112 grader på vad jag antar är processorn

Permalänk

112 grader på vad jag antar är processorn

tja jag har denna http://www.inet.se/produkt/5308642/amd-phenom-ii-x4-965-3-4gh... och med hjälp av HWmonitor så brukar det stå på cputin max typ 115 grader när jag spelat något men vad jag sett så har jag aldrig sett den gå upp i över 100 grader det är bara vad det står på max annars är det på kanske 50 när jag kollar kan detta vara skadligt?

Permalänk
Avstängd

Sensor bugg 99% säkert, då datorn stänger av sig när den närmar sig 80-90grader.

Pröva på core temp eller everest.

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så inne på det här med hur varm en processor kan bli utan att ta skada, men det där låter väldigt oroväckande.
Men ta det lugnt med tunga program tills det kommer någon med en eventuell lösning här i tråden

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk
Avstängd

Kan vara ett tecken på att det är just 112 grader då bör du kontakta SOS (112) och be de snabbt som möjligt skicka iväg en ambulans till dig innan datorn dör helt!

Det är snabba ryck som gäller nu! Datorns liv hänger på dig!

Permalänk
Medlem

Prova de programen Alle22 sa ! Verkar vara en sensor bugg tror jag med

@Neroscar: De är inga tunga program alls utan flugviktare

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Prova de programen Alle22 sa ! Verkar vara en sensor bugg tror jag med

@Neroscar: De är inga tunga program alls utan flugviktare

Ahå där ser man, verkar logiskt

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

på core temp vart är det jag ska kolla då max temp eler?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Steven9905:

på core temp vart är det jag ska kolla då max temp eler?

exakt

Permalänk
Medlem

CPUTIN är väll inte direkt cpu värmen.
Står ju under helt olika kategorier, cputin har alltid varit hög för mig också.
Mycket högre än cpu tempen.

Permalänk

men vad är cputin?

Permalänk
Medlem

Googlade runt lite, och det kan vara att HWMonitor får en Fahrenheit-temperatur och tolkar den som Celsius (112F = 44,4C).

Men det kan också vara någon annan bugg som sagt, det varierar lite hur det funkar med olika moderkort. Så länge core/cpu temp visar normala värden så bör det vara lugnt, annars skulle CPUn stängt av datorn med överhettningsskyddet som någon skrev ovan.

Kolla denna tråden om vad det är:
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1027990-vad-ar-cputin/#post11722142

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Jag vet inte riktigt vad cputin står för men om du ska kolla temperaturen på processorn så är det Core#0 till 3 som gäller i HWMonitor

Dom värdena i gruppen cputin är i brukar vara buggade, jag har haft som lägst 2ºC på min, vilket är ganska intressant då här är 27ºC inne

Permalänk
Medlem

Det är väldigt vanligt att generell programvara har "problem" med minst en sensor - man skulle iofs kunna vända på det och säga att sensorerna ibland ställer till det för programvaran.

Det är på tiden att det hela standardiseras ordentligt, tycker jag. Alla sensorer borde registreras på gemensamt ställe, och det borde gå att fråga en sensor vad den har för minvärde, maxvärde, typ osv. Men inte bara sensorer förstås, utan även fläktstyrning.

På så vis skulle man slippa alla förbaskade specialprogram som följer med moderkorten (t.ex. ASUS AI Suite II, jag hatar det innerligt), som allt som oftast är skrivna av babianer, proppfulla med buggar och allmänt irriterande, designade för att se så "coola" ut som möjligt i första hand.

Visa signatur

5950X, 3090