Routerproblem... :(

Permalänk

Routerproblem... :(

tjena. ska slänga ihop ett lan idag, och har ett litet problem.. min router ger bara ut 4 iPod adresser (gissar att det är problemet), när vi försöker få internet till fler än 4 datorer får ändå bara 4 st uppkoppling. det är inte så kul eftersom vi måste byta med varandra var femte timme.. hur fixar jag problemet? går det:?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur många portar har routern? Har ni en switch mellan router och datorer? Man kan ha väldigt många datorer på samma externa IP, men datorer inom nätverket får inte ha samma lokala adress.

Hur många nätverksanslutningar är det på routern?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att du har ett modem/router som är i bryggat läge och ni får externa ip-adresser på maskinerna. Lösningen är, om mitt antagande stämmer, att helt enkelt fixa så att modem/router inte är i bryggat läge men en ännu enklare men kostsammare lösning är att köpa en router (dlink/netgear/whatever) och köra på den istället. Allt detta om mitt antagande stämmer men du säger ju inte om ni får 192.168.x.x, 172.16.x.x eller 10.x.x.x adresser eller om det är externa IP.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Skrivet av nivv:

Hur många portar har routern? Har ni en switch mellan router och datorer? Man kan ha väldigt många datorer på samma externa IP, men datorer inom nätverket får inte ha samma lokala adress.

Hur många nätverksanslutningar är det på routern?

är 8 på routern som vi sen tar in till en switch med 4, och är vi fler än 4 tar vi två switčhar som är inkopplade i routern

Skickades från m.sweclockers.com