Asus lanserar Ultrabook S i 15 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Förstår inte tanken med hybridlagring. Stoppa in en hyfsad SSD och låt sen konsumenten lagra i molnet eller på extern USB3 disk alternativt Esata. Även option med mer minne borde vara valbart.
Personligen skulle jag kunna tänka mig en sån här med i7 och 16GB samt en SSD på 264GB. Den räcker långt..

Enkelt, du får nästan alla fördelar en SSD har men för en bråkdel av priset.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem

Någon närmare info om när dessa lanseras på marknaden? Enligt vad jag förstår blev de uppvisade första gången redan i början på Juni.
Priserna verkar börja på 599$ för 14'' och 799$ för 15''!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:
  • För lite RAM. 4 GB är ju ingenting. Den måste minst ha 8 GB.

Går att uppgradera.

Skrivet av rektor:
  • Svart ram runt skärmen. Gör att den blir olämplig för bildbehandling då färgerna upplevs felaktigt.

Alla MB:s förutom MBA har svart ram runt skärmen, likaså alla andra Apple-displayer som används av designers och fotografer.

Förlåt. Kunde inte låta bli att svara på trollbait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Går att uppgradera.

Vet inte om det gäller alla modeller men det har funnits zenbooks som har haft ram lött på moderkortet. Men det kanske går att konfigurera 8GB när man köper. Får inte fram så mycket när jag googlar men kanske skummar igenom för snabbt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av hav:

Japp. Det finns även MacBooks som har fastlött RAM, till och med 4 GB.

Ja, det vet jag. Men "går att uppgradera" går ju att tolka annorlunda, eller hur?

Då är det ju viktigt att de faktiskt säljer 8GB modeller. Det jag vill ha fram info om. Min MBA har 8GB RAM, för apple erbjuder den konfigurationen.

Edit: jag ser bara rektor som säger att den har 4GB RAM. Söker fortfarande själv efter att ens hitta en S-series K56 ultrabook i handeln. Var har ni hittat specs? Pressreleasen är rätt lös på ämnet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Ja, det vet jag. Men "går att uppgradera" går ju att tolka annorlunda, eller hur?

Då är det ju viktigt att de faktiskt säljer 8GB modeller. Det jag vill ha fram info om. Min MBA har 8GB RAM, för apple erbjuder den konfigurationen.

Edit: jag ser bara rektor som säger att den har 4GB RAM. Söker fortfarande själv efter att ens hitta en S-series K56 ultrabook i handeln. Var har ni hittat specs? Pressreleasen är rätt lös på ämnet.

Jag har inte sett några specifikationer men av de ASUS ultrabooks jag har sett har det alltid gått att uppgradera SSD och RAM på de datorerna. Alltså pratar går jag inte efter fakta, utan egen uppfattning nu.

Ursprungliga poängen var dock att hans punkter för kritik var kassa.

Permalänk
Medlem

Är inte denna serie från Asus en enklare variant av datorer som då skall kosta mindre? läst att de har skärmar med upplösningen 1366x768 så tror inte datorerna är speciellt aktuella för Sweclockers användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaZteR:

Ifall de hade tagit bort den optiska enheten, tryckt in ett bättre grafikkort och en bra skärm så hade jag varit intresserad.

Precis vad jag tänkte skriva. Men till och med köpt den om den kosta mindre än 10k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hazzemannen:

Köp en MAC då för fan fanboi.

Nej, jag tänker inte köpa en Mac.
Nej, jag är ingen Apple fanboy.
Jag har inga Apple produkter och tänker heller inte införskaffa några.
Jag tycker att Apple är ett skitföretag som snor andras design och idéer och tar patent på dem och stämmer andra. Apple tar patent på små triviala grejer som är självklara och som man inte borde kunna ta patent på. Dom missbrukar patentsystemet för att hålla ute konkurrenter och förstöra konkurrens på marknaden.

Skrivet av Tumnus:

Suck.. Gör inte denna till en Apple vs the rest tråd..

Jag ämnar/ämnade inte att göra denna tråd till en Apple vs the rest tråd.
Tog MacBook här som exempel eftersom folk vet vilken jag snackar om. Hade jag nämnt någon dator från en annan tillverkare så hade ingen vetat vad för dator jag snackade om, då de har 999 olika modeller.

Apple har gjort saker rätt som Samsung här har gjort fel. MacBook är tunnare, har inte någon förhistorisk optisk enhet, och är elegant och diskret då den (numera) inte har någon grötig logga på framsidan under skärmen.
I handeln lär ju denna Samsung dessutom ha ett dussin klistermärken på sig också, men det ser man inte på pressbilderna.

Skrivet av hav:

Alla MB:s förutom MBA har svart ram runt skärmen, likaså alla andra Apple-displayer som används av designers och fotografer.

Ja, många fotografer, wannabe-fotografer och designer har datorer från Apple för att dom anser att det är hippt men utan att veta någonting. Sen sitter dom på café med sina MacBooks också för det är ju uppenbarligen så jävla coolt. Vissa verkar tro att bara för att man har en kamera så är man fotograf.

Enligt TCO'99 får man inte ha svart skärm då det orsakar förhöjd överansträngning av ögonen.
I och med TCO'03 får man heller inte ha en helt vit skärm av samma anledning.
Det optimala är grå färg runt skärmen då detta är mest neutralt. Detta förhindrar chromatic adaptation som gör att ögonen anpassar sig efter den starka kontrasten på färgen i ramen vilket gör att perceptionen av färgerna förändras och missuppfattas.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, är väl trevligt med en lite tunnare 15,4"-laptop för de som vill ha något ultrabookliknande men som tycker att 13,3" är för litet. Hur man kan tycka att det är för litet är bortom min förståelse, men jaja. Hade den varit lite tunnare med 1920x1080 samt ett ordentligt grafiikkort så kanske jag hade kunnat tänka mig att köpa en om det inte vore för att jag köpte mig en UX32VD som jag är utomordentligt nöjd med redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Ja, många fotografer, wannabe-fotografer och designer har datorer från Apple för att dom anser att det är hippt men utan att veta någonting. Sen sitter dom på café med sina MacBooks också för det är ju uppenbarligen så jävla coolt. Vissa verkar tro att bara för att man har en kamera så är man fotograf.

Enligt TCO'99 får man inte ha svart skärm då det orsakar förhöjd överansträngning av ögonen.
I och med TCO'99 får man heller inte ha en helt vit skärm av samma anledning.
Det optimala är grå färg runt skärmen då detta är mest neutralt. Detta förhindrar chromatic adaptation som gör att ögonen anpassar sig efter den starka kontrasten på färgen i ramen vilket gör att perceptionen av färgerna förändras och missuppfattas.

Nja, argument kan jag också dra ur de mörka zonerna. Låter mest som om du har bildat dig någon stereotyp bild av hipsters från USA som sitter på Starbucks och dricker kaffe och låtsas vara djupa med en dikt på skärmen. Verkligheten är en bra bit därifrån. Jag känner flertalet fotografer och designers som använder sig av Apples produkter för att de generellt sett är kvalitetsmässigt bättre. Med lönen och publiken de har skulle jag inte påstå att de är varken wannabe-fotografer eller folk som är ute efter det "hippa" i att äga en Apple-produkt, heller

Edit: Jag menar inte på något vis att du skulle ha fel. Det har jag ingen aning om. Det jag däremot pratar om att färgåtergivningen på många skärmar som redan har svart kant är så oerhört mycket bättre än det mesta andra i sin prisklass att det är det bästa valet. En U30 eller Cinema Display går på ~7-8k medan en vettig skärm från Eizo eller ViewSonic går loss på 12+.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hav:

Nja, argument kan jag också dra ur de mörka zonerna. Låter mest som om du har bildat dig någon stereotyp bild av hipsters från USA som sitter på Starbucks och dricker kaffe och låtsas vara djupa med en dikt på skärmen. Verkligheten är en bra bit därifrån. Jag känner flertalet fotografer och designers som använder sig av Apples produkter för att de generellt sett är kvalitetsmässigt bättre. Med lönen och publiken de har skulle jag inte påstå att de är varken wannabe-fotografer eller folk som är ute efter det "hippa" i att äga en Apple-produkt, heller

Sjävklart finns det riktiga fotografer som använder Apple-datorer också.
Men finns många som tror sig vara fotografer bara för att dom har en kamera.

Skrivet av hav:

Edit: Jag menar inte på något vis att du skulle ha fel. Det har jag ingen aning om. Det jag däremot pratar om att färgåtergivningen på många skärmar som redan har svart kant är så oerhört mycket bättre än det mesta andra i sin prisklass att det är det bästa valet. En U30 eller Cinema Display går på ~7-8k medan en vettig skärm från Eizo eller ViewSonic går loss på 12+.

Jag hävdar inte att Apple's skärmar inte skulle vara prisvärda, det vet jag ingenting om. Eller att skärmar med svart ram inte skull vara prisvärda.

Jag säger bara att jag skulle föredrag om Asus valde en grå ram istället för en svart ram.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Sjävklart finns det riktiga fotografer som använder Apple-datorer också.
Men finns många som tror sig vara fotografer bara för att dom har en kamera.

Jag hävdar inte att Apple's skärmar inte skulle vara prisvärda, det vet jag ingenting om. Eller att skärmar med svart ram inte skull vara prisvärda.

Jag säger bara att jag skulle föredrag om Samsung valde en grå ram istället för en svart ram.

Varför jämför du Apple och Samsung i en tråd om en Asus dator?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lurcazzus:

Varför jämför du Apple och Samsung i en tråd om en Asus dator?

Oj, råkade skriva fel. Menade Asus. Nyss vaknat.

Permalänk
Medlem

Och fortfarande samma dumma tillverkare som inte kan fatta det enklaste budskap.

15" ska ha 1080P eller bättre. Detta är ingeting annat än ytterligare en skräpprodukt att slänga på högen med de sjuttioelva andra som redan ligger där

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av rektor:

...

Enligt TCO'99 får man inte ha svart skärm då det orsakar förhöjd överansträngning av ögonen.
I och med TCO'03 får man heller inte ha en helt vit skärm av samma anledning.
Det optimala är grå färg runt skärmen då detta är mest neutralt. Detta förhindrar chromatic adaptation som gör att ögonen anpassar sig efter den starka kontrasten på färgen i ramen vilket gör att perceptionen av färgerna förändras och missuppfattas.

Säkert sant...men typiskt svenskt...finns säkert motsvarigheter till TCO i andra länder, dock så tror jag inte någon tillverkare bryr sig vad vi i lilleputte-landet Sverige har för guidelines. Säger inte att det är bra att man överanstränger sina ögon, men kom igen...vi är lite för veka i det här landet.

Angående lappisen så har jag inte problem med att den har en optisk enhet. För min egen del så använder jag min ganska ofta när jag är ute på språng/semester. Händer titt och tätt att jag köper någon skiva utomlands, och då vill man ha möjligheten att se filmen utan att behöva ha en extern enhet som ibland tar mer än en usb port. Dessutom har jag sett vissa externa enheter som dessutom måste använda en nätadapter. Fast jag håller med om att en bättre skärm, och mer minne är ett krav. 4GB i moderna laptopar är under all kritik.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

jag har inte lästa alla inlägg även om det kan anses nödvändigt, men jag läste att några ansåg den optiska enheten överflödig.
det håller jag absolut inte med om, för hur ska jag då kunna spela harry potter världsmästerskapen i quidditch? det enskilt roligaste spel jag har:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GambitSWE:

Säkert sant...men typiskt svenskt...finns säkert motsvarigheter till TCO i andra länder, dock så tror jag inte någon tillverkare bryr sig vad vi i lilleputte-landet Sverige har för guidelines. Säger inte att det är bra att man överanstränger sina ögon, men kom igen...vi är lite för veka i det här landet.

Jag har en skärm med svart ram och när jag är på sidor med vit bakgrund så känner jag av att ögonen anstränger sig mer.
Jag upplever kontrasten obehaglig.
Många sitter framför skärmen mer än 12 timmar om dagen. Då är det inte bra att man överanstränger ögonen.

Skrivet av GambitSWE:

Angående lappisen så har jag inte problem med att den har en optisk enhet. För min egen del så använder jag min ganska ofta när jag är ute på språng/semester. Händer titt och tätt att jag köper någon skiva utomlands, och då vill man ha möjligheten att se filmen utan att behöva ha en extern enhet som ibland tar mer än en usb port. Dessutom har jag sett vissa externa enheter som dessutom måste använda en nätadapter. Fast jag håller med om att en bättre skärm, och mer minne är ett krav. 4GB i moderna laptopar är under all kritik.

Jag använder aldrig någonsin min optiska enhet. Nästa dator kommer inte ens ha en.
Inte ens när jag installerar operativ systemet använder jag CD, då använder jag USB-minne.
Kollar jag på film så är det film på datorn, inte på fysisk media.
Man ska akta sig för att köpa DVD utlandet beroende på var man befinner sig, då dessa är regionskodade och inte går att spela upp överallt.
För övrigt köper jag inte DVD, och känner ingen som gör det heller. Det är förlegat. Sånt gjorde man på 90-talet.

Skrivet av phailone:

jag har inte lästa alla inlägg även om det kan anses nödvändigt, men jag läste att några ansåg den optiska enheten överflödig.
det håller jag absolut inte med om, för hur ska jag då kunna spela harry potter världsmästerskapen i quidditch? det enskilt roligaste spel jag har:)

Du mountar en ISO image av CD skivan med typ DaemonTools eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Speldator, sanslöst.

Harpan?

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Försök hålla diskussionen på en saklig och trevlig nivå.

Permalänk

Efter att ha haft min MBP i två år utan vidare koll på marknaden för bärbara datorer så blev jag plötsligt väldigt sugen när jag såg den här datorn. Specifikationerna verkar ju vara toppen. Det tråkiga kommer nog vara prislappen som sätts på datorn. Men jag håller tummarna för att det blir en överkomlig summa pengar man får ge för 15tums-modellen.

Permalänk
Skrivet av rektor:

...
Jag använder aldrig någonsin min optiska enhet. Nästa dator kommer inte ens ha en.
Inte ens när jag installerar operativ systemet använder jag CD, då använder jag USB-minne.
Kollar jag på film så är det film på datorn, inte på fysisk media.
Man ska akta sig för att köpa DVD utlandet beroende på var man befinner sig, då dessa är regionskodade och inte går att spela upp överallt.
För övrigt köper jag inte DVD, och känner ingen som gör det heller. Det är förlegat. Sånt gjorde man på 90-talet.

Du mountar en ISO image av CD skivan med typ DaemonTools eller nåt.

Det är ganska många som säger att de inte använder en optisk enhet, och det är väl ganska naturligt när hastigheterna är sådana som de är, och att mer och mer spel och film finns tillgängliga för nedladdning genom olika tjänster. Däremot finns det fortfarande många som inte använder sina datorer till spel via steam, origin etc, och liknande dito för film, sf, canal digital go etc. Att du inte känner ngn som köper dvd säger inget heller, då relativt få människor köper/samlar på film överhuvudtaget, och detta gällde även under vhs eran. Jag tror du skulle ha sett mera personer köpa film och spel, om man kunde komma åt alla som tankade ned illegalt..vilket verkar vara 8 av 10 svenskar eller ngt i den stilen. Du skriver att optisk media är förlegat, och är en typisk 90 tals grej...säg mig, när kom Blu-ray formatet till Sverige? Du skriver vidare att man kan mounta en ISO fil istället för att använda en skiva. Det kan man naturligtvis göra, men hur kom denna ISO -fil till egentligen?...Du måste skapa den från ett media till att börja med. Visst, det finns gratis ISO filer (distro av linux, windows etc för nedtankning), dock så frågade den personen hur han kunde se Harry Potter. Antagligen så har han skivan till att börja med och skapar sig en ISO-fil av filmen, vilket resulterar att han har köpt/fått skivan, eller så har han fått filmen på ett icke legalt sätt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Du mountar en ISO image av CD skivan med typ DaemonTools eller nåt.

Hur monterar han en avbild av sin fysiska CD-skiva med Daemon Tools utan en CD-läsare? Tänk om hans nuvarande dator går sönder och han vill köpa en sån här men kan inte det för han kan inte spela sina spel som han köpt fysiskt eftersom datorn saknar CD-läsare. Visst kan han köpa en USB-CD-läsare men det kan kännas onödigt om man kan få det inbyggt i datorn. Så bara för att optisk enhet är värdelöst för dig så är det inte det för alla andra.

Kunde vara bra om man kunde välja att få datorn med eller utan optisk enhet så alla blir nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeroGamer:

Jag fattar inte, vill NÅGON ha en sån här?

Jag köper en så fort min lön ploppar in.
Med tanke på att jag har en ordentlig stationär dator behöver jag bara en lätt dator med hyffsad prestanda som jag kan använda "on the go".
Det är storleken, vikten och det faktum att den 15" som är perfekt för mig som gör att jag lätt kan punga ut lite tusenlappar för en.
Sen är aluminium chassit rätt snyggt också.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="GambitSWE;12551418"]Att du inte känner ngn som köper dvd säger inget heller, då relativt få människor köper/samlar på film överhuvudtaget, och detta gällde även under vhs eran.[/url]
Jupp, det som jag säger. Ingen köper DVD.

Skrivet av GambitSWE:

Jag tror du skulle ha sett mera personer köpa film och spel, om man kunde komma åt alla som tankade ned illegalt..vilket verkar vara 8 av 10 svenskar eller ngt i den stilen.

Det spelar ingen roll vad du tror eller vad som skulle kunna vara i en fantasi eller i en annan värld där man kan komma åt alla som laddar ner.
Verkligheten är som den är.

Skrivet av GambitSWE:

Du skriver att optisk media är förlegat, och är en typisk 90 tals grej...säg mig, när kom Blu-ray formatet till Sverige?

Blu-ray är relativt nytt, men det spelar ingen roll. Optisk media är ändå förlegat. Ingen köper Blu-ray. Ingen vill ha Blu-ray.

Skrivet av GambitSWE:

Du skriver vidare att man kan mounta en ISO fil istället för att använda en skiva. Det kan man naturligtvis göra, men hur kom denna ISO -fil till egentligen?...Du måste skapa den från ett media till att börja med.

Antar att han har tillgång till en annan dator med optisk enhet som han kan använda för att skapa en ISO fil.

Skrivet av GambitSWE:

Visst, det finns gratis ISO filer (distro av linux, windows etc för nedtankning), dock så frågade den personen hur han kunde se Harry Potter. Antagligen så har han skivan till att börja med och skapar sig en ISO-fil av filmen, vilket resulterar att han har köpt/fått skivan, eller så har han fått filmen på ett icke legalt sätt.

Huruvida han köpt den eller laddat ner den är irrelevant. Det är inte min eller din ensak.

Skrivet av Lcdposter1337:

Hur monterar han en avbild av sin fysiska CD-skiva med Daemon Tools utan en CD-läsare? Tänk om hans nuvarande dator går sönder och han vill köpa en sån här men kan inte det för han kan inte spela sina spel som han köpt fysiskt eftersom datorn saknar CD-läsare. Visst kan han köpa en USB-CD-läsare men det kan kännas onödigt om man kan få det inbyggt i datorn. Så bara för att optisk enhet är värdelöst för dig så är det inte det för alla andra.

Kunde vara bra om man kunde välja att få datorn med eller utan optisk enhet så alla blir nöjda.

Jag förmodar att han nästan aldrig behöver använder en CD skiva. Om han behöver det, så kan han använda en annan dator eller en extern optisk enhet för att skapa en ISO-fil.

En optisk enhet gör datorn dyrare, tyngre, tjockare, etc. Jag tar hellre en dator utan optisk enhet, eller med extra batteri.

Permalänk
Skrivet av Lcdposter1337:

Hur monterar han en avbild av sin fysiska CD-skiva med Daemon Tools utan en CD-läsare? Tänk om hans nuvarande dator går sönder och han vill köpa en sån här men kan inte det för han kan inte spela sina spel som han köpt fysiskt eftersom datorn saknar CD-läsare. Visst kan han köpa en USB-CD-läsare men det kan kännas onödigt om man kan få det inbyggt i datorn. Så bara för att optisk enhet är värdelöst för dig så är det inte det för alla andra.

Kunde vara bra om man kunde välja att få datorn med eller utan optisk enhet så alla blir nöjda.

Fast att bara ha ett hål där enheten annars kunde suttit är ju lite menningslöst. Slima ner datorn lite eller utöka batteriet och släpp det som en separat modell i så fall.

13" datorer och mindre har sällan dvd-enheter och de klarar sig bra ändå. De få gångerna man behöver en skiva kan man plocka fram en extern läsare. Fast det händer typ aldrig. Mina arbetsprogram köper jag och uppgraderar via nätet, man har usb-minne eller extern hårddisk om man ska flytta filer och vill jag installera om datorn finns det redan en img på datorn för det. Optiska enheter börjar kännas som att hålla fast vid diskettenheten för att den behövdes ibland.

Permalänk
Skrivet av rektor:

...

1. Det spelar ingen roll vad du tror eller vad som skulle kunna vara i en fantasi eller i en annan värld där man kan komma åt alla som laddar ner.
Verkligheten är som den är.

2.Blu-ray är relativt nytt, men det spelar ingen roll. Optisk media är ändå förlegat. Ingen köper Blu-ray. Ingen vill ha Blu-ray.

1. Antar att han har tillgång till en annan dator med optisk enhet som han kan använda för att skapa en ISO fil.

1. Du säger att jag framför antaganden om hur filerna kommer till och hur folk har tillgång till dem, och i stort säger att det är en fantasi-värld jag målar upp, men samtidigt gör du själv antaganden, ex att personen "har tillgång till en annan dator".

2. Jag nämnde att samlandet och köpandet av film är en relativt liten grupp, och även annan media på skivor för den delen. Du kontrar med att ingen köper Blu-ray för att ingen vill ha det. Varför finns det då för försäljning? Tydligen finns det vissa som vill ha, de allra flesta ser nog via vanliga bd-spelare eller playstation, men nog vill vissa ha film på skiva. Även om man kommer väldigt nära i kvalité på en bdrip som på ett original, så är det inte exakt samma. En annan sak är att man kan se filmen om och om igen. Det finns säkert någonstans, men de videotjänster jag ser på nätet är endast för att hyra filmen och om de har en 24 timmars regel, så kan du ju inte se filmen om igen efter det. Minhembio.com innehåller många personer som är filmintresserade, jag undrar hur de mest fanatisk personerna ser på film där.

Vi får helt enkelt enas att vi ser på saken annorlunda.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Ja detta kan bli en trevlig dator om den får full-hd skärm, Hoppas bara den inte har samma backlight bleeding problem som UX32VD-4002 hade, jag fick lämna tillbaka två sådana pga problem med dem.

Optisk enhet är intressant för många som är filmintresserade, bor man utanför stan och får nöja sig med sunkig ADSL runt 8-10Mbit som bäst eller mobilt 3g som kan bli hur dåligt som helst är inte nättjänster och nedladdning så väldigt lockande.

Som någon nämt är det oftast högre kvalitet på bra bluray skivor än ripparna. Och en viss försäljning har de ändå även om stora massan inte kör bluray, fast varenda affär här har ju drivor med lågpris dvd så nog säljs det ändå skivor även om det minskar totalt sett.

Om man samlar filmer vilket ändå rätt många gör så är det trevligt med fodralet i hyllan och textningar som funkar utan strul. vilket man inte alltid kan säga om ripparna. Vissa spel fungerar dåligt med Daemon tools & Alcohol så även där motiveras enheten ibland.

Sedan är det klart många som klarar sig utan den givetvis men vi har olika behov och själv tycker jag bluray-läsaren är trevlig då jag kan slänga in en film och se den på fullhd skärmen, helt klart bättre bild än från en dvd.