Permalänk
Medlem

Placering Antec 620 i P183

Fick hem min Antec Khuler 620 igår och funderar lite över hur jag ska montera den...

Första tanken var ju att sätta den som intake i fronten men upptäckte direkt att slangarna inte räckte och att det itne rikting får plats så bra =(.

Så jag undrar vad ni tror om att sätta den bak i chassit som intake och om jag enbart skall ha topp fläkten som outlet? Eller bör jag köra intake på både topp fläkten + radiator fläkten med mina 2 front-fläktar som outlet?

Skulle möjligen kunna bygga ett fäste och köra som intake från plats 7...

Era tankar?

Har köpt 2 Scythe GT 1850rpm som jag tänkte köra PnP men kanske skulle köra med en push bara för intake bak och sätta den andra i toppen för att få bättre utsugning från chassit om jag endast kör med 1 fläkt för outlet?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk

kör den som outlet där back i chassit, har du någotsånär bra luftflöde i chassit (vilket jag antar om du har 1850 RPMs fläktar) så är temp skillnaden i och utanför lådan inte så stor så då kvittar det.

Permalänk

Kör på utblås.

Permalänk
Medlem

Okey satsar på utblås där bak då antar jag... Va tycker ni om att köra PnP på den då? Eller ska jag köra som trycker igenom radiatorn och ut genom chassit, och sätta den andra 1850rpm i fronten för extra luftflöde genom chassit?

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Hej, har spenderat många timmar på läsning både på Swec, samt andra sajter, har själv ett p182 och en 620 samt en i7 3770k, från början gjorde jag som det stod i manualen och monterade den som utsug ibak i chassit, och fick en temp på runt 35 grader i idle, (22-23 grader i rumstemp) och efter nån timmes spelande i bf3 så var jag uppe på 69 grader på stock klock, vilket för mig inte var så roliga siffor.

det jag har testat sen dess är att montera två fläktar istället för en, vilket resulterade i en till två graders mindre temp i OCCT jämför med en fläkt, och har läst ett par tester från några utlänska sidor som bekräftar att Push and Pull inte verkar vara nått att ropa hej för, stämmde i mitt fall iallafall.

det jag testade efter var följande (det ska tilläggas att jag har två 120mm noctua i fronten och en i taket på chassit) var att flytta 620;n från ibak till fronten och använda den som insug istället, detta gjorde jag av två anledningar, ena var att jag tror att jag får ett bättre luft flöde genom burken på detta sätt (kontra att ha den som insug ibak alltså), det andra är att jag inte har något dammfilter ibak, vilket jag tycker är grymmt smidigt, visst man kan väll montera ett ibak men betydligt struligare att rengöra.
Hur som hellst så resulterade detta i att tempen skönk mellan 8-10 grader i OCCT mot att ha 620;n ibak som utsug. klart nöjd över detta.

det ända som jag stör mig nu är ljudet, den låter relativt högt i idle (har kört en noctua luftkylare innan som var näst intill ljudlös) men jag hoppas råda bot på detta med ett fläkt byte, beställde en Akasa Viper som har idle rpm på 600 istället för antec's egna som ligger på ca 1400.

kan även tillägga att jag har kört OCCT testerna på standard pastan som följer med, har nu idag bytt till Arctic silver 5 och kört ett nytt OCCT test och märker ingen direkt skillnad möjligtvis 1-2 grader men det vandrar lite.

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granathe:

Hej, har spenderat många timmar på läsning både på Swec, samt andra sajter, har själv ett p182 och en 620 samt en i7 3770k, från början gjorde jag som det stod i manualen och monterade den som utsug ibak i chassit, och fick en temp på runt 35 grader i idle, (22-23 grader i rumstemp) och efter nån timmes spelande i bf3 så var jag uppe på 69 grader på stock klock, vilket för mig inte var så roliga siffor.

det jag har testat sen dess är att montera två fläktar istället för en, vilket resulterade i en till två graders mindre temp i OCCT jämför med en fläkt, och har läst ett par tester från några utlänska sidor som bekräftar att Push and Pull inte verkar vara nått att ropa hej för, stämmde i mitt fall iallafall.

det jag testade efter var följande (det ska tilläggas att jag har två 120mm noctua i fronten och en i taket på chassit) var att flytta 620;n från ibak till fronten och använda den som insug istället, detta gjorde jag av två anledningar, ena var att jag tror att jag får ett bättre luft flöde genom burken på detta sätt (kontra att ha den som insug ibak alltså), det andra är att jag inte har något dammfilter ibak, vilket jag tycker är grymmt smidigt, visst man kan väll montera ett ibak men betydligt struligare att rengöra.
Hur som hellst så resulterade detta i att tempen skönk mellan 8-10 grader i OCCT mot att ha 620;n ibak som utsug. klart nöjd över detta.

det ända som jag stör mig nu är ljudet, den låter relativt högt i idle (har kört en noctua luftkylare innan som var näst intill ljudlös) men jag hoppas råda bot på detta med ett fläkt byte, beställde en Akasa Viper som har idle rpm på 600 istället för antec's egna som ligger på ca 1400.

kan även tillägga att jag har kört OCCT testerna på standard pastan som följer med, har nu idag bytt till Arctic silver 5 och kört ett nytt OCCT test och märker ingen direkt skillnad möjligtvis 1-2 grader men det vandrar lite.

Tack det va precis vad jag var ute efter som svar...

Hur monterade du den i fronten och på vilken plats? Jag testade snabbt bara och kom snabbt fram till att jag inte fick slangarna att räcka..

Läs detta annars... http://blog.antec.com/cooling/asetek-air-flow-matters/

Hittade detta när jag googlade lite extra.. Och om jag inte hittar en lösning att montera min radiator i fronten så får det helt enkelt bli så att jag tar in luften bak och i toppen och kör ut den genom fronten tyvärr..

Om du har bild på hur du monterade det så vore det riktigt nice..

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Hej, jag monterade den istället för den främmre front fläkten, dock fick jag lägga en bricka imellan för att fläkten inte ska ta i fästklackarna till dammfiltret (följde med 4st svarta brickor med kylaren) tog en bild så kan du kika, Aah där har du testet jag pratade om, om du kikar på bilderna med test resultatet samt vad han skrivit i conclusions så säger han PnP no diffrence.

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granathe:

Hej, jag monterade den istället för den främmre front fläkten, dock fick jag lägga en bricka imellan för att fläkten inte ska ta i fästklackarna till dammfiltret (följde med 4st svarta brickor med kylaren) tog en bild så kan du kika, Aah där har du testet jag pratade om, om du kikar på bilderna med test resultatet samt vad han skrivit i conclusions så säger han PnP no diffrence.

http://img69.imageshack.us/img69/1328/antec620.jpg

Jätte tacksam för hjälpen... Så fort jag kommer hem ska jag försöka montera det på samma sätt.. Köpte 2st Scythe GT 1850rpm för PnP , men sätter nog 1 av dom som utblås där bak istället.. Blev det väldigt tight att få slangarna att räcka? Jag höll mitt på plats bara men kändes tight haha

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB

Permalänk
Medlem

Kul att man kan hjälpa till!

nej jag tyckte inte att de var någon fara med slangarna, dock har du skrivit i ämmnes raden p183, och jag har p182, men du har skrivit p182 i din signatur så antar att de är den du menar, vet inte om de kan vara olika placeringar på processorn?

för även om det inte är några problem i mitt fall så en förksjutning på 2cm skulle nog ställa till med problem, se till att fläkten sitter närmast chassit bara

Visa signatur

Dell UltraSharp U2713HM | Antec P182 | Gigabyte GA-Z77 UD3H | Intel I7 3770K
Antec Kühler 620 | Corsair Vengeance 1600 LP 16GB
Gigabyte GTX 680 OC | Be Quiet Dark Power Pro 10 850w |2x Intel 330 SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Då va kylaren monterad och klar.. En noctua 120mm i toppen, och en Scythe GT 1850rpm där bak... Fick fast kylaren i fronten som du har gjort och en Scythe GT 1850rpm som trycker luften igenom radiatorn... ligger run 58-60C när jag kör prime95 med stock clock... känns dock lite högt :S

Edit efter några minuter till med Prime95 kom jag upp till 64 grader... känns på tok för högt med stock :S

Visa signatur

Acer Predator G6-710-70013 - tower - Core i7 6700K 4 GHz - 16 GB - SSD 256 GB, HDD 2 TB