen skillnad heller. Den hittar fläktarna men det står bara fan speed 0 (såklart)

Ska såklart höra med supporten i morgon.... men tänkte om någon har en aning såhör på kvällen.. natten...

Testa att peta till dem lite och se om de börjar snurra!:)

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Huskvarna
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av Andnate:

Kolla kablarna som går från fläktkontrollern och se om strömkabeln sitter i och ser hel ut.

i7 6700k @ 4.7GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | Palit 1080 GameRock | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 3x2TB | Silverstone TJ08B-E | QX2710 | U2412M | AW2310 | Filco Majestouch MX Brown | Logitech G402

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av era909:

Kolla kablarna som går från fläktkontrollern och se om strömkabeln sitter i och ser hel ut.

Gjort, allt verkar sitta som det ska och det ska ha kollats av dom som monterade den, allt sitter på plats vad jag kan se och känna.

Skrivet av aMightyMuffin:

Testa att peta till dem lite och se om de börjar snurra!:)

Tyvärr... det är stendött. Dom har inte rört sig en millimeter sen jag slog på datorn för första gången för två timmar sen.

Men tack för tipsen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Andnate:

Gjort, allt verkar sitta som det ska och det ska ha kollats av dom som monterade den, allt sitter på plats vad jag kan se och känna.

Tyvärr... det är stendött. Dom har inte rört sig en millimeter sen jag slog på datorn för första gången för två timmar sen.

Men tack för tipsen..

Kontakta inets support.

Skickades från m.sweclockers.com

AMD FX-8350 | Corsair H80i | ASUS Crosshair V Formula-Z | OCZ Vector 512GB | Fractal Design Newton R3 600W | Fractal Design Define R4| Corsair Venegance Red DDR3 16GB 1866MHz | Powercolor Radeon HD7970 | Eizo Foris FS2331

Inet - Sweclockers fri frakt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av kazen_90:

Kontakta inets support.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det har jag redan gjort via mail då dom har stängt nu men tänkte ändå chansa och höra om någon hade några idéer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jun 2007

Testa och koppla in fläkt/-arna direkt på nätagget med en sån där 4-pin molex (om du har en sån förstås) så du vet att dom faktiskt funkar. Kolla så alla kablar till moderkortet sitter där dom ska. Moderkortets senaste drivrutiner är installerade. Givetvis är ju detta sånt som Inet ska ha koll på men som sagt.

Phenom II X6 1090T@3,2 GHz | Thermalright TRUE black | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Asus Strix GTX 960 2 GB | Corsair XMS3 8GB DDR3@1600 MHz | Corsair RM850 W | NZXT Phantom 530

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Du lär inte sabba någon garanti alls om det är custom-dator du lagt ihop som en kundvagn hos Inet och att du endast betalat för montering.

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jkpg
Registrerad
Jan 2012

kolla om de är ikopplade via fractals designs mini fläkt kontroller på baksidan så kan det vara den som spökar.. det gjorde min iaf när jag hade mitt r3 chassi

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av hippsieee:

kolla om de är ikopplade via fractals designs mini fläkt kontroller på baksidan så kan det vara den som spökar.. det gjorde min iaf när jag hade mitt r3 chassi

Och om de är kopplade mot fractal designs fläkt controller så måste den i sin tur ha sin molexkontakt (4-hål plastig sak) ikopplad mot nätaggregatet...

PC: Fractal Design R3 ~ Seasonic X650 ~ Sabertooth X58 ~ i7 950 (@stock speed) w/ Megahalems ~ 18GB DDR3 1600MHz ~ Radeon HD 7750 passivt ~ 3 x SSD, 4 x WD Caviar Green ~ Linux Mint 18
Musik: foobar lossless via toslink / Cambridge 650C > DacMagic > Cambridge 550A > Beyerdynamic DT880 (250ohm)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

har en fläktkontroller från FD som la av, så helt bulletproof är de icke,

har även en kompis som var förbannad på fläktkontrollen ifråga, han hade missat att koppla in strömmen till den, kolla ifall den är inkopplad? matarkabel alltså?

en liten vit kontakt in i fläktkontrollen och en vit molex till nätagget på andra sidan., (någorlunda stora kontakter med fyra pinnar i)

edit: någon annan hann före.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

PROBLEM LÖST! Molexkontakten var det glapp i, den satt inte i ordentligt. Hade känt på den en gång men krävdes lite hårdare tag för att det skulle klicka till... nu hoppas jag att det funkar.

Tack för hjälpen, skönt att det var så enkelt!!!!!!!!!!!!