Vilken lösning passar mig bäst?

Permalänk
Medlem

Vilken lösning passar mig bäst?

Här kommer ännu en tråd som handlar om vad man skall införskaffa för prylar. Har letat och sökt runt men vill ändå ha era synpunkter på vad jag ska köpa för prylar. Har i dagsläget en server med en minimal installation av ubuntu server 11.10 som jag har kompleterat med xbmc då burken även tjänstgör som htpc. Burken består av en C2Q Q9550 med 8gb minne samt ett gäng diskar med mina filmer och övrig data.

Det funkar hur bra som helst men jag börjar växa ur den när det gäller lagringen. Har i dagsläget en OCZ Vertex 2 SSD som OS disk och sen har jag 2st 2tb samt 2st 3tb diskar. Jag vill nu utöka detta samt säkra min data på ett bättre sätt. Har givetvis backup på det viktigaste men vill nu säkra övrig data lite bättre genom att ha lite redundans. Min tanke är att fortsätta ha denna burk enbart som HTPC och skaffa en till burk som får fungera som lagringsserver, webserver, sshserver, samba, firewall och för virtualisering. Har i dagsläget en hastighet på 80-85 MB/s vid läsning och skrivning över nätverket och vill ju inte ha sämre på den nya burken.

På den nya burken siktar jag på att isf köra ZFS och raidz(1,2 eller 3) beroende på antal diskar. Men siktar nog på 5-10 diskar. De två vägar som jag funderat på är väl antingen köpa en begagnad server eller köpa nya prylar.

Begagnad server:
* Typ DL380 G5
*Typ en eller två Xeon Quad Core 2,83 GHz E5440
* Minst 16gb minne

Nya prylar:
*Processor E3-1240V2
*Lämpligt moderkort
*Minst 16gb ECC minne
*Chassi med plats för minst 10st diskar och helst 20st (typ http://www.xcase.co.uk/X-Case-RM-420-Hotswap-4u-p/case-rm420....)
*IBM m1015 som flashas om till IT mode

Går ju som nämnts i tidigare trådar att få tag på DL380 G5 eller liknande till bra priser på blocket och andra sidor. Men dessa har ju i de flesta fall inte plats för så många diskar. Vilken lösning tror ni vore bäst för mig? Kan man sätta vilka diskar man vill i hp's hotswap vaggor eller måste det vara HP?

Vill ju iaf ha ECC minne så jag kan dra fördel av ZFS på bästa sätt. Hur mycket meck är det att få ZFS att funka bra? Verkar vara väldigt olika resultat när man läser på nätet. Har kört linux till och från i ungefär 12-15 år så har väl skaplig koll på det. Framförallt ubuntu som jag tycker funkar kanon för mig för tillfället. Dock är det ju väldigt olika åsikter om ZFS i linux. Det blir väl till att köra Solaris 11 eller FreeBSD. Eller anser ni något annat?

Har ju ett Intel Pro/1000 quad port GT NIC som jag gärna vill använda samt ett wlan kort så burken kan agera som firewall samt router för mina stationära datorer samt trådlöst för bärbara och telefoner. Antar att Intel kortet bör funka fint men hur är det med att få wlan kort att funka i master mode i Solaris eller FreeBSD? Har ju de senaste åren fått allt att funka väldigt bra tillsammans då jag vid varje uppgradering av ubuntu i stort sett kunnat använda mina tidigare konfigurationsfiler. Hur mycket skilljer sig dessa i Solaris och FreeBSD jämfört med ubuntu? Finns ju hur mycket som helst att läsa om ZFS men jag tycker det är svårt att få en bra helhetsbild då inställningar och folks åsikter skilljer sig mycket.

Syftet är som jag tidigare nämnde att säkra min data så bra som möjligt samt att få servern att agera som firewall, webbserver, sshserver, samba, router och för virtualisering. Tacksam för alla tips och synpunkter. Länka gärna till sidor som ni anser är bra info för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeski:

Jag har själv byggt liknande, delar jag använde:

Jag vet inte vilket som är bäst för dig men jag föredrar nya prylar om jag inte kan få dom till jättebra pris

Att använda ZFS är väldigt enkelt, ett väldigt bra tips är att sätta på Compression=on på din lagrings zpool, det ger både ökad prestanda och mer utrymme, personligen använder jag inte deduplication för det verkar ha lite dåligt rykte på webben

Kom ihåg att ZFS inte kan lägga till eller ta bort diskar i en raidz eller ta bort diskar från zpool, så köp så många diskar du ska ha på en gång eller planera så du kan lägga till dom på bästa sätt(lägga till dom i mirrored pairs i poolen eller köpa hälften av diskarna och göra en raidz och sen köpa en likadan satts)

Själv kör jag med Samsung diskar i servern, skulle personligen rekommendera Itachi/Samsung/Seagate, inte WD(personlig åsikt från vad jag läst och upplevt, no ragewar plz)

Gärna fråga om det blir några svårigheter eller är nått mer, svarar så gott jag kan

EDIT:
Bra läsning om ZFS

Link
Permalänk
Medlem

Ja det lutar nog åt att jag köper nya prylar. Har väl tänkt ganska precis som din konfiguration. Fint med IPMI. Dock vill jag väldigt gärna ha ett moderkort med PCI-X så jag kan använda mitt Intel Pro/1000 quad port GT NIC. Har du eller någon annan förslag på nått lämpligt moderkort med PCI-X? Annars får man väl skaffa ett nytt Intel quad nic med pci-e istället.

Sitter och försöker bestämma mig vilka diskar som skall inhandlas. Har dock själv haft problem med seagate tidigare men det verkar som de är bättre nu. Har för tillfället nästan bara WD diskar som hittills funkat bra. Dock har jag inaktiverat att de parkerar läshuvudet för att undvika problem med "Excessive Load Cycles". Har hört att Hitachi diskarna skall fungera bra. Man borde väl köpa enterprise diskar men det kostar ju tyvärr ofta dubbelt så mycket. Visst man ska inte vara dumsnål och riskera sin data. Vad kör ni andra som har liknande lagrinslösningar för diskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freeski:

Ja det lutar nog åt att jag köper nya prylar. Har väl tänkt ganska precis som din konfiguration. Fint med IPMI. Dock vill jag väldigt gärna ha ett moderkort med PCI-X så jag kan använda mitt Intel Pro/1000 quad port GT NIC. Har du eller någon annan förslag på nått lämpligt moderkort med PCI-X? Annars får man väl skaffa ett nytt Intel quad nic med pci-e istället.

Sitter och försöker bestämma mig vilka diskar som skall inhandlas. Har dock själv haft problem med seagate tidigare men det verkar som de är bättre nu. Har för tillfället nästan bara WD diskar som hittills funkat bra. Dock har jag inaktiverat att de parkerar läshuvudet för att undvika problem med "Excessive Load Cycles". Har hört att Hitachi diskarna skall fungera bra. Man borde väl köpa enterprise diskar men det kostar ju tyvärr ofta dubbelt så mycket. Visst man ska inte vara dumsnål och riskera sin data. Vad kör ni andra som har liknande lagrinslösningar för diskar?

Själv kör jag just nu med Samsung Ecogreen F2 samt F4 som fungerar otroligt bra med mitt Highpoint kort (resten syns i signaturen)
WD green diskar ska efter vad jag har läst inte fungera bra alls längre, de nya serierna som finns nu verkar det inte gå att stänga av parkeringen på och Red diskarna är inte bättre efter att ha kollat med WD.
Säkraste kortet idag beroende på storlek skulle jag vilja säga är antingen Samsung F4 alt Hitachi diskar.
3:e Supermicrokortet jag har idag och är sketanöjd med det.
Har faktiskt ett Supermicromoderkort i min gamla burk som ska säljas som har PCI-X platser samt Pci-e, dock är det socket 775 så Core2/xeon lirar ju men det är inte så fet prestanda i dagsläget. Sitter i ett Lian Li cube chassi med satabakplan och disklådor från Lian-Li.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tackar för alla synpunkter. Vad tror ni om följande prylar:

Chassi: RPC-4224 4U Server Case w/ 24 Hot-Swappable SATA/SAS Drive Bay, MiniSAS connector (http://cybershop.ri-vier.nl/4u-server-case-w-24-hotswappable-...)

Processor: INTEL XEON E3-1230V2 4-CORE 3.3GHZ 8MB S-1155 BOX (http://ark.intel.com/products/65732/)

Moderkort: Supermicro X9SCA-F 16x/2xGL/DDR3 / (MBD-X9SCA-F-O) (http://www.supermicro.com/products/motherboard/Xeon/C202_C204...)

Minne: Kingston 4GB DDR3 1333MHz Value (KVR1333D3E9S/4GHB) (http://www.kingston.com/dataSheets/KVR1333D3E9S_4GHB.pdf)

Kontrollerkort: 3st IBM M1015 / SAS9220-8i, 8-CHANNEL PCI-E X8 SAS/SATA RAID CONTROLLER (behöver ju inte 3 st just nu men har ett gäng diskar som skall kopplas in förutom de som skall inhandlas nu och sen vill jag kunna sätta i fler allteftersom jag får råd/behov.)

Hårddiskar: 6st diskar minst 3tb/disk i raidz2

PSU: Något tips?

Räcker det och funkar det med 6st "SFF-8087 to SFF-8087 Internal Multilane SAS Cable" för att koppla ihop de sas bakplan som sitter i chassit med m1015 korten(kommer att använda sata diskar)? Vet att det går att få chassiet med sata bakplan istället men finns det någon anledning att ha det istället?