Permalänk
Medlem

Första Vattenkylningen, Nipplar?

Tjenare, har nyss fått hem mitt paket från Aquatuning har en fråga ang nipplarna.
Hur hårt ska man dra åt dessa rackare? ska man dra så hårt man kan eller finns det någon regel?

Tack Trevlig helg Btw

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Så hårt det krävs för att det inte ska läcka? =D
När jag byggt vatten brukar jag alltid sätta ihop det utanför och fixa allt sådant och köra det några timmar, sedan montera in och dubbel kolla, köra igen någon timme eller två med el-sladden utdragen just to be safe.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det ska sitta bra men du ska inte skruva åt så hårt så att slangen spricker. Det ska "sitta" men inte för hårt. Jag brukar dra lite med en tång efter att fingrarna inte orkar mer, men inte så mycket.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så hårt det krävs för att det inte ska läcka? =D
När jag byggt vatten brukar jag alltid sätta ihop det utanför och fixa allt sådant och köra det några timmar, sedan montera in och dubbel kolla, köra igen någon timme eller två med el-sladden utdragen just to be safe.

Det var just det jag undrade hur hårt det krävs för att det inte ska läcka

Skrivet av ceogar:

Det ska sitta bra men du ska inte skruva åt så hårt så att slangen spricker. Det ska "sitta" men inte för hårt. Jag brukar dra lite med en tång efter att fingrarna inte orkar mer, men inte så mycket.

Nu menade jag inte på slang sidan utan vid gäng-sidan som man drar fast i block/rad

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Rekordmedlem

4 Newtonmeter
Nä men jag har dragit en hel del nipplar på kylsystem i industri och de allra flesta blir i princip helt täta när man drar med fingrarna, så man behöver bara dra några grader mera än det man orkar med fingrarna, kanske 1/4 varv som absolut max om man har packningar eller gängtejp, har man nått flytande tätningsmedel/gänglåsning i gängorna som härdar så drar man bara tills nippeln är åt rätt håll och låter det sedan härda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.