"Måste ange administratörsbehörighet.." vid kopiering av filer etc. etc.

Permalänk
Medlem

"Måste ange administratörsbehörighet.." vid kopiering av filer etc. etc.

Har inaktiverat AUC(tror jag?) men ändå vill den att jag ska bekräfta att jag är administratör ifall jag t.ex. raderar en mapp eller flyttar filer. Hur får jag bort detta?

Permalänk
Medlem

Hej,

Det heter UAC (User Account Control). Du "tar bort" notifikationerna genom att (engelska):

Control Panel > User Accounts > "Change User Account Control settings" (Hittar du längst ned).

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Eller när du klickar fram kontrollpanelen uppe till höger i rutan, kan du söka efter UAC

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det är satt till lägsta redan. Nu försökte jag installera t.ex. DirectX och då kom error: "den begärda åtgärden kräver en privilegiehöjning".

Jag är inloggad som Admin, och det är det enda kontot som finns. Idéer?

Permalänk
Medlem

Det som jag kan tänka mig nu om du verkligen är admin på ditt konto är att högerklicka och välja: "Köra som administratör" annars har jag faktiskt inga flera idéer.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för all respons! Det första problemet i min tråd #1 är ordnat, den ställer nu inte dem klassiska AUC frågorna. Detta sista "den begärda åtgärden kräver en privilegiehöjning" kommer när t.ex. Shogun Total war 2 vill installera DirectX, kom också när jag la in ett annat separat program. Exempelvis!

Permalänk
Medlem

Det kommer nog upp något alltid när ett program vill installera något ytterligare, t.ex. DirectX.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har problemet med filerna endast på en hårddisk (dvs. inte din C-disk)? För jag vet att jag haft detta problemet innan då jag formerat om datorn och behållt en annan disk som den var innan. Vad jag minns löste jag aldrig problemet, men att avaktivera hela UAC ser jag inte som en lösning :/

Permalänk
Medlem

Det som var "bra" med AUC är att du kunde klicka på fortsätt/ok/tillåt. Detta är ett klassiskt rött error, att jag inte hade priviligie och sen avslutas det..

Nåväl, tack för att ni tagit er tid allihopa! Vi kan ju låta tråden ligga vilandes till en till med samma problem/lösning dyker upp

Permalänk
Medlem

Ingen som hittat någon lösning på ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalleexx:

Ingen som hittat någon lösning på ovanstående?

Vet faktiskt inte, men du skulle väl kunna lägga upp en skärmdump så att man ser? Om inte annat så kanske någon annan hittar felet.

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är nog så att du inte är ägare över filerna. Markera filerna och välj egenskaper, sedan under security tar du över ägarskapet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag får samma när jag ska ta bort typ genvägar att" du har inte admin rättigheter" och jag har ställt in överallt att den nya användaren ska han admin. Ändå frågat den och vill att jag ska godkänna hur löser jag detta?

Skickades från m.sweclockers.com