Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

CPU 100%

Startade datorn idag, lirade dayz i två timmar eller tre . sedan så startar jag upp bf3 och laggar sönder , kollar och märker att jag får 100% cpu usage <.< . Startar dayz igen och får det där med , testar sen sc2 & hon och får samma där .

Tempen är 40c
Har i5 2600k

Vad ska jag göra ? Blir lite närvös nu :/

Svart-röd dator med på och av knapp , har massa usb intag och andra saker. går fint fint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om stockholm
Registrerad
Apr 2011

finns ingen i5 2600k, antagligen menar du i5 2500k. Ingen aning om ditt problem, pröva starta om datorn.

Gtx 970 i5 2500k 4,4ghz Noctua NH-D14
Corsiar RM 850w guld - Silverstone Fortress FT04 - G.Skill 8GB 1600mhz - MSI Z68 GD55
A-Data 256 GB - 640GB WD Blue - 500GB Extern USB 3.0 - 250GB Extern USB 2.0
Sennheiser pc 360 - Asus Xonar D1 - CM Storm QuickFire Ultimate Brown - Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

När du får 100% CPU, vilken process är det som tar mest av CPUn? Du kollar det i aktivitetshanteraren.

CCNA

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Det är spelet som tar mycket , aa har i5 2500k ^^ sorry

Spel 90% användning

Gjorde virus sökning och hittar inget .

Sitter och surfar på 1-2 cpu användning .

Har startat om datorn , samma problem :/

Svart-röd dator med på och av knapp , har massa usb intag och andra saker. går fint fint

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Feb 2010

Vad säger aktivitetshanteraren? Vilken process är det som tar så mycket cpu kraft?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av simme300:

Ingen aning om ditt problem, pröva starta om datorn.

Detta är standard om man ringer support

Jag -"Hej jag behöver hjälp."
Support - "Ok har du prövat att starta om datorn?"
Jag - "Men... Jag har ju inte sagt mitt problem än D:"
Support - "Starta om datorn och se om det hjälper."
Jag - "Jaha... ok tack då.."

Verkar vara något fel iaf, men ingen aning sj :/

Edit: Kan inte vara så att ditt Arma II inte stängs av utan ligger i bakgrunden då?

I7 2600K, MSI GTX 970 SLI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

CITERA OM DU/NI VILL HA SVAR :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

isf skulle det ligga en process i aktivitetshanteraren

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

Jag börjar klura lite på om det blivit något strul med tilldelningen av processorkärnor för olika processer, typ att det bara blir en kärna som får användas trots att spelet kräver många fler. Man ska kunna ge instruktioner till processer som är igång om prioritet på olika kärnor i någon meny man får fram om man högerklickar på dem i aktivitetshanteraren, tyvärr sitter jag på jobbet så jag kan inte säga något mer specifikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Det ligger en process ja, spelet som tar 90-100% cpu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av anguuar:

Det ligger en process ja, spelet som tar 90-100% cpu

Om jag förstått det rätt:
Problemet är kvar efter omstart
Det gäller även det första spelet du startar efter omstart

isf kan det ju inte vara en spelprocess som ligger kvar och tuggar. Är det någon annan process som äter en massa processorkraft direkt efter omstarten eller är det bara själva spelen som verkar ha freakat ur?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Kan säga att mitt bf3 fick korta frysningar nyss, och flera på servern sa att det var lagg som fan överallt idag. Visst..lagg har jag haft ibland, rubberbanding osv, men aldrig detta.

Old:NZXT Gurdian 921RB / Intel i5 2500K 4.5MHz/ G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL DDR3 1600 Mhz Ripjaws / 1TB Samsung SpinPoint F3 SATA-2 7200RPM / Corsair SSD Force 3 Series 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1536MB PCI-E AMP 950 MHz / Samsung SATA 22x DVDRW L/S / Windows 7 x 64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: Nzxt 630/MSI Z170A KRAIT GAMING 3X/Intel Core i5 6600K 4.4 GHz/Deepcool Captain 120/Corsair Vengeance LPX White 16GB/GTX1070 Dual 8 gig/EVGA GQ 750W/Toshiba 1TB 7200rpm 32MB/WD Blue Low Power 2TB/Intenso 2.5" SSD SATA III 240GB/SteelSeries Apex 350/Razer Abyssus/Acer Predator XB240H 24" 1ms 144hz/ 6-pack pripps.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Bara spelen jag startar som äter allt cpu :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nykarleby, Finland.
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Gorham:

Kan säga att mitt bf3 fick korta frysningar nyss, och flera på servern sa att det var lagg som fan överallt idag. Visst..lagg har jag haft ibland, rubberbanding osv, men aldrig detta.

BF3 servers verkar ha något fel idag. Trodde det var något skumt med min dator först. Men flera på servrarna jag testade på klagade. Och en kompis upplevde samma lagspikes. Verkar som att det är något med PB. Fick inte dessa lagspikes på non PB servers... Jävla punkbuster..

Datorn: Intel Core i7 3770K @ 4.7gHz Corsair H110 MSi Z77A-GD55 Asus GTX780 DirectCu II Corsair Vengeance 16GB Samsung 830 256GB Kingston SSD 64GB ♦ 1TB Western Digital CorsairTX850M
Kringutrustning: BenQ XL2420T Qpad MK-50 Steelseries Xai Steelseries Siberia Elite

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Ominstallation av drivrutiner kan hjälpas kanske ? ( Vilka är det som ska bort i så fall ? )

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Hur hög temp är för högt vid spelning ?
Hur mycket CPU % användning ska man ha under BF3 på en i5 2500k ( ej clockat den ) ?
Även om nån vet varför jag använder 1,5gb RAM utan nåt igång ? normalt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2003

Kan det vara något med energisschemat kanske?
Eller om du har några andra inställningar för energiförbrukning.

Kontrollpanelen -> Energialternativ

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||