Datorn hänger sig efter en kort stund av spelande, drivrutin som är skum?

Permalänk

Datorn hänger sig efter en kort stund av spelande, drivrutin som är skum?

Hej,

jag byggde ihop min dator igår och installerade alla drivrutiner till grafikkortet och så vidare. jag provade ut Skyrim och BF3 men spelen hänger sig efter en stund eller dyl. Ett av krascharna som sker är att spelet hänger sig totalt och skärmen blir svart och skärmknappen blinkar och inget händer och ett brummande ljud som från en kompressor uppkommer i hörlurarna. en annan krasch som sker är att konstiga färger dyker upp i spelet och det blir otroligt trögt eller så stänger det ned sig. Kraschade även en gång när jag surfade på Youtube.

ASUS P8Z77-V PRO
FSP Aurum 700W 80+ G
Intel 330 120 gb
Corsair vengeance 4x2gb 1600 mhz
I5 3570k
Asus GTX 670 DirectCU II Top - 301.42 WHQL Drivrutiner.

Jag vet inte om det är drivrutinerna som spökar eller om det är något annat fel. Allt är oklockat!

Om någon har någon susning eller kan ge tips/ideér uppskattas det

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Hej,

jag byggde ihop min dator igår och installerade alla drivrutiner till grafikkortet och så vidare. jag provade ut Skyrim och BF3 men spelen hänger sig efter en stund eller dyl. Ett av krascharna som sker är att spelet hänger sig totalt och skärmen blir svart och skärmknappen blinkar och inget händer och ett brummande ljud som från en kompressor uppkommer i hörlurarna. en annan krasch som sker är att konstiga färger dyker upp i spelet och det blir otroligt trögt eller så stänger det ned sig. Kraschade även en gång när jag surfade på Youtube.

ASUS P8Z77-V PRO
FSP Aurum 700W 80+ G
Intel 330 120 gb
Corsair vengeance 4x2gb 1600 mhz
I5 3570k
Asus GTX 670 DirectCU II Top - 301.42 WHQL Drivrutiner.

Jag vet inte om det är drivrutinerna som spökar eller om det är något annat fel. Allt är oklockat!

Om någon har någon susning eller kan ge tips/ideér uppskattas det

Låter lite som det jag fick i Cod MW2 med min gamle burk.
Jag googlade runk en jäkla massa sen så hittade jag en tråd som det stod att drivrutinerna till det inbyddda ljudkortet kan orsaka dessa krascher. Uppdaterade drivarna och sen funkade det.
Så testa att uppdatera dina ljuddrivisar så får vi hoppas på att det löser sig.

Visa signatur

Mobo: Msi M-Power Lightning CPU: i7-3770K som kyls av en Antec KÜHLER H2O 920 RAM: Ballistic Elite 1866 16 GB GPU: Msi Gtx 780 Lightning SLI PSU: Be quiet dark power pro 850W Chassi: NZXT Switch 810 - Gunmetal SSD: Samsung 840 Pro Series SSD 128GB HDD 1: WD Caviar Black 1TB HDD 2:WD Caviar Black 2TB HDD 3:WD Green 4TB Skärm: BenQ XL2410T 120Hz Optiska enheter:Samsung DVD±RW brännare, SH-S223C Ljud: Asus Xonar Xense

Permalänk
Skrivet av Meckley:

Låter lite som det jag fick i Cod MW2 med min gamle burk.
Jag googlade runk en jäkla massa sen så hittade jag en tråd som det stod att drivrutinerna till det inbyddda ljudkortet kan orsaka dessa krascher. Uppdaterade drivarna och sen funkade det.
Så testa att uppdatera dina ljuddrivisar så får vi hoppas på att det löser sig.

tack, ska ge det ett försök

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

tack, ska ge det ett försök

Nvidias drivrutiner har oxkså gjort att det blie en massa färger över hela skärmen oxh att spelet kraschar, för mig kan jag spela skit länge utan krasher ibland vill spelet inte starta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

tack, ska ge det ett försök

Nvidias drivrutiner har oxkså gjort att det blie en massa färger över hela skärmen oxh att spelet kraschar, för mig kan jag spela skit länge utan krasher ibland vill spelet inte starta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

har fortfarande problem, funderar om det är PCI gen 3 som orsakar problemen. kanske ska byta till Gen 2 i UEFI

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Värt att testa med pci express2 istället för 3. Dum fråga kanske, men bägge strömsladdarna till grafikkortet är väl ditsatta?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Värt att testa med pci express2 istället för 3. Dum fråga kanske, men bägge strömsladdarna till grafikkortet är väl ditsatta?

har satt igång gen 2 nu. båda kablar sitter som klister Ska testa lite nu och se om något problem uppstår

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Värt att testa med pci express2 istället för 3. Dum fråga kanske, men bägge strömsladdarna till grafikkortet är väl ditsatta?

nu har de problemet upphört men nu kraschar bara spelet och texten "nvidia kernel mode has stopped working and has been recovered" uppstår från en liten ruta i aktivitetsfältet, eller något liknande.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Skrivet av Sebastian19:

nu har de problemet upphört men nu kraschar bara spelet och texten "nvidia kernel mode has stopped working and has been recovered" uppstår från en liten ruta i aktivitetsfältet, eller något liknande.

Har fått samna ibland, det är drivrutinerna som suger helt enkelt, testa gå tillvaks till ngn äldre som stöder 670 eller testa de nya beta drivisarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej igen, jag har fortfarande problem med datorn. Jag avinstallerade 301.42 drivers och provade med de nya 304.79 drivers men när jag ska starta om för att göra klart installationen så fryser datorn vid "Windows startas" och de där färgerna som ska snurra runt och sedan fortsätta kommer inte fram, det enda som står är "Windows startas". Det går att logga in i Felsäkert läge utan problem men mitt grafikkort verkar inte alls tåla dessa drivrutiner.

Märkligt nog kraschar inte spelen när dem körs.

Tidigare har jag även fått ett annat meddelande när jag bootar up.

"Ett problem har uppstått i kommunikationen mellan windows och en enhet som är ansluten till datorn"

status: 0xc00000e9

Information: Ett oväntat I/O fel uppstod.

jag har kollat SSD'n, minnena och det verkar inte vara något fel med dem, jag kan inte lösa problemet och jag börjar bli galen! Skulle det hjälpa att installera om Windows? jag är tveksam om det kommer fungera.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Lite desparata förslag: Det kan inte vara delningskonflikt med någon annan enhet som är installerad? Du kan ju testa med ett så rent system som möjligt, 1 minnessticka och bara grafikkort och cpu installerade.

Har du testat att flytta kortet till den andra pci express-platsen om det går, kollat att kortet sitter helt nere i pci-platset.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Lite desparata förslag: Det kan inte vara delningskonflikt med någon annan enhet som är installerad? Du kan ju testa med ett så rent system som möjligt, 1 minnessticka och bara grafikkort och cpu installerade.

Har du testat att flytta kortet till den andra pci express-platsen om det går, kollat att kortet sitter helt nere i pci-platset.

Hej,

jag har nu flyttat kortet till den andra express-platsen och spärren klickade på fint och det kändes som överlag att den satt på bättre. Dubbelkollade all kablage också, i synnerlighet SSD'n. Det är somsagt ett tugnt kort, men det borde sitta utan problem med tanke på att det är Asus' moderkort och grafikkort, men nu återstår det att se om jag får några problem med drivrutiner.

mvh

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Hej,

jag byggde ihop min dator igår och installerade alla drivrutiner till grafikkortet och så vidare. jag provade ut Skyrim och BF3 men spelen hänger sig efter en stund eller dyl. Ett av krascharna som sker är att spelet hänger sig totalt och skärmen blir svart och skärmknappen blinkar och inget händer och ett brummande ljud som från en kompressor uppkommer i hörlurarna. en annan krasch som sker är att konstiga färger dyker upp i spelet och det blir otroligt trögt eller så stänger det ned sig. Kraschade även en gång när jag surfade på Youtube.

ASUS P8Z77-V PRO
FSP Aurum 700W 80+ G
Intel 330 120 gb
Corsair vengeance 4x2gb 1600 mhz
I5 3570k
Asus GTX 670 DirectCU II Top - 301.42 WHQL Drivrutiner.

Jag vet inte om det är drivrutinerna som spökar eller om det är något annat fel. Allt är oklockat!

Om någon har någon susning eller kan ge tips/ideér uppskattas det

Har du inaktiverat den integrerade grafikdelen i prossessorn? kan kanske vara det isåfall (osäker dock)

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Spokig:

Har du inaktiverat den integrerade grafikdelen i prossessorn? kan kanske vara det isåfall (osäker dock)

Antar att man gör det i bios (vilket jag ej vet hur man gör), men borde inte den stängas av automatiskt om man har satt in ett eget grafikkort?

förresten hänger sig datorn fortfarande varje gång jag ska starta om efter fräsch drivrutininstallation, direkt efter "windows startas" startas den om. Sen går jag in i felsäkert läge och tar bort dem igen och då går det att logga in som vanligt, jag tror definitivt att det är grafikkortens drivrutiner som orsakar det här men det är ju i princip de enda som är kompatibla, beta drivers provade jag med, men samma bootup problem :S

Edit: Om det är så att ivy bridge grafiken är igång kanske det är det som skapar inteferens och orsakar kommunikations-errorn? ( se tidigare post)

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Antar att man gör det i bios (vilket jag ej vet hur man gör), men borde inte den stängas av automatiskt om man har satt in ett eget grafikkort?

förresten hänger sig datorn fortfarande varje gång jag ska starta om efter fräsch drivrutininstallation, direkt efter "windows startas" startas den om. Sen går jag in i felsäkert läge och tar bort dem igen och då går det att logga in som vanligt, jag tror definitivt att det är grafikkortens drivrutiner som orsakar det här men det är ju i princip de enda som är kompatibla, beta drivers provade jag med, men samma bootup problem :S

Edit: Om det är så att ivy bridge grafiken är igång kanske det är det som skapar inteferens och orsakar kommunikations-errorn? ( se tidigare post)

Har ingen direkt erfarenhet av Intel prossesorer men har dock läst då och då att den inbyggda grafikdelen kan orsaka lite problem med ditt andra grafikkort. Ja du avaktiverar det i BIOS men det är bara en teori jag har skadar aldrig att prova.

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Skrivet av Spokig:

Har ingen direkt erfarenhet av Intel prossesorer men har dock läst då och då att den inbyggda grafikdelen kan orsaka lite problem med ditt andra grafikkort. Ja du avaktiverar det i BIOS men det är bara en teori jag har skadar aldrig att prova.

Det verkar inte som den är aktiverad, i enhetshanteraren finns det bara en device, jag tror den inbyggda grafiken skulle synas annars. Mycket konstigt problem man har, vet inte hur jag ska lösa det!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

Det verkar inte som den är aktiverad, i enhetshanteraren finns det bara en device, jag tror den inbyggda grafiken skulle synas annars. Mycket konstigt problem man har, vet inte hur jag ska lösa det!

Googlade lite och hittade en kille med liknande problem, du kan alltid testa på de han gjorde för att få det att funka.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/355034-15-constantly-cras...

Visa signatur

MSI X370 GAMING PRO CARBON | AMD Ryzen 7 1800X 4.0 GHz| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz | MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X | Corsair Vengeance C70 Military Green | Samsung 960 EVO 250GB | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Windows 10 64 |
CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Ibland kan loggboken ge ledtrådar till vad som felas så ta en titt i den, nästa åtgärd är att köra ett minnestest, http://www.memtest.org

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hej igen,

Jag provade att ominstallera i hopp om att det skulle fixa problemet, jag gjorde memtest och inga errors uppstod efter 30 passes osv.

Den hängde sig ännu en gång under installationen av windows, en av gångerna när den ska starta om under installationsprocessen och ännu en gång under "Windows Startas" och texten är bara det som står, resten i bakrunden är svart, inga färger som formas till en flagga, nada. Detta får mig nästan att tro att SSD'n är defekt eftersom jag har absolut ingenting i datorn som egentligen ska orsaka en krasch.

fler tips uppskattas!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Har du inbyggd grafik i processor kan du ju testa utan grafikkort efter ha installerat drivrutinerna för den inbyggda och se om du får problem då. Tror du ssd är felaktig så testa med en vanlig hårddisk och testa också att byta ut sata-kablen till ssd:n. Sata-kablarna är ömtåligare än man tror och kan ge konstiga problem

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig och det verkade vara så att microsoft installerar drivrutiner automatiskt som korten kör på istället för nvidias. så jag fick starta datorn i felsäkert läge och avinstallera drivarna med driver sweeper och starta om datorn i felsäkert och välja nvidias som standard på något sätt. kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde. lycka till iaf

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.

Permalänk
Skrivet av Bakwetu:

Har du inbyggd grafik i processor kan du ju testa utan grafikkort efter ha installerat drivrutinerna för den inbyggda och se om du får problem då. Tror du ssd är felaktig så testa med en vanlig hårddisk och testa också att byta ut sata-kablen till ssd:n. Sata-kablarna är ömtåligare än man tror och kan ge konstiga problem

Jag börjar tro att sata-kabeln kanske är skum. Just nu använder jag den som medföljde moderkortet och ska istället prova den jag fick till SSD'n. Dessutom använder jag SSD'n som är kopplad till en bricka som senare kopplar vidare till kablarna i mitt nzxt switch 810 chassi (lite svårt att förklara), så jag funderar om den där brickan kanske glappar eller är dålig.

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk

Hej igen, det verkar inte vara något fel med ssdn, jag provade lägga den i en drivebay istället med andra SATA kablar och såvidare men det verkar fortfarande orsaka en konflikt när Windows bootar efter jag installerat nvidias drivrutiner. Provat avinstallera display genom felsäkert läge och uppdaterat drivrutiner genom där också men det hjälper ej.

3 dagar och fortfarande inte funnit någon lösning, jag tvivlar starkt på att någon hårdvara är defekt, eftersom det gick att spela förut med drivrutinerna i början men nu kan jag inte ens komma till inloggningsskärmen, otroligt frustrerande.

Edit: Verkar som att grafikkortet var defekt, provade i andra datorn med samma problem där och de provade den på alina också innan den returnerades och samma problem uppstod där, så tack Alina för god service som alltid. Nu blev det dock uppgradering till 680 versionen istället ;). Tack för hjälpen allihopa, uppskattas verkligen!

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

Om du skulle få problem igen så är det vanligt att drivarna har problem med Asus gpu tweak-it. vet att man kan få samma problem som du och efter att gpu tweak-it togs från auto-start så funkade det perfekt.

Visa signatur

Corsair Graphite 600t, Asus Z77 Maximus V Extreme, Intel I7 2700K @ 4,4Ghz, 2x Gigabyte 670 OC Windforce, Be Quiet! Dark Power Pro 10 850w, 4x 2GB Kingston Hyper X 1600Mhz, Kingston Hyper X SSD 128GB, 2x WD Caviar Black 1GB Raid 0, Asus Xonar Essence STX.