Kan man köpa 100m lång internetkabel? i sådana fall vart?

Permalänk
Medlem

Kan man köpa 100m lång internetkabel? i sådana fall vart?

Tjenare nu är det så att jag är i behov av en 50-100m lång internetkabel, är det någon som vet vart man kan köpa sådana?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Färdiga kablar finns vanligtvis bara upp till 50m. http://www.inet.se/produkt/6300779/tp-kabel-50m-cat5e
Om du behäver längre så måste du köpa kabel på rulle, och klämma dit kontaktdonen själv.

Här är en Cat6 kabel också (certad för gbit nät): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351466

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Bara att skarva lite

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Finns även rullar med kabel samt kontakter och verktyg på närmaste biltema/kjell. Jag har aldrig haft problem med de billigaste varianterna.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Japp, dock har jag upplevt mycket problem vid skarvning. Skulle i så fall rekommendera att sätta en riktig switch emellan så man får signalboost. Men beroende på vad kabeln ska användas till är det ju direkt olämpligt att skarva. Tex om man ska dra 100m i en vägg eller under mark till en fristående byggnad.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

100m ska en cat5e klara under dåliga förhållanden (och behålla 1Gb/s), så nej, det ska inte vara några problem och man ska inte heller behöva köpa "dyr" switch.
Över 100m ska aldrig installeras, och 90m av dessa 100m får vara fast installation. (man tänker att man får ansluta max 5m på vardera sida om en fasta installationen.. =100m)

Som nämnts är det kabel på rulle som gäller om du ska ha mer än typ 50 sammanhängande metrar.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Japp, dock har jag upplevt mycket problem vid skarvning. Skulle i så fall rekommendera att sätta en riktig switch emellan så man får signalboost. Men beroende på vad kabeln ska användas till är det ju direkt olämpligt att skarva. Tex om man ska dra 100m i en vägg eller under mark till en fristående byggnad.

All right, tog bort mitt inlägg då så att ingen går och köper 50+50 med en sådan simpel skarv.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Nätverkskabel tappar hastighet efter 100m!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av petter9401:

Nätverkskabel tappar hastighet efter 100m!

Beror helt på vilken typ av nätverkskabel det är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

100m ska en cat5e klara under dåliga förhållanden (och behålla 1Gb/s), så nej, det ska inte vara några problem och man ska inte heller behöva köpa "dyr" switch.
Över 100m ska aldrig installeras, och 90m av dessa 100m får vara fast installation. (man tänker att man får ansluta max 5m på vardera sida om en fasta installationen.. =100m)

Som nämnts är det kabel på rulle som gäller om du ska ha mer än typ 50 sammanhängande metrar.

Switch nämndes endast i samband med skarvning. Jag litar inte på de passiva skarvmoduler som länkades i ett borttaget inlägg då jag tycker mycket av signalstyrkan försvinner.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore