Windows-skiva OEM på ny dator?

Permalänk
Medlem

Windows-skiva OEM på ny dator?

hej, jag har en windows 7 skiva från en gammal laptop, men då var windows redan förinstallerat och jag behövde inte någon kod för att ominstallera på samma dator. Kan jag installera den skivan på en ny dator jag snart kommer att köpa?

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Inte lagligt. Minns inte om OEM skivorna funerar att användra på olika märken när det gäller W7. Men annars om du har en ny OEM licens på den så är det lagligt att använda skivan om det inte följde med någon. Eller använda den till att göra ett USB minne som kan installera windows.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Den koden är med största sannolikhet redan aktiverad på laptopen, men du kan alltid använda skivan med en annan licens om du skulle vilja.

Permalänk
Medlem

jag menar inte att ha samma på 2 datorer, utan att flytta licensen^^

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan inte flytta en OEM licens mellan datorerna, enbart med retail licens går det.

Notera att OEm datorere har en annan form av aktivering, offline aka SLP. Dessa kan du inte använda på vilken dator somhelst. Är klisterlappen med licensen under datorn oanvänd kanske den går bra att använda.

Permalänk
Medlem

Skivan kan du återanvända men du behöver en ny kod för att aktivera Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att testa och se, skulle det inte fungera får du köpa en ny licens för ca 800kr.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

använda windows 7 igen?

ska köpa en ny data och undrar om jag behöver köpa nytt os eller kan jag använda det från min nuvarande dator?

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du har för licens. Har du en OEM-licens, så är den låst till moderkortet och ska enligt avtalet bara användas till den datorn. Men det kan gå att installera på andra ändå..

Har du en retailversion som är lite dyrare, kan du installera om den på flera datorer efterhand du byter upp dig hårdvarumässigt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Så det blir lättare för alla att hitta frågan och se alla svar på ett och samma ställe.