Blåskärm[STOP] - Felsökningstips önskas!

Permalänk
Medlem

Blåskärm[STOP] - Felsökningstips önskas!

Detta problem är i stort sett intressant för de som är ganska insatta i windows och hårdvara, och för de som älskar kluringar i kvällssoffan ;')

============================================================================
Kort beskrivning av systemet:

PSU: 700W Ocz Modstream
Moderkort: Asus p8z77-v
Minnen: Corsair Venegence 2x4Gb
GPU: Bortkopplad för felsökning (Kör via moderkortets DVI-utgång, alltså den inbyggda GPU'n)
Diskar: Intel 80gb SSD
2x Hitachi 7.2kRPM RAID0 (2x500gb)

=============================================================================
Kort beskrivning av symptom:

Får stoppkoder helt oregelbundet av alla dess slag. Både i boot (tom innan post), vid windows logga samt i OS.

Stoppkoder jag fått:

System_Service_Exception (Pekas ej till en systemfil utan får endast denna information)
page_fault_in_nonpaged_area (Pekas ej heller till någon)
och en drös andra jag inte kommer ihåg, dock är page fault den utan tvekan vanligaste.
[:EDIT:] Memory_Management dyker också upp

Dessa är de vanligaste och page_fault utan tvekan den som kommer flest gånger, dvs varje gång jag i stort sett startar datorn.

=============================================================================
Beskrivning av felsökning och försök till att "fixa problemet".

Har kört memtest på båda minnena i olika omgångar, olika konfigurationer, olika DRAM-platser. Jag kan med säkerhet säga att de fungerar som de ska. Samma minnen har jag använde i nästan två år och de har aldrig strulat innan. Fullt stabila. Därav vill jag påstå att minnena är uteslutna.(Memtest86 och windows egna [standard och exstended 10passes vardera]).

Jag har provat att installera Windows på både SSD'n och Raid i olika omgångar men ger samma blåskärmar. Har även stängt av RAID i bios och kört på AHCI endast dock ingen skillnad. Diskarna har fungerat i två år och SSD utmärk. Dock fick jag fel på RAID-diskarna då jag görde chkdsk /f! (gjort detta på alla mina diskar).
Vill tillägga att jag skapat windows installationer då alla diskar varit urkopplade och satta i olika portar och SATA kontrollers. samma resultat. Ex tror jag inte att nopage felet är relaterat till att Hitachi diskarna hade ett fåta mindre fel då samma fel upptsod när de var urkopplade.

Har provat med annat nätagg (500w) för att se om det är fel på nätagget. Inget verkar tyda på det. Har använt samma nätagg länge och har inte stött på några tidigare problem. Båda nätaggen har jag testat utanför moderkortet och vid inspektion verkar friska som päron

I skrivandes stund installarer jag om windows, kanske för den 100gg idag, och fick en bsod precis när windows-installationen avslutades och startades om. Normalt skall installationsprogrammet återgå till att installeras för att sedan starta om igen och förbereda "desktop". Dock fick jag en stoppkod och den här gången stod det spsys.sys. Det är första gången som jag fått det meddelandet.

Som en sista notis har jag mäktiga problem med att installera drivrutinerna till INTEL CHIPSET DRIVER via support CD'n som följde med. Jag får nästan alltid en stoppkåd när jag försöker installera dem. Inte ens med uppdaterad BIOS och nyaste drivrutiner från asus hemsida funkar. Kan påvisa att jag aldrig lyckats med en full installation av drivrutinerna. Den har antingen avbrutits av stoppkod eller av fel i installationsprogrammet.
=============================================================================
Jag frågar er:

1. Hur kan jag felsöka stoppkoden: Page_Fault_In_Nopaged_Area

2. Vad innebär System_Service_Exception? (och hur kan jag få denna stopkod innan [eller i den mikrosekund] som windowsloggan synes).

vill tillägga att jag får båda stoppkåder även i "Fail safe". Brukar upptså då windows försöker läsa in class.sys (tror jag)

3. Kan page_fault felet uppstå i processorns minne (alltså l2=?), kan processorn vara defekt? Den har ju funkat tidigare och det känns som om
det är fel i processorn bör inget fungera över huvud taget. CPU_LED lyser inte så antar att processorn är frisk.

4. Kan det inbyggda chipset på moderkortet, alltså INTE CHIPSET, generera System_service_exception eller pagefil?

5. Generellt tips angående support. Bör jag ringa dustin igen och säga att inget funkar eller skall jag kontakta asus. Har en känsla av att asus support knappast kommer vara till hjälp men vet inte om dustin tycker speciellt mycket om mig om jag skickar tillbaka ett moderkort till, eller kanske tom cpun, minnena på samma gång? Har noterat att en pin på TB_HEADER var sne vid leverans. Borde kunna skicka tillbaka som defekt/trasig produkt.
(denna pin var inte så sne så att det skulle kunna orsaka kortslutning, men det är uppenbart att den böjts efter komponenten löds fast)

6. Är det möjligt att moderkortet helt enkelt är defekt?
===============================================================================
Tack till dig som tog er tid att läsa detta!
Jag bidrar gärna med dumpfiler så fort jag lyckas komma in i windows
(just nu kan jag inte bota en CD eller från USB minne :/ [Inte ens mina kära linux-pinnar] )

Alla komponenter har fungerat felfritt med ett annat moderkort som tyvärr "gick sönder" för ca en månad sedan. Detta skickades tillbaka till Dustin och jag fick tillbaka ett Asus p8z77 som ersättare då moderkortet var trasigt. Det bara la av utan anledning och det gick inte att starta datorn (i mycket korta drag). Dock är jag tveksam till att det har "skadat" de övriga komponenterna. Datorn fungerade utmärkt då jag gick till sängs, på morgonen gick det inte att starta. Dustin kunde också konstatera att moderkortet var defekt, anledning vet jag inte.

Som en sista notis, cpun ligger på 26-34 grader och moderkortet på 34. Systemet är väl kylt.

Som alltid, stort tack på förhand!
Behöver er mer än någonsin den här gången!

[:EDIT2:]
Fick precis en irql_not_less_or_equal.
Asså, nått är fel med pagefilerna för jag får så många fel relaterat minne så vet inte vad jag skall ta mig till. Skicka tillbaka alla komponenter och få nya?
Har nu provat att försöka installera windows sedan jag originellt startade tråden. Vid den här punkten kan jag inte ens boota upp windows från CDn och när jag kan det får jag blåskärm. De få gångerna jag lyckats få in windows och bootat up det kommer jag inte tillbaka in efter första omstarten. Då klarar inte ens booten komma till post Har flashat BIOS om och om igen till alla versioner som finns både på support CDn och Internet. Har baskeme provat allt.

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt problem. Men om det händer innan BOOT är det hårdvarufel.
Det du har kvar som kan vara trasigt är grafikkort, CPU och moderkort. Jag skulle gissa på att det är moderkortet som är trasigt.
Men du kan ju göra en test till, koppla ur allt extrajox, USB_hörlurar, externa diskar osv. Kör PS2 mus och tgb om möjligt och testa ett tag.
Moderkortet kanske har inbyggd VGA så du kan dra ur ditt grafikkort och köra med det ett tag?
Jag tror dock stenhårt på att det är moderkortsfel.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet har varit urkopplat hela tiden. Även övrig icke essentiell kringutrustning. Bara mus och tangentbord. Har skickat brev till dustin se vad de säger nu har jag gett upp. Får hoppas jag får ett nytt. Tänkte dock på det där om hårdvarufel. Man kan väll inte blåskärma inna post eftesom blåskärm är stoppfel för windows? Nä. Moderkortet är paj. Kan ju inte påstå asus har speciellt bra rykte vad gäller detas moderkor än deras duplokloss-utility software som magiskt överklockar ens dator. Nej usch. Se om man kan få ett från msi i stället?

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155

Permalänk
Medlem
Skrivet av defifisk:

Grafikkortet har varit urkopplat hela tiden. Även övrig icke essentiell kringutrustning. Bara mus och tangentbord. Har skickat brev till dustin se vad de säger nu har jag gett upp. Får hoppas jag får ett nytt. Tänkte dock på det där om hårdvarufel. Man kan väll inte blåskärma inna post eftesom blåskärm är stoppfel för windows? Nä. Moderkortet är paj. Kan ju inte påstå asus har speciellt bra rykte vad gäller detas moderkor än deras duplokloss-utility software som magiskt överklockar ens dator. Nej usch. Se om man kan få ett från msi i stället?

Kan ju vara nätagget som är på väg att ge upp också, det brukar ge liknande fel som det du beskriver, OCZ är inte heller direkt kända för tiptop-kvalitet. Mindre så än Asus.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hmm. Tycker ändå att nätagget verkar helt. Borde jag felanmäla det med för säkerhets skull? Nätagget är 1,5 år gammalt så det har fortfarande garanti. Dock, provade med annat nätagg och gjorde ingen skillnad. Fast man vet ju aldrig.

Kan inte mer än hålla med. Ocz är inte speciellt högt upp på listan

Visa signatur

Chassi - Cooler Master HAF XB || CPU: - i7 3770K @4,5Ghz || PSU: - TXFX P1-750B-NLG9 XXX 750W
RAM - 4x Corsair vengeance 4096MB CL 9 1600Mhz LP || Mobo - ASUS P8Z77-V S-1155