Permalänk
Medlem

Minnet 80 Grader!

Hej!

Ja kör med Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP ... ett av dem sluta funka och ja fick 2 nya av Inet.

(Ja hade inte pillat på minnet eller någonting så det finns inte en chans att jag själv har förstört det)

Det som fick mig att starta den här tråden var: Enligt "Speedfan" är "temp2" konstant runt 80 grader - när jag först upptäckte det brydde ja mig inte så mycket men nu när mitt ena minne "krascha" har jag gått och blivit orolig att det är något fel i datorn.

Något tips om vad jag kan göra? Eller är det bara så att jag inte behöver bry mig - speedfan ska inte vara så pålitligt och temp2 kanske inte ens är minnets temperatur?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Hedersmedlem

har du bra ventilation i datorn?

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tkoop1:

har du bra ventilation i datorn?

Fractal Design R3 med de två medföljande fläktarna, GPU:n ligger på 34 grader på desktop, temp2 på 70... Det som byggde ihop datorn åt mig sa att det inte ska vara något problem med kylningen. Kan det vara värt och köpa en till fläkt?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Vad säger Hwmonitor och vilken volt har du på minnena?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de är några problem, tror de flesta har en temp som är otroligt hög. Ska bli kul att se vad andra kommenterar.

Själv har jag 89-90 grader (C) konstant på min TMPIN1. Och vet att en polare också har 80+ på en av hans tempar.
Vad jag har hört så är det vanligt.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad säger Hwmonitor och vilken volt har du på minnena?

Du får ursäkta mig men vart ser jag det?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Du får ursäkta mig men vart ser jag det?

Det är ett temp program som enligt mig är mycket mer pålitligare än speedfan.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Vad säger Hwmonitor och vilken volt har du på minnena?

Skrivet av Daavido:

Jag tror inte de är några problem, tror de flesta har en temp som är otroligt hög. Ska bli kul att se vad andra kommenterar.

Själv har jag 89-90 grader (C) konstant på min TMPIN1. Och vet att en polare också har 80+ på en av hans tempar.
Vad jag har hört så är det vanligt.

Det var i alla fall lugnande! Nej så vitt jag förstått kan minnena bli ganska varma - det ska nog åt en hel del för att orsaka fysisk skada på komponenten... men vad vet jag?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Det är ett temp program som enligt mig är mycket mer pålitligare än speedfan.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Jo, jag har laddat ner det men ser inte vart volten för minnena står ;s

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Jo, jag har laddat ner det men ser inte vart volten för minnena står ;s

Volten ser du inne i bios, om du inte hittar vart i ditt bios får du ta och läsa manualen till ditt moderkort.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Jo, jag har laddat ner det men ser inte vart volten för minnena står ;s

Spänningen på minnet ser du i BIOS/UEFI, men om du inte varit inne å pillat på de inställningarna så bör de ligga på 1.5v

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Spänningen på minnet ser du i BIOS/UEFI, men om du inte varit inne å pillat på de inställningarna så bör de ligga på 1.5v

Skrivet av Henrikfotograf:

Volten ser du inne i bios, om du inte hittar vart i ditt bios får du ta och läsa manualen till ditt moderkort.

Så, jag måste missförstått er båda först - jag laddade ner CPUID och "voltage" - det som står längst ner ligger på just 1,5.

*EDIT: På båda Slots*

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Så, jag måste missförstått er båda först - jag laddade ner CPUID och "voltage" - det som står längst ner ligger på just 1,5.

*EDIT: På båda Slots*

Då är att som det ska vara.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

det värkar vara ganska bra omdu vill ha ner tempsen lite så får du köpa en eller 2 fläktar till men det skall inte va farligt kan se vad minna ligger på återkommer

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Hedersmedlem

mina minnen ligger på 56 grader just nu

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!