Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

lite hjälp med cpu o mobo

har tänkt köpa ett 2500k som då är sandy bridge?

vilken modkerkorts krets är det som gäller till SB?

Funkar z77 till SB eftersom man ska ha z77 till IB utan att behöver uppgradera BIOS? så jag inte behöver nergradera det.

och sen undrar jag hur vet man vilka prollar som är SB och IB?

har tänkt på z77 då den är mer framtidssäker då IB är nyare så man slipper köpa nytt moderkort när man ska uppgradera prolle senare.

ursäktar om det blev lite rörigt, om man nån skulle vara snäll att reda ut detta skulle jag vara tacksam.

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Denna prolle funkar super i ett Z77, och nej du ska inte nedgradera bios/UEFI.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

okej då blir det ett sådant

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

du kommer inte vinna något genom att välja Z77 före ett Z68, Z68 kan vara aningen billigare också. Z77 är inte heller vad jag skulle kalla framtidssäker eftersom ivy bridge är den sista processorn som kommer gå till detta moderkort för kommande haswell använder en helt annan sockel än ivy bridge.
Jag skulle köpa en ivy bridge processor och Z77 moderkort idag då prisskillnaden mellan SB och IB är så liten och att uppgradera senare från SB till IB är inte värt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av grafit:

du kommer inte vinna något genom att välja Z77 före ett Z68, Z68 kan vara aningen billigare också. Z77 är inte heller vad jag skulle kalla framtidssäker eftersom ivy bridge är den sista processorn som kommer gå till detta moderkort för kommande haswell använder en helt annan sockel än ivy bridge.
Jag skulle köpa en ivy bridge processor och Z77 moderkort idag då prisskillnaden mellan SB och IB är så liten och att uppgradera senare från SB till IB är inte värt det.

Hur vet jag vilka som är SB och IB?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av turbogeten:

Hur vet jag vilka som är SB och IB?

SB är 2500k och 2600k medan IB är 3570k och 3770k, det är bara att se på den första siffran som berättar vilken generation det är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Skulle defenitivt säga att du ska köpa en Ivy Bridge 3570K, det är knappt någon skilldnad i pris mellan SB och IB, men IB drar mindre ström, presterar bättre i samma klock och kommer därför räcka längre för dig!

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com