Permalänk
Skrivet av ntkille:

Superstor tack!

Wow, det var mycket pesetas för några ventiler och slangar samt lite koppar Hurpass svårt är det att få ihop detta? Helst utan att man behöver använda försäkring pga vattenläcka inne i burken första 2 försök?

http://www.youtube.com/user/NCIXcom/videos?query=water+coolin...

här har du en jäkligt bra tutorial. denna gick jag efter på mitt första vatten bygge och det gick igenom utan problem

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ntkille:

Superstor tack!

Wow, det var mycket pesetas för några ventiler och slangar samt lite koppar Hurpass svårt är det att få ihop detta? Helst utan att man behöver använda försäkring pga vattenläcka inne i burken första 2 försök?

Dessa kan vara utav intresse!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntkille:

Superstor tack!

Wow, det var mycket pesetas för några ventiler och slangar samt lite koppar Hurpass svårt är det att få ihop detta? Helst utan att man behöver använda försäkring pga vattenläcka inne i burken första 2 försök?

Men det var väl ungefär dom pengarna du sparade in på att byta cpu?

Visa signatur

Andreas

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket som ska in i burken med vattenkylning och allt så hade jag gått på Cosmos II , som chassi.

Men referenskort med vattenkylning sparar plats så även Corsair Obsidian 800D är bra till vattenkylning och tror även NZXT Switch 810 skulle få in dina delar som du vill in med.

Sedan 3930K , Msi big bang power borde räcka tycker man, Asrock mobot verkar lite mer påkostat men till mycket högre pris.

Massa vattenkylning som du redan fått tips på ett paket, men reagerade att det stod 7950 på vattenblocken istället för
7970 är de samma passform på dessa ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Massa vattenkylning som du redan fått tips på ett paket, men reagerade att det stod 7950 på vattenblocken istället för
7970 är de samma passform på dessa ??

Undrar också...

Permalänk
Medlem

Finns även block till Asus DCII korten om du vill ha 7970 DCII Top.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13356_EK-Wate...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

det var ju dem jag länkade till över dig

Skrivet av Jonas79:

Finns även block till Asus DCII korten om du vill ha 7970 DCII Top.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13356_EK-Wate...

men asus kortet är dyrare och blocken är dyrare så han förlorar på det i vilket fall som helst om han tar asus korten :/

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

men asus kortet är dyrare och blocken är dyrare så han förlorar på det i vilket fall som helst om han tar asus korten :/

Vilket märke håller bra kvalitetsnivå (både på hw och njukvara) till mycket billigare pris på referensdesignen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ripper_viruset:

det var ju dem jag länkade till över dig

Din post existerade inte när jag skrev mitt svar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av ntkille:

Vilket märke håller bra kvalitetsnivå (både på hw och njukvara) till mycket billigare pris på referensdesignen?

nu fattade jag inte riktigt vad du menade, asus mjukvara är ganska överskattad enligt mig. om man någon gång ska överklocka i windows använder man ju msi:s mjukvara. det enda asus har som gör deras hårdvara bra är att dem har den bästa kylarlösningen och längre livstid på grafikminnet. men eftersom att ett grafikkort sällan dör så behövs det inte? dessutom är det bara 1.5 gånger längre.

Skrivet av Firkraag:

Din post existerade inte när jag skrev mitt svar.

haha okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

du märker inte mycket va? det är bara pci. och det kortet är gjort för servrar inte spelande eller redigering alls.

Du menar att jag inte kan läsa?
"10 PCI-E 3.0 x8"

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

nu fattade jag inte riktigt vad du menade, asus mjukvara är ganska överskattad enligt mig. om man någon gång ska överklocka i windows använder man ju msi:s mjukvara. det enda asus har som gör deras hårdvara bra är att dem har den bästa kylarlösningen och längre livstid på grafikminnet. men eftersom att ett grafikkort sällan dör så behövs det inte? dessutom är det bara 1.5 gånger längre.

Kollade på prisjakt och skillnade mellan billigaste 7970 (Gigabyte) och ASUS ligger på 189:- (Sapphire har jag haft dålig erfarenhet av för länge sedan så det märket vill jag inte ha). Gigabyte går lika fint. Men det borde väl vara referensdesign, mao detsamma från alla märke gällande passningsformen på vattenkylld grunka?

Permalänk
Medlem

Skulle ja bygga vattenkylning till en sådan dyr dator som du ska bygga hade jag satsar stort på en gång.

Hört att XSPC & Phobya har grymma radiatorer och skulle även köra samma märke på båda om jag byggde själv.

Känns som han som byggde ihop systemet också lagt till 1 för mycket på 120 mm fläktar. 5 st kommar du behöva.

3 st till 360 rad och 2 st till 240 rad = 5 st 120 mm fläktar.

Finns även många i Sverige som satsar på Vattenkylning. Coolingstuff som jag hört gått om , Webhallen
som ska kunna fixa det mesta och sedan Inet som enbart har EK vad jag sett.

Coolingstuff tror jag har längst erfarenhet och Webhallen verkar kunna fixa allt man vill ha och då har man
även service i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Skulle ja bygga vattenkylning till en sådan dyr dator som du ska bygga hade jag satsar stort på en gång.

Hört att XSPC & Phobya har grymma radiatorer och skulle även köra samma märke på båda om jag byggde själv.

Känns som han som byggde ihop systemet också lagt till 1 för mycket på 120 mm fläktar. 5 st kommar du behöva.

3 st till 360 rad och 2 st till 240 rad = 5 st 120 mm fläktar.

Finns även många i Sverige som satsar på Vattenkylning. Coolingstuff som jag hört gått om , Webhallen
som ska kunna fixa det mesta och sedan Inet som enbart har EK vad jag sett.

Coolingstuff tror jag har längst erfarenhet och Webhallen verkar kunna fixa allt man vill ha och då har man
även service i Sverige.

aquatuning har nog ännu mer erfarenhet av coolingstuff och dom finns i sverige, tyskland, finland ja nästan överallt i europa. och dom har svensk service

jag lade i 6 fläktar till 360 radiatorn så han får PnP på den och på det sättet sätta den i toppen och ta dem gamla fläktarna och använda dem till 24 radiatorn så han får PnP på den med.

Permalänk
Skrivet av ntkille:

Kollade på prisjakt och skillnade mellan billigaste 7970 (Gigabyte) och ASUS ligger på 189:- (Sapphire har jag haft dålig erfarenhet av för länge sedan så det märket vill jag inte ha). Gigabyte går lika fint. Men det borde väl vara referensdesign, mao detsamma från alla märke gällande passningsformen på vattenkylld grunka?

nej inte riktigt då asus använder en förlängd PCB och andra minnesmoduler så vanliga block passar inte, det måste vara specialgjorda och dem är inte helt fullcover. så då stödjer inte blocket upp kortet och PCB:n kan bli böjd av 6 respektive 8 pin kabeln.

Permalänk

Det här blir ett riktigt monstersystem! Vad för slags nätaggregat krävs tro! Räcker 1000W?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem

1200 watt + hade jag satsat på denna burk.

Enermax , Seasonic , Silverstone , Corsair och FSP känns som kvalité på nätdelar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Tråden har nog blivit vattekyllning fråga, kanske dags att flytta diskussionen...

Hur som, jag är tacksam för alla tips och råd i frågan! Jag verkar ha fått svar på min första fråga, vilket mobo som funkar till 3 x 7970. Det blev dock följd till svaret att vanlig (fläkt) kyllning är nog ingen höjdare.

Hurpass stor skillnad blir det igentligen på fläkt vs vatten? Jag har alltid uppfattat vattenkyllning som OC nödvändighet (och jag tänkler inte OC). fFrutom att det kan bli högre (men ändå brukbara) temperaturer i lådan, fläktar blir det väl fortfarande rätt många inne i lådan så mycket tystare lär det inte bli? Jag tänker 3 referenskort med vattenkyllning vs 3 DCII kort. Det skrevs att flera DCII kort är det flera som haft problem med. Magkänslan säger att de inte var i närheten av extra fläktar som hjälpte till att hålla redig temp nivå.

Räknar jag på det hela så blir det så:

Vattenkyllda grafikkort och processor:
5-6 fläktar + 2 på sidopanelen = 7-8

Fläktlösning:
3x2 på grafikkort + 2 på cpu + 2 på sidopanellen + 1 på baksidan + 1-2 uppe i lådan = 12-13

Ja, det låter som stor skillnad, 4-5 fläktar, men i det stora hela, blir det kanske 1-2 db som skiljer sig som mest.

Sedan om jag tar referensdesignade kort och byter fläktlösning mot vattenkylld, vad händer med garanti på dem? Hade jag varit butiken som sålde kort, hade jag sagt: ta konsekvenser för dina handlingar...

Missförstå mig inte, jag är inte negativ, bara okunnig i ämnet och vill ha förståelse varför jag skulle ta en okänd för mig väg framåt.

Permalänk
Skrivet av ntkille:

Tråden har nog blivit vattekyllning fråga, kanske dags att flytta diskussionen...

Hur som, jag är tacksam för alla tips och råd i frågan! Jag verkar ha fått svar på min första fråga, vilket mobo som funkar till 3 x 7970. Det blev dock följd till svaret att vanlig (fläkt) kyllning är nog ingen höjdare.

Hurpass stor skillnad blir det igentligen på fläkt vs vatten? Jag har alltid uppfattat vattenkyllning som OC nödvändighet (och jag tänkler inte OC). fFrutom att det kan bli högre (men ändå brukbara) temperaturer i lådan, fläktar blir det väl fortfarande rätt många inne i lådan så mycket tystare lär det inte bli? Jag tänker 3 referenskort med vattenkyllning vs 3 DCII kort. Det skrevs att flera DCII kort är det flera som haft problem med. Magkänslan säger att de inte var i närheten av extra fläktar som hjälpte till att hålla redig temp nivå.

Räknar jag på det hela så blir det så:

Vattenkyllda grafikkort och processor:
5-6 fläktar + 2 på sidopanelen = 7-8

Fläktlösning:
3x2 på grafikkort + 2 på cpu + 2 på sidopanellen + 1 på baksidan + 1-2 uppe i lådan = 12-13

Ja, det låter som stor skillnad, 4-5 fläktar, men i det stora hela, blir det kanske 1-2 db som skiljer sig som mest.

Sedan om jag tar referensdesignade kort och byter fläktlösning mot vattenkylld, vad händer med garanti på dem? Hade jag varit butiken som sålde kort, hade jag sagt: ta konsekvenser för dina handlingar...

Missförstå mig inte, jag är inte negativ, bara okunnig i ämnet och vill ha förståelse varför jag skulle ta en okänd för mig väg framåt.

om du vill ha garanti kan du köpa kort med färdig vatten lösning, tillexempel: http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p13234_PowerCo... då har du garanti på kortet och du slipper pill som förstör grafikkortet om du slinter ed skruvmejseln.

Permalänk
Medlem

Vad skall datorna vara till.
Folding eller spel eller.....nått annat?
Skall det inte vara till spel utan folding så varför inte köra på 4st cpuer från amd med 6-8kärnor st och 64gb minne.
Överlägset snabbare än GPU folding
Länk till ett projekt här på swec: http://www.sweclockers.com/galleri/9433-4p-folding

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntkille:

Tråden har nog blivit vattekyllning fråga, kanske dags att flytta diskussionen...

Hur som, jag är tacksam för alla tips och råd i frågan! Jag verkar ha fått svar på min första fråga, vilket mobo som funkar till 3 x 7970. Det blev dock följd till svaret att vanlig (fläkt) kyllning är nog ingen höjdare.

Hurpass stor skillnad blir det igentligen på fläkt vs vatten? Jag har alltid uppfattat vattenkyllning som OC nödvändighet (och jag tänkler inte OC). fFrutom att det kan bli högre (men ändå brukbara) temperaturer i lådan, fläktar blir det väl fortfarande rätt många inne i lådan så mycket tystare lär det inte bli? Jag tänker 3 referenskort med vattenkyllning vs 3 DCII kort. Det skrevs att flera DCII kort är det flera som haft problem med. Magkänslan säger att de inte var i närheten av extra fläktar som hjälpte till att hålla redig temp nivå.

Räknar jag på det hela så blir det så:

Vattenkyllda grafikkort och processor:
5-6 fläktar + 2 på sidopanelen = 7-8

Fläktlösning:
3x2 på grafikkort + 2 på cpu + 2 på sidopanellen + 1 på baksidan + 1-2 uppe i lådan = 12-13

Ja, det låter som stor skillnad, 4-5 fläktar, men i det stora hela, blir det kanske 1-2 db som skiljer sig som mest.

Sedan om jag tar referensdesignade kort och byter fläktlösning mot vattenkylld, vad händer med garanti på dem? Hade jag varit butiken som sålde kort, hade jag sagt: ta konsekvenser för dina handlingar...

Missförstå mig inte, jag är inte negativ, bara okunnig i ämnet och vill ha förståelse varför jag skulle ta en okänd för mig väg framåt.

Problemet med DCII korten är precis samma som för alla kort med axialfläktar. Eftersom de matar ut varmluften i chassit så behövs god ventilation i chassit för att transportera bort den värmen. Detta räcker så länge du har ett eller möjligtvis två kort förutsatt att du har mellanrum mellan korten.

Problemet är att DCII korten är så stora att de nästan garanterat kommer att behöva sitta kloss mot varandra för att få plats. Tänk dig att du har två bra fläktar som skall blåsa luft på ett gäng kylflänsar, och du har fläktar som blåser runt omkring för att transportera bort värmen. Om du nu sätter handen för de två fläktarna på kylflänsarna och effektivt stryper luftflödet till dem så kvittar det hur mycket luftflöde du har runt korten - deras kylning kommer iaf att vara ineffektiv då de helt enkelt inte får luft oavsett hur många chassifläktar som blåser mot dem.

Skall du köra luft är referensdesign lättast att få att fungera bra. 2-slotskylare som MSI använder går även de bra om du har ett mellanrum mellan korten (två expansionsplatser mellan PCI-E portarna till skillnad från tre mellan som krävs för DCII-korten.) Gigabytes Windforcekylare är inte heller att rekommendera för CF så länge du inte har minst en ledig plats mellan korten. MSI är bättre än Gigabyte i det fallet.

TL;DR: Luftkylning behöver en extra ledig plats mellan korten för att fungera optimalt så länge du inte kör referenskort. DCII-kylaren tar en plats mer än exempelvis MSI:s lösning och är därför betydligt svårare att få till om man skall ha mer än två kort.
Vattenkylning vore bäst och tystast men kräver mest initialt arbete.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Tack alla, jag har fått svar på alla mina frågor plus mer. Särskilt stort tack till ripper_viruset för hjälpen med vattenlullul.

Nu skall det hela betänkas.

Over and out.

Permalänk
Skrivet av ntkille:

Tack alla, jag har fått svar på alla mina frågor plus mer. Särskilt stort tack till ripper_viruset för hjälpen med vattenlullul.

Nu skall det hela betänkas.

Over and out.

inga problem