Server för virtualisering och folding

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Server för virtualisering och folding

Har en budget på 10k att avsätta till en server som jag har tänkt att använda till Virtualbox (virtualisering av bl a Windows Server & SLES) och folding@home. Jag kommer med andra ord att installera en Linux-dist som grund och därefter slänga på folding@home och Virtualbox. Hårdvara som jag redan har är miditower chassi, 550W PSU och hårddiskar. Jag har begränsad kunskap när det gäller folding@home men vill givetvis få ut så många PPD som möjligt med hänsyn till min budget. När det gäller Virtualbox behövs så många trådar som möjligt och gärna mycket internminne. Alla förslag gällande val av komponenter och andra tips mottages tacksamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Haninge
Registrerad
Jun 2003

Är inte andra virtualiseringslösningar att föredra framför Virtualbox om du ska köra Linux i botten? Typ KVM eller Xen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av Santrium:

Är inte andra virtualiseringslösningar att föredra framför Virtualbox om du ska köra Linux i botten? Typ KVM eller Xen?

Har hållit kvar vid Virtualbox "av gammal vana" men googlade lite och som du skrev så är KVM och Xen att föredra under Linux.