Bygge av ny server 10-15 K

Permalänk

Bygge av ny server 10-15 K

Hej sweclockers, fick i uppdrag av farsan att bygga en ny server åt hans företag. men eftersom jag har noll koll på vad som är bra delar till en server tänkte jag fråga här och hoppas på att någon skulle kunna sätta ihop en kundvagn.

Budgeten är på 10-15k som titeln säger (utan mjukvara)
Behov: Idag används windows server 2002 + en sql databas + ca 5-6 användare
Så servern kommer att köra detta program framtill att windows server 2012 släpps.
Att tilägga är att det idag knappast används något lagringsminne så ssd:er i Raid kanske vore något?
Servern ska helst inte vara rack, men det bör nog inte vara några problem.
Saker som jag har dålig koll på:
I7 eller xeon?
Moderkort?
nätverkskort? har fått önskemål om att det ska finnas fler än 1 "ethernet uttag" (kom inte på vad det heter)

moderator får gärna flytta tråden om den är på fel plats
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad är det för företag, hur stort är företaget? Vad skulle eventuell nertid kosta, säg en dag, två dagar, en timme? med andra ord, behövs rejäl redundans eller ej?
Vad används den till, du skriver SQL-databas, men mer specifikt?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av The Echelon:

Hej sweclockers, fick i uppdrag av farsan att bygga en ny server åt hans företag. men eftersom jag har noll koll på vad som är bra delar till en server tänkte jag fråga här och hoppas på att någon skulle kunna sätta ihop en kundvagn.

Budgeten är på 10-15k som titeln säger (utan mjukvara)
Behov: Idag används windows server 2002 + en sql databas + ca 5-6 användare
Så servern kommer att köra detta program framtill att windows server 2012 släpps.
Att tilägga är att det idag knappast används något lagringsminne så ssd:er i Raid kanske vore något?
Servern ska helst inte vara rack, men det bör nog inte vara några problem.
Saker som jag har dålig koll på:
I7 eller xeon?
Moderkort?
nätverkskort? har fått önskemål om att det ska finnas fler än 1 "ethernet uttag" (kom inte på vad det heter)

moderator får gärna flytta tråden om den är på fel plats
Tack på förhand

Hejsan!

Det som jag undra mest över är hur många anställda är det på företaget?

Sedan vad din fader prioriterar: Prestanda eller driftsäkerhet?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Skrivet av anden12:

Vad är det för företag, hur stort är företaget? Vad skulle eventuell nertid kosta, säg en dag, två dagar, en timme? med andra ord, behövs rejäl redundans eller ej?
Vad används den till, du skriver SQL-databas, men mer specifikt?

Skrivet av M79:

Hejsan!

Det som jag undra mest över är hur många anställda är det på företaget?

Sedan vad din fader prioriterar: Prestanda eller driftsäkerhet?

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Företaget är ett ganska litet sågverk, servern ska stå inne på ett kontor och hämta in information från de olika delarna av produktionen (sql serverns funktion, är dålig på mjukvara så det är tur att jag bara ska bygga den. Alltså servern är inte kritisk för systemet men driftsäkerheten prioriteras före prestanda. Dock så förväntas den vara igång 24/7 i kanske 3-4 år förutom mindre stopp.
som svar på era frågor:

Ett stop under en dag är nog inte mer än 20 000 kronor, eftersom produktionen kan fortsätta

Ni kan nog räkna med 5 användare eftersom den står på kontoret

Permalänk
Medlem

skulle köra på en färdig byggd ala dell pga sevicen

Permalänk
Skrivet av The Echelon:

Företaget är ett ganska litet sågverk, servern ska stå inne på ett kontor och hämta in information från de olika delarna av produktionen (sql serverns funktion, är dålig på mjukvara så det är tur att jag bara ska bygga den. Alltså servern är inte kritisk för systemet men driftsäkerheten prioriteras före prestanda. Dock så förväntas den vara igång 24/7 i kanske 3-4 år förutom mindre stopp.
som svar på era frågor:

Ett stop under en dag är nog inte mer än 20 000 kronor, eftersom produktionen kan fortsätta

Ni kan nog räkna med 5 användare eftersom den står på kontoret

Hejsan!

Nu kanske andra här tycker att jag är tjatig, men jag måste åter rekommendera HP ProLiant DL380 G5. Det finns hur många som helst av dom, begangnade i väldigt bra skick. Du har en massa sidor så som: Tradera, Blocket, Ebay m.m. Fördelen med G5:an att du har bra mycket kräm i dom, desstom så finns det bra mycket reservdelar för ett ganska bra acceptabel nivå (Pengamässigt). Köper du t.ex. två sådna servrar, så kan du "Spegla" mellan servrarna. Dyker den ena så ska allt kunna drifta på den andra. Detta är bara en ide som jag kan komma på.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Skrivet av M79:

Hejsan!

Nu kanske andra här tycker att jag är tjatig, men jag måste åter rekommendera HP ProLiant DL380 G5. Det finns hur många som helst av dom, begangnade i väldigt bra skick. Du har en massa sidor så som: Tradera, Blocket, Ebay m.m. Fördelen med G5:an att du har bra mycket kräm i dom, desstom så finns det bra mycket reservdelar för ett ganska bra acceptabel nivå (Pengamässigt). Köper du t.ex. två sådna servrar, så kan du "Spegla" mellan servrarna. Dyker den ena så ska allt kunna drifta på den andra. Detta är bara en ide som jag kan komma på.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Jo, HP ProLiant är helt klart intressant. Såg dessutom att dustin.se sålde sådana (g6 och g7). Några frågor bara, hur svårt är det att spegla en server och räcker inte RAID ganska långt? Skulle det vara krångligare att montera in ssd:er i dessa?

EDIT: Är det stor skillnad mellan cluster och spegling?

Permalänk
Skrivet av The Echelon:

Jo, HP ProLiant är helt klart intressant. Såg dessutom att dustin.se sålde sådana (g6 och g7). Några frågor bara, hur svårt är det att spegla en server och räcker inte RAID ganska långt? Skulle det vara krångligare att montera in ssd:er i dessa?

EDIT: Är det stor skillnad mellan cluster och spegling?

Hejsan!

För det första ser jag ingen anledning att skaffa en G6:a eller en G7:a. Dessa servrar är för kraftiga för att anända i eran verksamhet. G5:an är allderes lagom då man kan ha 2XQuadCore och 32GB RAM.

Det andra: Ser heller ingen anledning att ha SSD-Hårddiskar. De är dyra, visserligen har det gått ner i pris men är fortfarande dyra. Kör men SAS istället. Det är visserligen dyra men har hög lagringskapacitet.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem

Vem ska drifta det här i 3-4 år? Vet inte hur gammal du är med många här är väl i åldern då de flyttar hemifrån.
iDrac/IPMI/ILO är bra att få med i budgeten.

Jag hade kört Microsoft Assessment and Planning (MAP) Toolkit på nuvarande server för att få reda på vad den ska klara. Kan inte rekommendera dig att köpa hårdvara innan du vet vad för IOPS, minne eller CPU som krävs.

Se till så du budgeterar för UPS om det inte redan finns.
Kolla även över backup och se så allt rullar smidigt. För visst finns det redan?

Hur ser resten av nätverket ut? Du skrev att den behövde mer än en ethernet port? Behöver den fler än 2st?

Kolla även upp RTO/RPO, du vill ha det skriftligt så när skiten ligger nere 24-timmar kan du peka på att du inte fick budget för något annat.

Permalänk
Medlem

Bygg INTE själv. Köp en färdigbyggd av en större leverantör, jag rekommenderar Dell eller HP. Prestandan kommer med största sannolikhet inte spela någon roll alls med så få användare. Så länge de inte har någon applikation som gör väldigt tunga beräkningar, vilket jag tvivlar på, så kommer de att komma väldigt långt med väldigt lite.

Det du vill tänka på är mer än 4GB RAM och hårddisk efter behov i någon form av RAID (förslagsvis RAID-1, alt 5 om det finns större behov av lagring. RAID-6 om ni vill RAIDa mer än 6 diskar för mycket lagring). Tänk även på att RAID inte är backup. Lägg gärna lite av budgeten på någon form av backup lösning.

Skrivet av M79:

För det första ser jag ingen anledning att skaffa en G6:a eller en G7:a. Dessa servrar är för kraftiga för att anända i eran verksamhet. G5:an är allderes lagom då man kan ha 2XQuadCore och 32GB RAM.

Jag tror du har missförstått det här med HPs versioner av hårdvara. Skillnaden mellan G5, G6 och G7 är hur ny hårdvaran som sitter i är. HPs G5or baseras t. ex. på den äldre socket 771 (samma som 775) tekniken. Det finns HP G7or med enklare processorer som t. ex. Pentium G860 som inte alls kostar särskilt mycket. Det är svårt att få tag på något tidigare än G7 idag om man inte köper begangnat vilket jag inte rekommenderar med TS budget då supporten/garantin han kan få på ny hårdvara kan vara värt mycket.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Bygg INTE själv. Köp en färdigbyggd av en större leverantör, jag rekommenderar Dell eller HP. Prestandan kommer med största sannolikhet inte spela någon roll alls med så få användare. Så länge de inte har någon applikation som gör väldigt tunga beräkningar, vilket jag tvivlar på, så kommer de att komma väldigt långt med väldigt lite.

Det du vill tänka på är mer än 4GB RAM och hårddisk efter behov i någon form av RAID (förslagsvis RAID-1, alt 5 om det finns större behov av lagring. RAID-6 om ni vill RAIDa mer än 6 diskar för mycket lagring). Tänk även på att RAID inte är backup. Lägg gärna lite av budgeten på någon form av backup lösning.

Jag tror du har missförstått det här med HPs versioner av hårdvara. Skillnaden mellan G5, G6 och G7 är hur ny hårdvaran som sitter i är. HPs G5or baseras t. ex. på den äldre socket 771 (samma som 775) tekniken. Det finns HP G7or med enklare processorer som t. ex. Pentium G860 som inte alls kostar särskilt mycket. Det är svårt att få tag på något tidigare än G7 idag om man inte köper begangnat vilket jag inte rekommenderar med TS budget då supporten/garantin han kan få på ny hårdvara kan vara värt mycket.

Hejsan!

Förstår fullt med vad du menar med att köpa en enklare processor, men du övedrev en aning.

Skulle DU överhuvudtaget vilja sitta med en Pentium-Processor i en server. Snälla, DualCore hade sitt Bäst-Före datum för över 5år sedan.

Sedan förstår jag inte varför du har emot G5:an. Den har bra prestanda, hög tillgänglighet i både hela och i reservdelar. Garantin har gått ut visserligen, men vad hade du förväntat dig ifall du köper begangnat. Dessutom får du varken någon G6:a eller någon G:7a, för under 15 000.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Hejsan!

Förstår fullt med vad du menar med att köpa en enklare processor, men du övedrev en aning.

Skulle DU överhuvudtaget vilja sitta med en Pentium-Processor i en server. Snälla, DualCore hade sitt Bäst-Före datum för över 5år sedan.

Sedan förstår jag inte varför du har emot G5:an. Den har bra prestanda, hög tillgänglighet i både hela och i reservdelar. Garantin har gått ut visserligen, men vad hade du förväntat dig ifall du köper begangnat. Dessutom får du varken någon G6:a eller någon G:7a, för under 15 000.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Du har ju verkligen ingen koll alls så jag tycker att du ska hålla dig utanför den här diskussionen. Pentium G860 är en processor baserad på Sandy Bridge arkitekturen, fast med nerskärt cache minne, inget AES stöd och liknande. Det var det billigaste exemplet på processor som fanns och för under 10 användare kommer det att fungera alldeles utmärkt, såvida de inte somsagt kör väldigt tunga program vilket det inte låter som att de gör med den informationen vi har idag. Om du menar att han ska satsa på en quad för att serva 10 användare så har du verkligen ingen som helst koll på dimensionering av hårdvara.

Visst skulle man kunna köpa en gammal G5a och förmodligen få bättre prestanda / krona men glöm inte att det är ett företag vi pratar om nu. Köper du begangnat så har du ingen garanti och om det skiter sig så är det TS som bär allt ansvar. Med en ny server så kan TS alltid utnyttja garantier och få reservdelar samt felsökningshjälp vid behov.

Permalänk
Medlem

Innan vi vet vad för prestanda som krävs är det väl ingen idé att fundera på om G5, G6 eller G7 är "rätt".
Jag tror (vild chansning) att till och med en proliant microserver är nog med kräm.

Tänk också på licensieringen. Din licens är nog på server 2003 och troligen OEM (?) vilket gör att du inte har rätt att installera den på en ny maskin. Köper du en maskin idag tycker jag ska du köra SBS 2011 så får ni med en variant av SQL 2008 R2 om det krävs av mjukvaran ni kör. Tyvärr är det 1/3 av din budget verkar det som.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du har ju verkligen ingen koll alls så jag tycker att du ska hålla dig utanför den här diskussionen. Pentium G860 är en processor baserad på Sandy Bridge arkitekturen, fast med nerskärt cache minne, inget AES stöd och liknande. Det var det billigaste exemplet på processor som fanns och för under 10 användare kommer det att fungera alldeles utmärkt, såvida de inte somsagt kör väldigt tunga program vilket det inte låter som att de gör med den informationen vi har idag. Om du menar att han ska satsa på en quad för att serva 10 användare så har du verkligen ingen som helst koll på dimensionering av hårdvara.

Visst skulle man kunna köpa en gammal G5a och förmodligen få bättre prestanda / krona men glöm inte att det är ett företag vi pratar om nu. Köper du begangnat så har du ingen garanti och om det skiter sig så är det TS som bär allt ansvar. Med en ny server så kan TS alltid utnyttja garantier och få reservdelar samt felsökningshjälp vid behov.

Hejsan!

Du kan tydligen inte disskutera ens detta ämne på en trevlig nivå, utan måste trycka ner mig (Som jag upplever) inklusive andra. Detta är inte första gången jag ser det. Får väl be om ursäkt, då jag bara går andra året på IT-Linjen. Som jag har nämnt i andra trådar, försöker bara hjälpa till.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Visa signatur

98-365: MTA: Windows Server Administration Fundamentals
98-366: MTA: Networking Fundamentals
98-367: MTA: Security Fundamentals

Permalänk
Medlem
Skrivet av M79:

Hejsan!

Du kan tydligen inte disskutera ens detta ämne på en trevlig nivå, utan måste trycka ner mig (Som jag upplever) inklusive andra. Detta är inte första gången jag ser det. Får väl be om ursäkt, då jag bara går andra året på IT-Linjen. Som jag har nämnt i andra trådar, försöker bara hjälpa till.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Mvh M79

Absolut är det inge fel på en gammal G5:a men jag skulle verkligen inte råda TS att köpa hårdvara som det inte finns support på. Inte i detta fallet där den ska användas i verksamheten och inte bara är labb-hårvara. Eftersom det står utan mjukvara så antar jag att TS far har gjort budget för mjukvara och bara behöver hjälp med hårdvara + support val. En ML110 kanske skulle vara något? Köpa till lite mer RAM sen 3 år på platsen support. Finns det UPS till server? Sen får man inte glömma och köpa till en extra disk så man kan spegla upp dem raid 1 är nog att rekommendera.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Skrivet av Xerbee:

Innan vi vet vad för prestanda som krävs är det väl ingen idé att fundera på om G5, G6 eller G7 är "rätt".
Jag tror (vild chansning) att till och med en proliant microserver är nog med kräm.

Tänk också på licensieringen. Din licens är nog på server 2003 och troligen OEM (?) vilket gör att du inte har rätt att installera den på en ny maskin. Köper du en maskin idag tycker jag ska du köra SBS 2011 så får ni med en variant av SQL 2008 R2 om det krävs av mjukvaran ni kör. Tyvärr är det 1/3 av din budget verkar det som.

Jo, du har helt rätt i att det inte krävs särskilt mycket prestanda idags, men sen ska datorn helst kunna stå några år...
vet inte riktigt hur jag ska kunna få några siffror på prestanda då Microsoft assesment planner inte stödjer windows server 2003. (suck)
Alla licenser som finns som skivor (retail), och vi köper windows server 2012 när det kommer ut. Som jag skrev tidigare så gäller budgeten exclusive mjukvara, det finns sedan innan backuplösningar och ups:er

Som någon skrev går det att köpa på dell, men varför kostar vissa delar (ex ram) så fruktansvärt mycket? 32gb ram= +12 000 sek
Ytterligare en fråga: Finns det någon annan anledning än service och garanti till varför man köper än färdig server istället för att bygger t.ex. en sån här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2089280/2012-07-31
+ eventuellt nätverkskort

Permalänk
Medlem

Missade att det var budget utan mjukvara. Då kan du lägga mer på hårdvara istället.

Det är garanti och service man betalar extra för. Hårdvaran är den samma och det är inget magiskt med det Dell/HP gör med sina maskiner.
Whitebox är ett möjligt alternativ när man har större miljöer tycker jag. Om du kan få två maskiner till priset av vad en skulle kosta hos dell så spelar inte 4 timmar service någon roll, då köper du bara en extra som direkt kan ersätta. Inte för att jag skulle rekommendera det men jag vet flera som kör så. Där handlar det om flera billiga servrar i ett kluster där varje maskin inte spelar så stor roll.

För dig hade jag absolut valt en Dell/HP med support. Speciellt eftersom företaget inte verkar ha någon fast IT-tjänst? Det ni sparar in på en whitebox nu (typ från inet) förlorar de den dagen allt ligger nere och ni väntar på Inets RMA. Där pratar vi en vecka om de sölar.

EDIT:
Du kan kolla med Dell om deras DPACK körs på Win 2k3. Där kan de rekommendera en ersättare. Posta specifikationen här sedan om du vill ha mer input på vad de föreslår.

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du har ju verkligen ingen koll alls så jag tycker att du ska hålla dig utanför den här diskussionen. Pentium G860 är en processor baserad på Sandy Bridge arkitekturen, fast med nerskärt cache minne, inget AES stöd och liknande. Det var det billigaste exemplet på processor som fanns och för under 10 användare kommer det att fungera alldeles utmärkt, såvida de inte somsagt kör väldigt tunga program vilket det inte låter som att de gör med den informationen vi har idag. Om du menar att han ska satsa på en quad för att serva 10 användare så har du verkligen ingen som helst koll på dimensionering av hårdvara.

Visst skulle man kunna köpa en gammal G5a och förmodligen få bättre prestanda / krona men glöm inte att det är ett företag vi pratar om nu. Köper du begangnat så har du ingen garanti och om det skiter sig så är det TS som bär allt ansvar. Med en ny server så kan TS alltid utnyttja garantier och få reservdelar samt felsökningshjälp vid behov.

Jävligt bra formulerat, verkar inte vara någon större andel utav användarna här som förstår att företag i princip måste ha serviceavtal och garantier.
Som TS själv skrev, 20 000:- i bortfall bara för att man snålade och köpte en begagnad G5:a istället för en nyare burk med garantier kan bli en kostsam historia.

G5:orna lanserades 2006, att köpa en begagnad som stått och tuffat dygnet runt i 6 år, är det smart?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Tack för all hjälp, det uppskattas!

Jo, du har helt rätt i att det inte krävs särskilt mycket prestanda idags, men sen ska datorn helst kunna stå några år...
vet inte riktigt hur jag ska kunna få några siffror på prestanda då Microsoft assesment planner inte stödjer windows server 2003. (suck)
Alla licenser som finns som skivor (retail), och vi köper windows server 2012 när det kommer ut. Som jag skrev tidigare så gäller budgeten exclusive mjukvara, det finns sedan innan backuplösningar och ups:er

Som någon skrev går det att köpa på dell, men varför kostar vissa delar (ex ram) så fruktansvärt mycket? 32gb ram= +12 000 sek
Ytterligare en fråga: Finns det någon annan anledning än service och garanti till varför man köper än färdig server istället för att bygger t.ex. en sån här:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2089280/2012-07-31
+ eventuellt nätverkskort

Beroende på vad du vill betala osv bla bla _men_...
Denna har jag sålt och satt upp till ett gäng mindre kunder (under 10 pers)
http://www.dustin.se/product/5010619131/fujitsu-primergy-tx10...
Du kan köpa den från ÅF som köper från dom större distarna i Sverige, ,t.ex Techdata eller Ingram och få den bundlad med Server 2008 R2 Foundation.
Då kan du köra 15 users på den och begränsningen är: Ingen Exchange, 1 cpu och max 8GB minne men så kostar den o andra sidan bara ca 1500:- och alla cals medföljer.

Ska du ha fetare än så tycker jag att du ska köra Ml350/DL380
Fina maskiner med bra management, HP kommer (har) ändra så man endast kan köra deras diskar mot deras Smartarraykort.
Inet har inte serverprylar, ursäkta språket men den skiten i kundvagnen är en desktopmaskin.
Ska du ha serverprylar att plocka ihop själv så kan du kolla min signatur för exempel, det köps på Mullet.se.
Köper du minne till en Dell/HP/whatever så Kingston memory config, där hittar du rätt prylar.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb