Väldigt skiftande temperaturer på cpu'n?

Permalänk

Väldigt skiftande temperaturer på cpu'n?

Hej! Jag har nyss byggt ihop en dator som har ett msi z77 gd65 moderkort med en i5 3550k och en h100 kylare på det. Men nu när jag sitter här och är inne på t.ex sweclockers så kör processorn på fullt fast jag har på turbo boost? + att enligt core temps är den första kärnan 27 medans den fjärde är 37 grader? Någon som har någon susning om vad det är? eller är det bara core temps som visar fel?

MVH //Kevin

Permalänk

Det är så att kärnorna är olika varma.
Ladda ner HWmonitor så kan du kolla temperaturen över hela processorn.

Permalänk
Skrivet av punchline82:

Det är så att kärnorna är olika varma.
Ladda ner HWmonitor så kan du kolla temperaturen över hela processorn.

jodå det vet jag men på min kompis dator skiljde det sig inte så mycket det var det

Permalänk
Medlem

Som jag sagt till flera tidigare säger de igen temp sensorna på kärnorna är olika det kan variera med så lite som 4C upptill 12C vad jag sätt oftast.
Om man vill veta exakt så tar man värdet på dom 2 kärnorna som e samma eller närmast varandra så vet man ungefär vad det är.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Som jag sagt till flera tidigare säger de igen temp sensorna på kärnorna är olika det kan variera med så lite som 4C upptill 12C vad jag sätt oftast.
Om man vill veta exakt så tar man värdet på dom 2 kärnorna som e samma eller närmast varandra så vet man ungefär vad det är.

okej tack:)