Atom N2800 web/filserver med 1-wirenät Bas: DN2800MT Op: Linux?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2009

Atom N2800 web/filserver med 1-wirenät Bas: DN2800MT Op: Linux?

Hej!

Jag håller på att bygga en server som skall vara bas för lagring av filer samt data från ett 1-wirenät och skall även driva en webbsida

Tanken är att jag skall kunna komma åt denna server utanför det lokalanätverket med smartphones och andra datorer.

Detta är min hårdvara:
INTEL DESKTOP BOARD DN2800MT ATOM N2800 MINI-ITX
Systemdisk: TRANSCEND JETFLASH 700 USB 3.0 16GB
Minne: CORSAIR VS 2GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ
Lagringsdisk: WESTERN DIGITAL GREEN 3.5” 2TB SATA/600 64MB

Notera att jag har valt en usb-sticka som systemdisk. Tanken var att hitta en strömsnål sysdisk till lågt pris.

Jag behöver hjälp med valet av mjukvara.

Tanken är att köra ett linux system. Jag har bekantat mig med OWFS som styr avläsningen av temperatur och strömförbrukning från 1-wirenätet men vet inte riktigt vad jag skall använda för operativsystem. Jag föredrar Debian men har sätt att de finns flera alternativ.

Dessa kan jag räkna upp:
- Archlinux
- FreeNas
- Meego

Angående Meego verkar det vara speciellt anpassat för att kontrollera energiförbrukningen av moderkortet.
Länk: http://www.linuxtech.net/reviews/intel_DN2800MT_cedarview_ato...

Vilket op tycker ni att jag skall välja? Kanske finns något som passar bättre än de jag har skrivit upp? USB-sticka som sysdisk är jag ute och cyklar?

Hälsningar/Berga

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2001

Det är lite fel att kalla det för operativsystem, distar/distributioner är mer korrekt i detta fall.
Ett tips är att installera virtualbox på din vanliga maskin och testa dom olika distarna och se vilken du tycker verkar vettigast. Inget fel att köra debian om du är bekväm med det.

Att köra hela operativsystemet på en usb-sticka har förr tiden varit ganska meckigt, hur det är idag vet jag inte. Oavsett om du lyckas med detta eller inte så kommer du nog få problem med hastigheten och även med datasäkerheten. Tror inte det finns så många usb-minnen som klarar av alla skrivningar och läsningar som kommer ske.
Vissa distar är gjorda för att köras på usb-minnen, som freenas (baserat på nanobsd). Men dom har löst det med att köra så mycket det bara går i ram-minnet.

Argaste

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jan 2009

Hmm..lurigt.

Ja Virualbox är ju kanon att använda som testbänk. Har kört en del debian innan jag köpte hårdvaran i VB.

Men jag skulle ändå vilka ha nån rekommendation från någon erfaren vad de gäller att sätta upp filserver delen och webbsidan så detta nås utanför de lokala nätverket. Vilken distribution passar nybörjaren?

Någon som har testat Meego?

Distar som är gjorda för att köra på usbminnen. Har tittat lite på Debians hemsida och där har det versioner som det kallar för live avbildningar. Är de det du snackar om TommyToad?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Berga:

Men jag skulle ändå vilka ha nån rekommendation från någon erfaren vad de gäller att sätta upp filserver delen och webbsidan så detta nås utanför de lokala nätverket. Vilken distribution passar nybörjaren?

Det beror på vad nybörjaren är ute efter. Om det är peka-och-klicka för att ställa in allt så är det relativt kört. Klarar nybörjaren av att editera textfiler så välj vilken distribution som helst som levererar säkerhetsuppdateringar snabbt, smidigt och under lång tid samt inkluderar texteditorn nano.

Se till att välja en distribution som har fungerande OWFS-paket. Jag har haft problem ed det tidigare men det var ett par år sedan och förhoppningsvis har saker och ting bättrat sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2001

Live-avbildningar är inte direkt gjorda för att köras från usb, även om det går. Dom brukar heta något i stil med embedded men det är mest nas-distar jag har sett som erbjuder detta.

Du kommer nog vilja ha en ordentlig systemdisk tror jag. Finns småsmåsmå SSD:er som jag tror är mer lämpade. Alternativt kanske ett bra usb-minne.

Argaste

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Om du gillar debian så kör på det tycker jag. Finns väl en del tweaks man kan göra för att slita mindre på usb-minnet. Det är inte alls ovanligt att Linux körs från flashminnen. Ett modernare exempel är väl raspberry pi som kör på SD-minnen. Sökte lite och hittade lite optimeringstips: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=850

Däremot har jag dålig koll på hur bra OWFS funkar i debian jämfört med andra distar.
Men det ska nog funka om man får tro på detta: http://www.temperatur.nu/forum/post16666.html

Enligt länken så är det väl grafikdrivrutinen som är optimerad på MeeGoo för din grafikkrets. Men kör du den som server så använder du troligtvis ändå inte grafiken så frågan är om det har någon betydelse? För att komma åt din server utifrån behöver du en webbadress. Går att fixa med exempelvis DynDNS och klientprogramvara i din router (det har de flesta routrar nu för tiden). Du behöver öppna de portar du vill komma åt med port forwarding till din server. En port för ssh och en port för webbservern räcker långt. Utifrån kan du komma åt filer med sshfs eller sftp. På det interna nätverket kan du köra samba eller NFS. Fjärrsyra servern gör du med ssh. Ett tips är att köra ssh på någon annan port än standardporten 22 så slipper man få lika många intrångsförsök (även om de inte kommer in så fylls loggarna i servern varje gång någon försöker logga in).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av ronnylov:

Om du gillar debian så kör på det tycker jag. Finns väl en del tweaks man kan göra för att slita mindre på usb-minnet. Det är inte alls ovanligt att Linux körs från flashminnen. Ett modernare exempel är väl raspberry pi som kör på SD-minnen. Sökte lite och hittade lite optimeringstips: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=850

Däremot har jag dålig koll på hur bra OWFS funkar i debian jämfört med andra distar.
Men det ska nog funka om man får tro på detta: http://www.temperatur.nu/forum/post16666.html

Enligt länken så är det väl grafikdrivrutinen som är optimerad på MeeGoo för din grafikkrets. Men kör du den som server så använder du troligtvis ändå inte grafiken så frågan är om det har någon betydelse? För att komma åt din server utifrån behöver du en webbadress. Går att fixa med exempelvis DynDNS och klientprogramvara i din router (det har de flesta routrar nu för tiden). Du behöver öppna de portar du vill komma åt med port forwarding till din server. En port för ssh och en port för webbservern räcker långt. Utifrån kan du komma åt filer med sshfs eller sftp. På det interna nätverket kan du köra samba eller NFS. Fjärrsyra servern gör du med ssh. Ett tips är att köra ssh på någon annan port än standardporten 22 så slipper man få lika många intrångsförsök (även om de inte kommer in så fylls loggarna i servern varje gång någon försöker logga in).

Jag har alltid använt vanligt ftp med en annan port än standardporten, men jag har också funderat på att sätta upp en sshfs eller sftp server. Men jag fattar bara inte hur man ska göra det. Är det bara genom ssh man överför filer då? Någon som kan hjälpa med detta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av thetuxgeek:

Jag har alltid använt vanligt ftp med en annan port än standardporten, men jag har också funderat på att sätta upp en sshfs eller sftp server. Men jag fattar bara inte hur man ska göra det. Är det bara genom ssh man överför filer då? Någon som kan hjälpa med detta?

För sshfs behövs bara openssh på servern. Kan du ansluta till en ssh-terminal kan du också köra sshfs. Har för mig sftp också ingår i openssh men möjligen kan man behöva något mer paket på servern för sftp-server, beror väl på dist kanske. Överföringarna går genom ssh i båda fallen.

Har man Windows finns Dokan sshfs så kan man montera en ssh-server via sshfs. Själv kör jag sshfs i kombination med autofs på Arch Linux:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Sshfs
https://wiki.archlinux.org/index.php/Autofs#Remote_SSH

sftp har jag inte kört själv, tycker sshfs funkar bra så då har det räckt för mig.
Man kan ju också föra över filer manuellt med scp vilket jag gör ibland.

Edit: Det är samma ssh-port som vanligt, behövs inte öppnas fler portar. Det är smidigt, man behöver alltså inget mer än openssh på servern.